Mitt bastubygge har avstannat då jag inte kan bestämma mig för hur jag ska göra med ventilationen.

Har dammsugit information från nätet gällande ventilation som skulle passa mitt hus och mitt bastu. Läste i princip alla trådar här på BH samt ett otal andra hemsidor, både inhemska och utländska men blir inte mycket klokare av det, tvärtom är nu ännu mer konfunderad över vad som skulle bli bäst. Så nu måste jag fråga om råd här istället.

Lite bakgrund:
Bastubygge intill ett badrum som även den byggs om. Bastun är ca 2x2x2m med ett öppningsbart fönster ut. Huset har mekanisk ventilation in och ut. I badrummet finns ett utsug, dock är närmaste insug i taket i ett angränsande rum.

Helst av allt skulle jag vilja ha följande mekaniska luftcirkulation för att den ger jämnast temperatur och även lite andra fördelar vad jag läst mig till. Men blir det alltför krångligt eller inte går att åstadkomma så får jag köra old school med inluft under aggregatet och ut från taket.
infografik_se2.jpg

Frågan är om jag det räcker med att koppla bastuns utsug i spiroröret för badrummets utsug för att åstadkomma tillräckligt med tryckskillnad för att få in luft ovan aggregatet?

För inkommande luft har jag följande alternativ:
1. Dra in fräsh syrerik luft direkt utifrån med en två meter långt rör i taket för att sen sänka ner det ovan aggregatet. Som jag ser det skulle det fungera sommar som vinter pga ftx systemet skapar undertryck inomhus. Dock bör man nog ha ventil för att stänga av luften efter bastandet, annars blåser det ju in kall luft.

2. Dra in luften genom väggen till badrummet. Detta är det enklaste sättet, men luften i badrummet är förståss inte lika fräsht som uteluft.

3. Detta är det bästa men samtidigt mest arbetskrävande sättet. Riva taket i angränsande rum för att sedan koppla in i utblåset där för att dra det vidare in över aggregatet. Drar mig verkligen för det här pga extrajobbet med nytt tak trots att jag vet att det skulle vara det bästa sättet att få in luft.

Kan ni komma på ytterligare alternativ för att åstadkomma en bra lösning, dela gärna den ideén.
 
Redigerat:
Ett råd är, gör det enklaste för det kommer att fungera tillräckligt bra.
Sedan kan göra diverse teoretisks modeller diskuteras men i praktiken fungerar det mesta med tillräckligt med värme, vatten och någon form av ventilation i våra hemmabastu.
 
Ja, du kanske har rätt. Man försöker göra nåt relativt enkelt till något onödigt komplicerat...
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Ja, det är ofta sant. Ska du köra allt via badet så kör självdrag med frånluft högt up med tilluft längre ned.
Som sagt, det mesta fungerar bara man ser til att planlägga någonlunda vettigt.
Mvh
Sakke
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Sätt en bastudörr med en springa i över och underkant så kommer temperaturskillnaden ge lite cirkulation. Tror det räcker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.