Kom nyss hem från 1v sem på Lanzarote. Innan jag åkte så tyckte jag det var smart att bryta strömmen till tvättmaskin & torktumalre. Dock satt frysen på samma uttag :-[
Och jäv*ar vad det luktade när jag kom hem. Har slängt all mat och torkat av frysen så gott det gick med en wettex & rengöringsmedel, men stanken sitter kvar. Hur ska jag få bort den/få frysen ren? Den är bara 2mån gammal så jag vill ju inte behöva slänga den.. Alla tips tas tacksamt emot!
 
Det som spontant slår mig är att tvätta med klorin, flera gånger. Duscha på det med sprayflaska och låt stå över natten eller ännu längre. Kanske bör man lufta ur riktigt ordentligt under flera dagar efter en sån behandling för om dålig lukt kan sätta sig så kan även klorinen göra det. Det var som sagt bara en spontan tanke, lycka till.
 
Funkar det inte med klorin kan du försöka med ättika därefter.

Och om detta inte funkar får du nog acceptera att det är kört.

Dottern köpte en lägenhet och den var urstädad och fin och kyl/frys avstängda med öppna dörrar. Mäklaren (!) stängde dörrarna när han var inne för att checka lägenhetsdörrarna. 10 dagar senare flyttade dottern in och frysen luktade ofräscht dvs vi försökte under flera veckor få bukt med lukten. Och denna frys hade varit tom! Mäklaren tog trots allt halva kostnaden för nya frysen ... ::)
 
Ett tips som jag läste i "Gör så här" innan de bytte namn till "Gör det själv" var att stryka på levande (d v s ej pastöriserad) yoghurt på frysboxens insidor. Efter någon/några dagar ska yoghurtbakterierna ha tagit hand om de ämnen som orsakar lukten.
Låt bara inte yoghurten sitta så länge att den i sin tur möglar!
Har inte haft anledning att pröva själv men på tidningen hävdade man att det faktiskt funkade. Det kan ju vara värt ett försök...

MVH
Ronnie
 
Jag har provat att först gnida in hela kylen med youghurt som fick sitta några timmar innan jag tvättade bort.
Därefter ställde jag in ett litet glas ättika som fick stå i kylen och dra åt sig lukter i en vecka.
Därefter var kylen som ny!
 
Inte klorin!

Dels så luktar ju kloret också, dessutom är det inget som man vill ha i maten.
Klorin kan också matta/bleka ytan på det man t vättar så att det blir mer mottagligt för nedsmutsning.
 
Har tyvärr inget undermedel till dig, men måste berätta en historia..

När jag gick på gymnasiet var jag med i en spelförening som ordnade ett spelkonvent. Från konventet blev det cirka 40kg djupfryst pytt i panna över.

Någon begåvning tyckte att det kunde vi ha i föreningslokalen, så att folk kunde ta när de var sugna/hungriga.

Strax efter blev butiken ovanför, som vi lånade källarlokalen i ett inte särskilt attraktivt läge av, vräkt och någon stängde av strömmen.
Cirka två år senare träffade vår ordförande gamla hyresvärden på stan, han hade skullat hyra ut lokalen ovanför och gått ned i källaren för att titta. Han noterade att kyl/frysen var stängd och öppnade den för att "lufta ur den". Det var då han märkte att vi hade glömt tömma frysen...

Lokalen ovanför gick inte att vistas i på flera månader och vad de gjorde med frysen vågar jag inte ens tänka på.

/ Fredrik
 
Leaff skrev:
Kom nyss hem från 1v sem på Lanzarote. Innan jag åkte så tyckte jag det var smart att bryta strömmen till tvättmaskin & torktumalre. Dock satt frysen på samma uttag :-[
Och jäv*ar vad det luktade när jag kom hem. Har slängt all mat och torkat av frysen så gott det gick med en wettex & rengöringsmedel, men stanken sitter kvar. Hur ska jag få bort den/få frysen ren? Den är bara 2mån gammal så jag vill ju inte behöva slänga den.. Alla tips tas tacksamt emot!
Går det inte ta på allrisken på hemförsäkringen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.