När på året ska man binda elpriset? Våren borde väl vara den tid som priset är på en "vettigare" nivå än på hösten. Hur har ni gjort? Vilket bolag har ni valt och hur länge har ni bundit priset?

Vi har bara bott 4 månader i vårt nya hus men jag känner mig stressad av elpriset och att man bör göra ett aktivt val..... :-/
 
Hej!

Våren brukar traditionellt vara en bra tid på året för att binda elpriset. Bästa priset hittar du på www.pricerunner.se
 
Börja med att kolla att du inte har s k tillsvidarepris. Det kan vara bra mycket billigare med det som kallas rörligt. Se bara till att du kan byta leverantör eller binda till fast pris i vår.
 
I stället för rörligt pris som kan vara katastrof! Så var det när jag råkade få det av bara farten när vi flyttade in. Så har jag valt ett "Spotpris". Då betalar jag exakt vad elpriset verkligen varit den senste månaden på "elbörsen"plus ett administrativt påslag på ungefär 2,5 öre.

Då har mitt elpris inget att göra med vad elbolaget TROR om framtiden eller vad de BEHÖVER ta ut för att rädda upp gamla dålig förlustkontrakt hos andra på din bekostnad. Dvs då har jag ett helt rörligt pris som beror på vad elen kostar att "köpa in" på elbörsen. Sen är det så klart att det kan vara högt emellanåt men det jämnas ut av att det är lågt andra perioder. Sen läser jag av mätaren igg/mån och rapporterar in på deras hemsida så betalar jag bara för vad den månaden verkligen kostar. Då kan jag faktiskt verkligen spara pengar på att elda lite med ved när elpriset är högt i januari osv.

Jag kör med Telgeenergi förresten. Men det finns säkert fler och bättre som har spotpriser

Mvh
Skogstomten
 
Evas skrev:
När på året ska man binda elpriset? Våren borde väl vara den tid som priset är på en "vettigare" nivå än på hösten. Hur har ni gjort? Vilket bolag har ni valt och hur länge har ni bundit priset?

Vi har bara bott 4 månader i vårt nya hus men jag känner mig stressad av elpriset och att man bör göra ett aktivt val..... :-/

Jag band 1 jan hos Telge. 6 mån. Nytt brytdatum blir mitt i sommaren och då tror jag på att priserna är bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.