Linnor skrev:
Nu har jag googlat runt länge utan att hitta svar.
Jag äger ett hus, som jag köpte för drygt ett år sedan.
Då var jag tillsammans med mannen som nu är min sambo.
Vi gillar huset vi bor i, men inser att vi behöver bygga ut (jag har tre barn sen tidigare och vi har ett gemensamt på väg).
Jag äger huset och står på lånen.
Men för att bygga ut så både vill och behöver sambon stå på hus och lån.

Hur ska vi gå till väga?

Jag bryr mig inte om att jag har stått för handpenning, lagfart, pantbrev, renoveringar fram till nu.

Utan jag skulle vilja att han tar över halva huset och halva lånet.

(Vi försökte att han skulle ta över halva huset, men 1/3 av lånet, så att jag kan ge huset som gåva, men det gick inte banken med på eftersom vi är båda betalningsansvariga ändå).

Vilka papper behövs?
Måste jag sälja halva huset till honom eftersom han tar över halva lånen?
På banken sa de att vi skulle skriva en revers, men jag får inte ihop hur det funkar med övertagande av halva huset och halva lånet. Hur skriver man ihop en revers och med vilket annat papper?
Nånting måste vi ju skicka till lantmäteriet, för att han ska bli ägare till halva huset.

Hoppas ni förstår mig och har några kloka råd.
Vi gifte oss och sedan gjorde vi en bodelning inom äktenskapet. I detta fall blev det även en revers skriven då jag inte ville skänka halva gården om vi går isär i framtiden. Vi tog hjälp av jurist på LRF-konsult och det känns som välinvesterade pengar. Förutom juristkostnaden så tillkommer drygt 800 kr för ny lagfart.
 
Jo, att gifta sig är ett alternativ. Det är nog det som det lutar mot.
Jag hade bara hoppas på att det skulle finnas något annat alternativ. Så ovanligt kan det ju inte vara att sambos vill köpa in sig i hus, utan att göra en försäljning.
 
Frågan är väl om det skulle gå att reglera med ett samboavtal?

Ett sådant brukar ju vara tvärtom, men om det går att formulera det så att OM ni går isär så skall ni båda bli 50% ägare, och ha 50% av skulden. Då kan man i samma avtal reglera hur mycket sambon skall ersätta dig med frö din kontantinsats.

OM det går att skriva ett avtal i den stilen, så blir ju situationen ganska lik den i ett vanligt äktenskap. Där ena maken kan vara ägare till huset, men vid en skilsmässa är allt giftorättsgods som värdemässigt delas lika.

Och så ger du sambon någon enstaka % som ren gåva, så att sambon också är delägare (bra för ROT avdrag).

Men troligen blir allt enklare om ni gifter er.

Oavsett vilken väg ni väljer så bör ni se över arvsituationen, framförallt om någon av er har barn sedan tidigare.

Jag tycker det är lite stötande när man läser om par som varit sambos i 40- 50 år, där den ena går bort och den efterlevande blir ställd på totalt bar backe, antingen för att ett barn blir arvinge (kan vara ett gemensamt barn), eller där allmänna arvsfonden blir "arvinge" till det hus man uppfattat som sin gemensamma bostad.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Nissens
L Linnor skrev:
Jo, att gifta sig är ett alternativ. Det är nog det som det lutar mot.
Jag hade bara hoppas på att det skulle finnas något annat alternativ. Så ovanligt kan det ju inte vara att sambos vill köpa in sig i hus, utan att göra en försäljning.
Finns det inte en möjlighet att uppge att huset köptes med avsikten att ni skulle flytta ihop, även om ni flyttade ihop något senare rent fysiskt? I så fall ingår ju huset i ”samborättsgodset”.

Edit: Såg i efterhand att det är en gammal tråd... hur har det gått?
 
Jo, det var ett alternativ, att vi köpte huset med avsikten att vi skulle flytta ihop, men frågan är väl hur vi skulle göra med den kontantinsats jag lagt och så. Då skulle vi kanske skött detta "under bordet".
Juristen vi pratade med sa att det var en gränsfall men skulle nog ha gått (alltså samborättsdelen, inte "under bordet"-delen).

Hur som helst, det blev så att vi gifte oss, sålde det huset och har flyttat till ett annat där vi äger halva var från början.
Giftemålet var först på papperet, men nu några år senare, så blev det ju bra :)
Vi gifte oss egentligen för att vi fick barn (ca 2 veckor innan första barnet föddes).
Tanken var att bygga ut huset jag hade köpt, men det blev ett sånt jätteprojekt så att det var bättre att sälja det och köpa ett annat, större hus.

Så, nu i efterhand, kan man väl säga att det blev som alla googlingar jag hittade: gift er och/eller köp ett annat gemensamt hus.
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.