C claesborjesson skrev:
Konstig nog anser Svensk standard att man INTE behöver (bör inte ha ?) JFB till aggregatet, till belysningen är det dock obligatoriskt.
Sitta naken i ett fuktigt rum och hälla vatten i en elektrisk apparat - vad kan gå fel? :rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
-PC- och 6 till
  • Laddar…
W Wheelabrator skrev:
Sitta naken i ett fuktigt rum och hälla vatten i en elektrisk apparat - vad kan gå fel? :rofl:
Tråkigt om det blir mörkt varje gång man häller på vatten...

Va med finska och ryska kollegor i en stor bastu i Finland som hade det största bastuaggregatet jag någonsin sett. Det small till ordentligt varje gång nån hälde på vatten i början av kvällen, lite senare blixtrade det till lite smått då och då. Nyfiken som man var tittade jag ner och såg hur det gick ljusbåge mellan värmeelementet och chassi... Ingen jfb där...
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
helder och 2 till
  • Laddar…
A anis16 skrev:
Tråkigt om det blir mörkt varje gång man häller på vatten...

Va med finska och ryska kollegor i en stor bastu i Finland som hade det största bastuaggregatet jag någonsin sett. Det small till ordentligt varje gång nån hälde på vatten i början av kvällen, lite senare blixtrade det till lite smått då och då. Nyfiken som man var tittade jag ner och såg hur det gick ljusbåge mellan värmeelementet och chassi... Ingen jfb där...
.
Bättre mörkt och hett än belysning men svalt ;)
 
Jonas Persson
Bastuaggregat ja, påminner mig om det som fanns hemma hos oss innan det blev ersatt med ett vedeldat.

En gammal Tylö helt i blank rostfri plåt. När jag rivit ut det och vänt det uppochner, ser jag att täckplåten saknas och att någon kopplat lite händigt. Hur många fel hittar ni?

Kändes ganska skönt att vi aldrig använde det... Men det fungerade, slog på strömmen en gång och det blev varmt.

Öppet gammalt bastuaggregat uppochner på gräs med synlig slarvig elinstallation och saknad täckplåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Öppet bastuaggregat med synliga elkopplingar och en skadad elkabel som är felaktigt ansluten utan skyddande hölje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadat och ojordat elkabel anslutet till bastuaggregat med synliga tecken på eldslitage och slarvig installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Improviserade elanslutningar på ett uppochner vänt gammalt bastuaggregat med synliga koppartrådar och tecken på korrosion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nerplockat bastuaggregat med synliga sladdar och rostiga anslutningar, täckplåten saknas och elinstallation ser improviserad ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Haha
stugfar och 5 till
  • Laddar…
BengtH BengtH skrev:
.
Bättre mörkt och hett än belysning men svalt ;)
Kanske bättre död än levande ;) (eller var det tvärtom).

Ett blött rum där man är naken är verkligen ett ställe där jag vill ha ett extra skydd, bara för att finnarna har svårt att tillverka täta värmeelement har de lyckats att lobba igenom att man inte skall ha JFB till deras aggregat.

I Harvias brukanvisning: "Koppla inte elaggregatets effektmatning via en jordfelsbrytare!"

I Tylö´s nämns ingenting om jordfelsbrytare, annat än i felsökning "Kontrollera först att inga säkringar eller jordfelsbrytare har löst ut".
 
  • Gilla
helder och 4 till
  • Laddar…
Eftersom JFB är ett tilläggsskydd och inte krävs för fast installerade apparater handlar det knappast om "lobbing" för att slippa koppla bastuaggregat till en JFB. Det är jorden som är det verkliga skyddet inte JFB. Det är bättre att lägga tid och pengar på att se till att aggregatets anslutning till nätet är korrekt än att montera en JFB OM nu valet skulle stå mellan dom olika alternativen.
 
  • Gilla
erkka och 3 till
  • Laddar…
Även fast kopplad belysning och golvvärme i badrum kräver JFB vid nyinstallation.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Golvvärme ja uttag ja, belysning (utaganslutning) ja och fast installerad belysning och apparater nej.
Ps
Är det blandat uttag och fast anslutning i gruppen JFB ja.
 
