Jag undrar också över den här saken. Känns som det måste finnas några bra lösningar på det här om man vill ta vattnet direkt från huset. Jag hade först bara tänkt ta kallvatten men inser ju att ha en varmvattensdusch utomhus vore toppen. Vad är det som gör det så klurigt, kan bara hitta info om soluppvärmda uteduschar.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Inte helt on topic men jag har en gasoldriven genomströmningsvärmare från Jula. Var först inne på något "soluppvärmt" men insåg att en sådan lösning antagligen skulle vara iskall när den behövdes som mest.

Har denna: https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...vattenberedare/genomstromningsvarmare-004576/

Gasoldriven genomströmningsvärmare från Jula med duschhandtag och justeringsrattar.

Manöverknappen på duschhandtaget är rätt kass så jag har "ersatt" (dvs använder ej) denna med en kulventil på inkommande vatten. I övrigt fungerar manicken helt perfekt! Värmer snabbt vatten till bra temperatur med helt acceptabelt flöde. Kanske inte riktigt samma drag som i en fullgod inomhusdusch men bra mycket bättre än vad jag haft på diverse "hotellrum". Rekommenderas!
 
  • Gilla
Sernando och 2 till
  • Laddar…
Köpte en på outl1.se med vv och kv från huset
Men inte dom med massage som fanns nu
 
Vi har utedusch året runt. Det är toppen! Vi har två trädgårdsslangar (1/2") från källaren. Jag har kopplat på kranar från VV och KV i källaren med slangkoppling till trädgårdsslang som dras ut genom dörr på glänt och kopplas till duschblandare utomhus i ett litet duschbås (också med trädgårdsslangs-kopplingar). Har inte duschat inne en enda gång på ett år nu. Föredrar min käre utedusch till 100%!!

När det föreligger frysrisk så görs följande efter duschning:

* Jag kopplar ur slangen till duschmunstycket och tömmer denna (sitter kopplad med vanlig slangkoppling och trädgårdsslang så det är lätt).

* Jag lämnar blandaren helt öppen och ställd i mittenläge så att både kall och varmvatten är öppet.

* Går ned i källaren, stänger av vattnet och kopplar ur slangarna som töms i en golvbrunn (skulle gå att tömma i en hink om du saknar golvbrunn i källaren). För de som är intresserade så är duschen ungefär 1,5-2 m högre upp från krankopplingarna i källaren, så slangarna töms rätt bra om de är rätt längd. Är slangarna för långa behöver man lyfta slangen. Då börjar jag där högst uppe och ser till att succesivt lyfta hela slangens längd.

Detta har fungerat perfekt sen jag lärt mig rutinen. Vid något tillfälle innan jag lärt mig så frös slangarna. Då är det MYCKET viktigt att ha en extra slang där inne att koppla på till varmvattnet för att tina upp där det frusit. Det är rätt tufft att stå naken i badtofflor i minusgrader och inte få ut nåt vatten! Men med 60-70-gradigt vatten tinar allt upp väldigt fort iallafall!

En trädgårdsslang av lite bättre kvalitet krävs. De billiga blir förstörda av varmvattnet (70 grader) rätt snabbt. I år har vi lite PEM-slang över som jag tänkte testa med till nästa vinter och se hur den beter sig.

En fördel med PEM eller annan lite grövre slang är också att det är lättare att dra en värmekabel genom dem om man skulle vilja. Det är dock för dyrt för min del, men skulle gå att bygga rätt smidiga och säkra system av.

Jag hoppas också att den större diametern på PEM-slangen kanske ger lite längre tid att tömma systemet innan det fryser. När det är sådär -20 får man tömma slangarna FORT efter sig! :)

Belysning behövs ibland. Då har jag en batteridriven arbetslampa från jula.

På sommartid nöjer vi oss mig med kallvatten. Brukar lägga sådär 40-60 m slang i solen så blir det lagom för en dusch!

Hoppas detta är till nytta för nån, och hoppas på fler uteduschs-entusiaster! Det är UNDERBART!!
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Sernando och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.