Hej,

Tanken är att montera 2st skjutdörrspartier i yttervägg för att öppna upp utsikten.
Det ena partiet blir 3,7m i längd och det andra partiet blir 3,2m sen tillkommer en altandörr bredvid på 0,9m så tänker att den ska räknas med. Skjutdörrarna är tänkt att vara 2,3m höga.
Mellan altandörren och skjutdörren kommer det vara extra stöd, dels för att kunna ansluta uterummet mot vägg samt att kunna fästa karm för altandörr och skjutdörr.
Jag vill ha så liten bygghöjd uppåt på balk som möjligt och kom att tänka på stålbalk istället för limträ.
Vad för dimension kan tänkas behövas?

Övrig info;
Takstolarna verkar vara av fackverkstyp och tror att snölastzonen är 3 (Dalarna).
Idag är vardagsrummet öppet längs med hela husets kortsida och har ett spann på ca 9m. På vinden ligger det 2 förstärkningar förankrade i takstolarnas underdel för att hålla upp detta.
Slänger med en bild på planlösningen hur det ser ut idag.
De röda rektangulära rutorna är där skjutdörrarna kommer monteras.
De blå strecken visar vart avlastningen för vardagsrummet ligger på vinden.

Mvh

. Husets planlösning med markerade framtida skjutdörrspartier och avlastning för vardagsrum på vinden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Påminner mycket om det vi gjort här hemma. Det partiet som sitter vinkelrätt mot bjälklag öppnade vi upp och satte vi in ett skjutparti på ca 3m (utgår att de ligger vinkelrätt mot hur du redovisat upplag).

För att hålla nere byggmått las stålbalk 100x100 ovan parti. Som sen vilade på stående sammanslagna reglar 3x45x145 vid ömse sidor. Det gav mindre mått ovan än gjort motsvarande i trä.
Dimensionering här var ett enklare överslag men jag misstänker att det snarast är lite över dim än under. Ger dig ett hum iaf.

Edit såg att du angivit takstolarnas riktning nu.
Den största utmaningen du har misstänker jag är den som sitter under upplag iom att all last landar på nytt parti/förstärkning. Där bör nog en sakkunnig föreslå en dimension. Här är det säkert andra dim än 100x100 som gäller om du inte kan landa ner lasten på en stående pelare mellan parti/dörr men där har du knäcklängd att ta hänsyn till och hur du fördelar nedåt mot vån under.
 
Redigerat:
  • Gilla
Faith
  • Laddar…
Tack för svar!
Jag har kontaktat en snickare som ska kolla på jobbet, men det känns som man vill ha lite kött på benen innan så man är med på noterna.
Har försökt kollat runt på nätet och hittat lathundar för limträ och det verkar som det bygger mer i höjd än väntat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.