Nu anser jag att bygglovshandlingarna är klara. Skulle uppskatta mycket om nån ville slänga ett öga på det och kolla så det inte finns någon uppenbar miss. (Fastighetsbeteckning maskerad)

Från kontrollplanen:
Tillbyggnad av bostadshus med ett sovrum/allrum.
Tillbyggnaden utförs likt befintligt hus på plintgrund med träbjälklag och trästomme. Fasad med liggande träpanel. Tak med svarta betongpannor.
Fasad mot nordost förses med fönsterdörrar med en mindre altan utanför.

Ritning av husfasad mot nordost med tillbyggnad, liggande träpanel och fönsterdörrar, noteringar om mått och material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av husfasad med tillbyggnad, plintgrund och trästomme, liggande träpanel och svarta betongpannor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av en tillbyggnad till ett bostadshus med sovrum/allrum, träpanel och svarta takpannor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av husfasad med liggande träpanel och fönsterdörrar planerad för tillbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad planritning för tillbyggnad av ett bostadshus visande rum disposition och mått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sektionsritning av planerad tillbyggnad med taklutning och måttangivelser, daterad 18 november 2020.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad skiss av en tillbyggnad med måttangivelser och sektion B markerat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Situationsplan för planerad tillbyggnad av bostadshus med mått och markdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej!

Ser några saker när jag snabbt tittar igenom:

1. Rusmhöjden på 2,2 meter kan bli svårt att få igenom i ett allrum/sovrum.
2. Byggnadshöjden ser ut att vara felaktigt markerad och mätt.
3. Datum och namn på den som har gjort ritningar.
4. Norrpil på planlösning.
5. Fönsterstorlekar samma med dörrarna på planlösning.
6. Måtten på situationsplanen ska vara vinkelräta mot tomtgräns inte mot huset.
7. Vad är det för material på tak och fasaden, skriv jämte färgerna. Det är även oklart om du anger befintliga färger och material eller de nya som ska vara?
8. Sen behöver du en uppsättning med bara befintliga ritningar, dvs hur huset ser ut idag.

Det var det som jag såg just nu, men alla handläggare gör olika bedömningar så antingen blir detta godkänt eller helt avböjd pga. "fackmannamässiga ritningar" :crysmile:
 
  • Gilla
Solblå och 1 till
  • Laddar…
Tack för bra svar! Även om det va fler brister än jag hoppades på :rolleyes:

1. Blir svårt att få en högre rumshöjd om jag vill ha samma golvnivå och takstolar som befintligt hus. Hoppas det funkar.
2. Byggnadshöjd har vi mätt från marknivå till takfot. Är det fel?
3. Det lägger vi till
4. Fixar det
5. Fixar det
6. Det hade jag missuppfattat, tack!
7. Vi förtydligar det
8. Det framgår inte av Uppsala Kommuns checklista att vi behöver det, så jag går på det tills dom säger nåt annat.
 
Några vidare kommentarer:

1. Det är minst 2,4 meter i rumshöjd som gäller för rum man vistas i "mer än tillfälligt". Dit räknas sovrum. Har du tur får du en sjyst handläggare som tillåter avsteg från detta, men det är mer osannolikt än sannolikt.

2. Ja, det är fel. Byggnadshöjden (H) mäts från medelmarknivå (MMN) upp till skärningen mellan fasadplanet (FP) och ett tänkt plan som med 45 graders lutning mot byggnaden berör taket. Se bifogad bild,

Byggnadsh%C3%B6jd.JPG
 
Jag tycker det ser bra ut för handgjorda ritningar. Du verkar ha följt de instruktioner/exempel som kommunen har.

Jag anser inte att du behöver bifoga några ritningar på enbart befintliga utförandet. Jag tycker det framgår tydligt vad som är tillbyggnaden. Kommunen hör av sig om de har en annan åsikt.

Vad gäller rumshöjden så kan 220 bli bekymmer som tidigare nämnts. Har det befintliga huset den rumshöjden? Du kan inte klura på någon variant där du öppnar upp till nock i tillbyggnaden för att ge mer volym till rummet?
 
  • Gilla
Solblå
  • Laddar…
splinter splinter skrev:
Några vidare kommentarer:

1. Det är minst 2,4 meter i rumshöjd som gäller för rum man vistas i "mer än tillfälligt". Dit räknas sovrum. Har du tur får du en sjyst handläggare som tillåter avsteg från detta, men det är mer osannolikt än sannolikt.

2. Ja, det är fel. Byggnadshöjden (H) mäts från medelmarknivå (MMN) upp till skärningen mellan fasadplanet (FP) och ett tänkt plan som med 45 graders lutning mot byggnaden berör taket. Se bifogad bild,

[bild]
Tack för bra förklaring! Det känns lite orimligt att byggnadshöjden bara är nåt uträknat och inte ett riktigt mått. Men är det så, så är det.
 
Rumshöjden är klurig. Vi har redan två olika nivåer på yttertaket och vill inte ha en till, skulle se väldigt dumt ut.

Hela det befintliga huset har 220 i takhöjd så vi hoppas vi kan klara oss på det. Ett grått hus med två takhöjder, en veranda, och en gräsmatta framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Som @MetteKson nämnde; du kan inte öppna upp till nock på något vis i tillbyggnaden? Ryggåstak? Alternativt saxtakstol?
 
Jag har kollat på a-takstolar som är en nödlösning. Mycket mer jobb och svårt att få till tillräckligt med isolering i takfoten tycker jag.
Tackar för era tips och tankar, det uppskattas verkligen!
 
splinter splinter skrev:
Några vidare kommentarer:

1. Det är minst 2,4 meter i rumshöjd som gäller för rum man vistas i "mer än tillfälligt". Dit räknas sovrum. Har du tur får du en sjyst handläggare som tillåter avsteg från detta, men det är mer osannolikt än sannolikt.

2. Ja, det är fel. Byggnadshöjden (H) mäts från medelmarknivå (MMN) upp till skärningen mellan fasadplanet (FP) och ett tänkt plan som med 45 graders lutning mot byggnaden berör taket. Se bifogad bild,

[bild]
Har kollat många gånger nu men det är ju inte soklart för en lekman. Tänk om det vore så enkelt att byggnadshöjden va den faktiska höjden på byggnaden.

Jag gjorde en enkel skiss i paint. Tänker jag rätt om min byggnadshöjd är måttet från marken till där dom svarta linjerna möts?

Handritad skiss av sektion A för ett hus med mått markerade för byggnadshöjd där svarta linjer möts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Yes, du tänker rätt!

Jag håller med dig om att termerna är förvirrande. De orsakar onödigt mycket förvirring hos såväl fackmän som lekmän.
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.