Hej,

vi håller på och bygga ett hus med en totalentreprenör och har haft slutbesiktning förra veckan där huset blev godkänt för inflyttning.

Under helgen så var där inbrott i huset och alla vitvaror är stulna samt entrédörr uppbruten/skadad.

Enligt entreprenören så kommer de att hinna fixa fram alla vitvaror innan inflyttning men en ytterdörr kommer ej finnas på plats.
De menar att vi får använda oss av den andra ingången tills dess att en ny dörr finns (finns inget datum för när ytterdörren kan levereras/monteras).


Vet någon hur man går till väga nu?
Kan vi vägra inflyttning och kräva vite tills dess att dörren kommer på plats?

Alla nya skador som tillkommit vid inbrottet som inte är noterat vid slutbesiktningen, vad händer med dem?

Känns inte som att en slutbesiktning blir ”godkänd” om ens ytterdörr inte finns på plats och man bara spikar igen ingången.
Risk för inbrott igen, täcker ens försäkring det när där inte finns någon dörr.

Frågorna är många...vart börjar man?
Entreprenör tänker lämna över huset i befintligt skick utan dörr/igenspikad.
Besiktningsmannen säger att slutbesiktning är gjord och att vi bör göra som entreprenör säger och att de skador som tillkommit kommer att fixas av entreprenör.

Är det bara att ta emot huset och skriftligen skicka in alla anmärkningar som tillkommit efter inbrottet?


Hoppas ingen varit med om det (händer antagligen tyvärr alltför ofta) men kanske har några tips.
 
Får väl börja med att beklaga att ni drabbats av inbrott. Väldigt tråkigt och verkar också vanligt att precis eller nästan färdigställda hus drabbas.

Som jag förstår det så övergår ansvaret för huset från entrepenören till byggherren vid midnatt efter att slutbesiktningen är godkänd. Så alla skador som orsakats av ett inbrott efter det borde hanteras via er hemförsäkring. Entrepenören verkar hjälpsam och fixar fram nya vitvaror etc så att hota dem med vite för att ytterdörren inte finns på plats tycker jag är fel. Det kan vara lång leveranstid på dörrar och fönster och entrepenören kan ju inte lastas för inbrottet och de skador som orsakats på grund av det, inte heller kan de trolla fram en ny dörr. Mitt råd är att samarbeta med entreprenören för att lösa problemen så snabbt och enkelt det bara går så ni kan gå vidare och lägga detta bakom er.

Att installera larm kanske också kan vara något att överväga.
 
  • Gilla
sijo 50 och 4 till
  • Laddar…
Hej, tacksam för snabbt svar.

Nej, det sista vi vill göra är att bråka med entreprenören, de har varit väldigt bra att ha och göra med under hela byggtiden.

Enligt vårt entreprendskontrakt så gäller deras byggförsäkring fram tills det datum då överlämnandet sker vilket är ett par veckor efter genomför slutbesiktning.
Varför slutbesiktning sker så långt innan tillträde till huset vet jag inte.

Ett inbrottslarm kommer installeras så fort överlämnandet har skett.
Tack återigen för svar. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.