Hej.

Ska de se ut såhär? Vi bor i centralskåne där det sällan är minus. Vi har inte överdrivet varmt inomhus heller.
Kan jag bara ut och peta bort?
 
Hur ser det ut?
 
Frost blir ju alltid och pumpen ska ju avfrosta sig med jämna mellanrum, funkar inte det så blir det mycket is.
 
useless useless skrev:
Hur ser det ut?
Enligt nedan, så det känns lite mycket =P

Isolermaterial lutat mot en tegelvägg med löv på marken och en aning snö ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BosseHansson
  • Laddar…
Avfrostningen fungerar inte. Kontakta service om den inte är så gammal, annars köp en helt ny modell.
 
J Josth skrev:
Avfrostningen fungerar inte. Kontakta service om den inte är så gammal, annars köp en helt ny modell.
Ok, det var ju skit. Vi har precis börjat köra den inför vintern efter det att vi köpt huset i början av sommaren... Den är nog ganska gammal men tror att grannen kränger sådana.
 
Ser inte vad det är för fabrikat men det är bra att välja ett välkänt märke för att kunna få reservdelar och service.
 
J Josth skrev:
Ser inte vad det är för fabrikat men det är bra att välja ett välkänt märke för att kunna få reservdelar och service.
Detta är en Fujitsu så de är väl svinstora men oklart om det finns till denna gamla modell.
 
J
Så ser min till garaget ut om jag kör med för låg temperatur. Skit med skånsk vinter med hög luftfuktighet. Det är när det är 0-5 grader och jag kör 12 grader i garaget det blir så. Är det -5 eller kallare har jag inga problem, eller om jag värmer upp garaget till 17-18 grader. Då har jag ändå en 60w värmeslinga i utedelen.
 
Frosta av den försiktigt manuellt med lite vatten.Har du tur så är det bara en givare som är trasig, kostar några kronor om du byter den själv.
 
I InsidersUnited skrev:
Frosta av den försiktigt manuellt med lite vatten.Har du tur så är det bara en givare som är trasig, kostar några kronor om du byter den själv.
Tack, ska pröva detta =)
 
Ser inte så bra ut det där. Är pumpen över 8 år gammal skulle jag köpa en ny. Det har hänt enormt mycket på sista åren.
Eftersom du redan har stora kablagen klara, så är det ju bara själva installationen som kommer kosta, vilket inte borde vara mer än 1500-2500kr.
 
lsoderlund lsoderlund skrev:
Ser inte så bra ut det där. Är pumpen över 8 år gammal skulle jag köpa en ny. Det har hänt enormt mycket på sista åren.
Eftersom du redan har stora kablagen klara, så är det ju bara själva installationen som kommer kosta, vilket inte borde vara mer än 1500-2500kr.
Ok, blir till att överväga. Den låter lite märkligt nu, precis som den tar sats. Innerfläkten funkar dock skitbra. Har varit ute och skrapat lite is och ska ut imorgon och manuellt frosta av.
 
Jag gjorde som så att jag skrapade bort det jag kunde komma åt. Därefter tittade jag på väderprognosen som lovade 6-7 grader under natten, stängde av luftpumpen över natten och gick och sov. På morgonen var den avfrostad =)

Nu har jag ökat flåset lite så ska vi se om det hjälper. Tack för alla inputs!
 
dankar10 dankar10 skrev:
Jag gjorde som så att jag skrapade bort det jag kunde komma åt.
Mitt tips: Skrapa aldrig! Det är så lätt att skada de mycket tunna och mycket mjuka flänsarna, om man skadar dem störs luftfödet.
Fyll istället en stor vattenkanna med hetvatten från kranen, häll över isen och se den smälta bort, försvinner inte allt aå ta en till. Inga problem att göra det i minusgrader heller, jag har gjort det i -20.
 
  • Gilla
dankar10
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.