  • Gilla
Tsdoesds och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Golvvärme ja uttag ja, belysning (utaganslutning) ja och fast installerad belysning och apparater nej.
Ps
Är det blandat uttag och fast anslutning i gruppen JFB ja.
Elinstallationsreglerna SS 436 40 00 utg 2
701.415.1
I badrum och duschrum ska jordfelsbrytare ... skydda alla gruppledningar.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Nej, absolut inte. Det gamla (6kW) var anslutet med en mix av kabeldimensioner och 3x16A, jag säkrade ner till 10A när jag upptäckte felet. Det nya är inte inkopplat än, så nu återstår bara frågan om det går att dra i nya kablar eller om det måste bli utanpåliggande.

Sen kan man ju fråga sig hur man kan göra en så snudd på kriminellt klantig installation, det ser ändå inte ut som hemmapul...
Tycker mig minnas att fem 2,5-ledare går nog inte dra i ett 16 mm rör, men skippar du nolledaren - 3 faser plus skyddsjord - då bör det gå, fysiskt sett - men är kanske ute på minerad mark. Har du ett 20 mm rör då bör det inte vara några problem med fem 2,5 mm2-ledare. Men jag brukar dra extra temperaturtålig isolation (silicongummi vill jag minnas) sista biten in mot aggregatet - är jag ensam om det?
Om man sätter en JFB på ett bastuaggregat är det nog en ganska stor risk att den löser ut på grund av fukt runt om - och det uppskattar nog ingen bastuvän. Det går inte att få fart på det heller fören allt är torrt - och då är tjusningen borta - för de flesta.
 
  • Gilla
J Vos
  • Laddar…
T
Det är tyvärr värre än så, kablarna i centralen rör sig inte när man rycker i dem i takdosan. De verkar dessutom gå åt helt motsatt håll än mot centralen (och nej, det finns inga fler dosor). Får nog bli utanpåliggande :(
 
T tanaris skrev:
Det är tyvärr värre än så, kablarna i centralen rör sig inte när man rycker i dem i takdosan. De verkar dessutom gå åt helt motsatt håll än mot centralen (och nej, det finns inga fler dosor). Får nog bli utanpåliggande :(
Lägger du ett pekfinger på ledningen i ena änden - när du samtidigt "joxar" med ledarna i andra änden - ni måste alltså vara två. Om det inte finns några som helst livstecken i pekfingeränden - då är det illa. Jag brukar blåsa med tryckluft i ena änden och kolla att det kommer ut - eller hörs - i andra änden på röret. Det är sällan rören går spikrakt från dosa till centralen - om det är VP-rör - det var mer på de gamla stålrörens tid. Det kan nog peka uppåt 90 grader fel ibland - men kanske inte 180 grader.
 
Mikael_L
Nu tycker jag ämnet glider iväg från "värsta elkopplingen".
Kan det inte startas egna trådar om det folk söker hjälp med?
 
  • Gilla
DonPablo och 6 till
  • Laddar…
B Boggi skrev:
Om man sätter en JFB på ett bastuaggregat är det nog en ganska stor risk att den löser ut på grund av fukt runt om - och det uppskattar nog ingen bastuvän. Det går inte att få fart på det heller fören allt är torrt - och då är tjusningen borta - för de flesta.
Det är magnesiumoxiden (MgO) som fungerar som isolator i värmeelementen som är problemet. Har varit i kontakt med Mats Johansson som sitter/satt med i SS kommiten att det var finnarna som var drivande på att ta bort kravet på JFB för bastuaggregat.

Man har samma problem med värmeelementen i spisar.

Hade för en tid sedan en tantgrill (IR-strålande takvärmare) som legat ouppackad 10 år, som löste jordfelsbrytaren när jag anslöt den. Den IR-värmare som jag köpte samtidig och monterade upp direkt har fungerat utmärkt hela tiden. Problemet är de tätningar som är utförda mellan inkommande elkabel och värmelementets stålmantel släpper igenom fukt i de billigare utförda elpatronerna. MgO tar åt sig fukt från luften och blir elektriskt ledande.
 
  • Gilla
He3 och 2 till
  • Laddar…
E
Man kan göra så, men det är inte rätt. Öppen eldosa med utsatta kablar och trådar för en trapptändning, monterad i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Brytaren i andra änden av den utanpåliggande kabeln
Eluttag med öppet kabelarbete och synliga trådar på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någon har någon gång bestämt sig för att tråda i RK för att fixa trapptändning. I en klädkammare. Med bara en ingång.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
guggen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.