Hittade en stackars övergiven stubbe och tyckte så synd om den att jag ville ge den ett nytt liv. Den ska antagligen bli ett sidobord. Men vet någon vad det är för träslag?
 
  • Övergiven trästubbe med bark, ska bli sidobord, okänd träslag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Övergiven trästubbe med bark, som ska återanvändas som sidobord, på ett ljust träunderlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Ser ut som en gammal sälg.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Visa en bild från änden, då kanske du får fler gissningar!
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
K Keld skrev:
Visa en bild från änden, då kanske du får fler gissningar!
Är inte den nedre bilden från andra änden?

med en liten extrabit liggande ovanpå?

/ATW
 
  • Gilla
fiskbuggaren
  • Laddar…
om vi säger bilden är radiell, så menar jag axiell bild.
 
Vet inte om denna bild är så mycket bättre, lite dålig belysning på platsen den ligger.

Håller med om att det ser ut som sälg när man googlar på det. Hade hoppats att det var ek då jag hittade den på en plats där det fanns just många sådana innan kommunen sågade bort en massa träd i området.
 
  • Trädstubbe på papper med årsringar synliga, fråga om träslag, ligger inomhus med dålig belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är en Sälg jag tog ner förra veckan.
Tvärsnitt av en nyligen fälld Sälg med synliga årsringar och bark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyfälld sälgstubbe med synliga årsringar och bark, nära ett staket och grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Tycker det ser ut som ek, men den är inte 100% karakteristisk. Sälg är det i alla fall inte. Om det luktar ättika från veden när du börjar bearbeta den så är det ek. De sista bilderna från Stefan N är ju däremot en väldigt karakteristisk sälg med sin ickerunda stamform och grova bark som lossnar i bitar. Rötan är också vanlig, men ofta brukar veden ha en mera rosa färgnyans.
 
  • Gilla
El Filipo
  • Laddar…
Inte lätt att avgöra från bilderna, även Asp har liknande bark nära märken. Är den tung och hård --> Ek, Lätt och eller mjuk --> Säng, Asp..
 
  • Gilla
El Filipo
  • Laddar…
Tack för era svar!

Min stubbe har ju i alla fall inte riktigt samma form som Stefans sälg. Dessutom ser det ut som att springorna mellan barkbitarna går in djupare på hans bilder.

Intressant det där med lukt. Drog av en bit av barken från min stubbe och tycker att det luktar speciellt.. stark trädoft.

Vad tror ni om de vita fläckarna på barken? Är det något som kan stärka eller försvagar misstankar om ek?

Stubben jag har är definitivt tung och hård.
 
  • Gilla
Taxture
  • Laddar…
De vita fläckarna är lavar, ek har mängder av olika sorters lavar på barken. Men det finns många andra träd som också kan ha vita lavar, så det bevisar ingenting.
 
  • Gilla
El Filipo
  • Laddar…
Jag tror på ek med tanke på den stora sprickan och att ytveden är tjock.
Men mär fuktigheten och vikten och räkna ut volymen och jämför med någon lista på nätet eller dylikt.

Är det ek kan du gott vänta ett år tills den är torr.

Lycka till.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.