B Bagg1 skrev:
Hej. Igår rev vi ett golv med förmodat asbestpapp under. Nu är olyckan redan skedd. Vad borde vi göra för att minimera skadan? Torka ur rummet med blöta trasor? Elda upp huset?
Vet redan att det var jävligt korkat så svar gällande det undanbedes. Mvh
Det är dammet som är farligt så det farliga var när ni rev golvet säkerligen utan adekvat skyddsutrustning också. Stäng rummet och kontakta någon som är certifierad.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Staffans2000
P xxxscrabblexxx skrev:
Det är dammet som är farligt så det farliga var när ni rev golvet säkerligen utan adekvat skyddsutrustning också. Stäng rummet och kontakta någon som är certifierad.
En certifierad präst, eller?

Staffan
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
P xxxscrabblexxx skrev:
Det är dammet som är farligt så det farliga var när ni rev golvet säkerligen utan adekvat skyddsutrustning också. Stäng rummet och kontakta någon som är certifierad.
Berätta gärna vad en certifierad gör som inte en privatperson klarar av.
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
B Bagg1 skrev:
Hej. Igår rev vi ett golv med förmodat asbestpapp under. Nu är olyckan redan skedd. Vad borde vi göra för att minimera skadan? Torka ur rummet med blöta trasor? Elda upp huset?
Vet redan att det var jävligt korkat så svar gällande det undanbedes. Mvh
Hej Bagg. Läs detta svar i en annan tråd av @hempularen . Läs sedan mitt tillägg i samma tråd, ett par poster ner. Asbest är MYCKET väl känt inom sjukvård. Det är alldeles säkert att du inte har ökat din livstidsrisk för asbestlunga. Du behöver inte oroa dig. Medicinsk fakta.
 
  • Gilla
KristinaRT och 2 till
  • Laddar…
Ta det med ro jag har jobbat med asbets under ca 10 år på 50 och 60 talet då jag både sågade skivor och borrade och såg ut som en som jobbade på kvarnen för spannmål sedan blev det förbjudet att andvändas och jag var på kontroll på lungrönken under ett antal år som sedan rann ut i sanden av berörda myndigheter.

PS. har aldrig använt någon form av skydd i mitt arbete.

Min uppmuntrand till er är var ej oroliga över det inträffade ni har rätt att riva i ert eget hus fast det finns asbets för egen del har jag inga besvär med detta och är nu 79 år och går minst 10 km varje dag som jag har gjort sedan jag blev pensonär.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Det är väl så att man ska vara lite balanserad, bara för att många som jobbade med asbest och utsattes för enorma doser inte blev sjuka betyder det inte att man ska stå och bryta ned rörisolering över barnkrubban.

Många har fått men av asbest.

Men paniken ska man nog undvika.

Som alltid tror jag det finns många faktorer som samverkar.

Jag hävdar fortfarande att jämfört med att göra ingenting (om man inte vill ta in hjälp) är nog det rimligaste att städa ordentligt, med rimlig utrustning. Är det en hemmadammsugare med HEPA filter så funkar den säkert bra men nästa gång man öppnar dammsugaren för att byta filter så finns ju risk man sprider det igen eller till annat ställe i dammsugaren. Därav skulle jag själv försökt att hellre antingen ta en skitdammsugare som får stå ut genom fönstret och blåsa eller helt enkelt slänga dammsugaren alternativt lägga undan den till nästa "sanering" men inte köra runt den i hela hemmet och låta frugan byta påse i barnens rum... ;)

Generellt så tror jag allt byggdamm skall städas undan för bästa välmående. Och hushållsdammsugaren är inte bästa valet. Det finns nog som sagt annat som heller inte är bra som man river i. Vad säger tex att de inte sopade in asbestdammet i nåt annat hörn när de la mattan...
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Bockamålen Bockamålen skrev:
Du kan inte använda den dammsugaren efteråt, såvida du inte lämnar in den för en asbestsanering
Var har du fått detta ifrån ? Vad är asbestsanering av dammsugare ?

