T
Vi funderar på att inreda vinden och jag har förstått att bygglov (bygganmälan) för detta kostar olika från kommun till kommun, men jag vill ändå fråga ifall 5000-10000 kr är skäligt att ta ut för denna bygganmälan med tillhörande planritning som man skall lämna in?

Har fått info om att inredning av vind kräver bygganmälan och inte bygglov-vad är skillnaden?Trodde att man först lämnade in bygglov och när det blivit beviljat gör man en bygganmälan!!??

Är det så att man betalar för bygglovet i förskott vare sig man får ok eller inte på lovet?

 
T
Har redan kollat denna infon och enligt den så behöver vi bygglov. Men när jag har haft mailkorrenspondans med kommunen så har de skrivit följande på min fråga ifall vi behöver bygglov till vinden "Inredning av vindsutrymme kräver bygganmälan med tillhörande planritning i skala 1:100. Bygganmälanavgift för inredning av vind är nog något dyrare än för terrassbygge"

Detta gör alltså mig lite förvirrad och därför undrar jag infall någon har inrett sin vind och ifall de behövt bygglov för det.
 
Vad vill du uppnå med svar på den frågan (som du inte redan har uppnått) ?
 
T
För jag blir inte klar på ifall vi behöver bygglov eller ej?Enligt boverket så behövs det men enligt en lite otydlig person på kommunen så behövs det tydligen endast en bygganmälan. Tänkte slänga ut frågan här istället för att maila kommunen igen (som jag nu har skickat ett 50 tal mail till).

Dessutom är jag fortfarande inte klar över skillnaden mellan bygglov och bygganmälan, då bygganmälan enligt boverket är en anmälan om att nu sätter vi igång bygget efter att ha fått bygglov?
 
Sidan 18 i broschyren som du redan läst - "Oavsett om åtgärden kräver lov eller inte ska en bygganmälan göras till kommunens byggnadsnämnd, minst tre veckor före byggstart". Slut citat.

Enligt de besked du fått (skriftligt?) från kommunen anser ansvarig tjänsteman där, att "Inredning av vindsutrymme kräver bygganmälan med tillhörande planritning i skala 1:100". Slut citat.

Kan korvspad bli klarare?

;)
 
tinajade skrev:
För jag blir inte klar på ifall vi behöver bygglov eller ej?Enligt boverket så behövs det men enligt en lite otydlig person på kommunen så behövs det tydligen endast en bygganmälan. Tänkte slänga ut frågan här istället för att maila kommunen igen (som jag nu har skickat ett 50 tal mail till).

Dessutom är jag fortfarande inte klar över skillnaden mellan bygglov och bygganmälan, då bygganmälan enligt boverket är en anmälan om att nu sätter vi igång bygget efter att ha fått bygglov?

Bygger du utanför samlad bebyggelse behövs inget bygglov.
Skall du inom planlagt område inreda en oinredd vind behöver du bygglov, men har du fått skriftligt besked från kommunen att bygglov ej behövs så följer du naturlligtvis det.
 
T
byggnissa skrev:
Bygger du utanför samlad bebyggelse behövs inget bygglov.
Skall du inom planlagt område inreda en oinredd vind behöver du bygglov, men har du fått skriftligt besked från kommunen att bygglov ej behövs så följer du naturlligtvis det.

Tack, det var lite denna infon jag var ute efter. men då kommunen varit lite oklara så får jag nog dubbelkolla med dem ang bygglov så vi inte gör ngt och att det sedan blir problem
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.