Det låter som något som någon teoretisk kurshållare/säljare av industrimaskiner påstått.

I de fall som jag träffat på dammsugare för mycket giftigt damm (1-10 inandningar dödlig dos) då byter man påse iklädd full skyddsutrustning, i det fallet måste dammsugaren saneras i dragskåp (eller helt skickas på destruktion/bränning) när den skall bytas.

Asbesthaltigt damm är en helt annan sak..... enormt mycket mindre risk.

Asbestos(och lungcancer av asbest) borde egentligen heta cigarettos den drabbar nästan enbart rökare. I luftvägarna finns flimmerhår som skall transportera bort asbestfibrerna, cigarettrök dödar dess flimmerhår varvid asbestfibrerna inte transporteras bort. Kroppen försöker därför att på andra sätt bryta ner/förstöra asbestfibern, men fibern kan inte brytas ner av kroppen. Fibern kommer med tiden att ge en lungskada som senare blir en cancer.
 
Redigerat:
  • Älska
Staffans2000
  • Laddar…
Bockamålen Bockamålen skrev:
Det räcker med en exponering av asbestdamm för att lungorna kan skadas. Att arbeta med hela plattor av asbest är inte farligt , det är när det går sönder som faran uppstår.
Stämmer, och när de jobbade i fabriken hällde de i asbestpulver ur säckar som dammade överallt när de skulle blanda det med cementen. I relation till denna exponering tror jag inte det ger några livshotande men, sen är det också bara en gissning.
 
C claesborjesson skrev:
HEPA 13 filter i dammsugare filtrerar bort 99,97% av partiklar större än 0.3 mikrometer (my), asbestfibrer brukar vara i storleksordning 3-100 my. Det vill säga en hemdammsugare för allergiker med HEPA 13 filter är fullt OK.

Vad man kan göra är att placera dammsugarutblåset i nästa rum, därigenom minskar man att luftutblåset blåser runt rumsluften.

Har man en centraldammsugare så hamnar alla fibrer hur som hels utomhus.

De så kallade specialdammsugare som används till "asbetsdamsugare" använder exakt samma filter, dammsugarpåse med dubbla väggar och HEPA-13 filter.
Festool Asbestdammsugare
Filter festol: [länk]
Dammsugare: [länk]

electrolux dito
Filter [länk]
Påse: [länk]

Stora skillnaden är påsvolymen, Festool klarar 26 liters påse, S-bag c:a 2 liter. Festoolpåse kostar cirka 800:-/st S-bag c:a 40 :-.
Fast ”specialdammsugarna” är tätade och certifierade för en viss dammklass (hela dammsugaren och inte bara det fina filtret). Vilken tillverkare som helst kan sätta i ett hepa13-filter och skriva allehanda superlativ om dess filtreringssystem. Men är inte dammsugaren tätad ordentligt så kan luft smita ut i rummet ofiltrerat.
 
A
God jul på er alla!
 
  • Gammaldags ask med texten "Asbestos Pure White SNOW", gestaltande snölandskap och röd stuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
Freerole och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
danniee skrev:
God jul på er alla!
Det fungerar även som kokain. Det är bara att börja "snorta".

Snowman Staffan
 
  • Haha
1
  • Laddar…
T
Haha....alltid dessa jävla asbesttrådar som skapar panik, trams, det är inte något radioaktivt ämne som man blir dödssjuk av att bara titta eller vidröra. 90 svar på två dagar borde vara nytt rekord för en asbesttråd, löjligt!
 
  • Gilla
  • Haha
Stefan N och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Hade du eternitplattor överallt, inomhus?

Staffan
Japp, varenda vägg utom två. Vet inte varför men bakom tapeten och masoniten var det eternitplattor och svartpapp på brädväggarna. Någon tyckte det var smart att göra så. Kanske vill de förhindra att huset kunde brinna ner.
 
Redigerat:
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Eternit är brandhärjande ersättaren nu är Minerit . Minerit är cementbaserad skiva utan asbest. Finns även som våtrumsskiva
 
Brandhämmande ska det vara!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.