Vad är skäligt pris för två nya hängrännor, två nya stuprör och inklädning av skorsten samt plåt på vindskivor av två gavlar. Huset är ca 60 kvadratmeter. Fick visserligen ett förhandspris om 33000 kr efter rotavdrag. Blev dock förvånad när jag fick fakturan som angav 35 timmars arbete! Jag vet att han iaf inte varit där två dagar under en vecka. Alltså skulle arbetet då ha tagit tre dagar! Verkar detta rimligt? Kostnad för plåt ca 16000kr; rimligt? Tar plåtslagare även betalt för att åka och se på huset innan för att ge ett prisförslag?
 
Hur ser fakturan ut? Stämmer den överens med ditt förhandspris?

Att plåtslagaren inte är på plats behöver inte vara något problem, de tillverkar ofta beslag till exempelvis skorsten på sin egen verkstad.
 
J JSE skrev:
Hur ser fakturan ut? Stämmer den överens med ditt förhandspris?

Att plåtslagaren inte är på plats behöver inte vara något problem, de tillverkar ofta beslag till exempelvis skorsten på sin egen verkstad.
Ja, fakturan stämmer med priset jag fick. Arbetet bestämdes på en måndag och då skulle plåtslagaren beställa plåt. Vid samtal med honom på tisdagen uppgav han att han skulle försöka göra arbetet under veckan. Jag är bara förvånad över antalet timmar, om det verkligen är rimligt?
 
Du har ju fått ett pris av plåtslagaren som du tyckte var rimligt i och med att du accepterat offerten.

I sin offert så har plåtslagaren med all säkerhet tagit höjd för antalet timmar denne tror att jobbet tar. Ibland vinner hantverkaren på det och ibland kunden, beroende på vad som sker under arbetets gång.

Jag tycker priset låter lite i överkant. Men inom "skälig" nivå. Om du var tveksam på priset så skulle du ju ha kollat upp det innan du accepterade offerten. Exempelvis genom att fråga här eller att ta in fler offerter.

Vad är syftet med dina frågor? Är det bara för information är det ju alltid bra. Jag tror inte du kommer ha något att hämta hos hantverkaren.

Edit: antal timmar på fakturan behöver nödvändigtvis inte stämma med verkligheten, det kan vara justerat uppåt/nedåt beroende på fastpris etc.
 
Tack för svar. Avsikten var att informera mig eftersom jag blev väldigt förvånad över antal timmar som skall ha täckts in på max tre dagar.Tänkte att om arbetet gick snabbare att han kunde justera offertpriset i efterhand. Till saken hör att jag väntat på offert i tre veckor men plåtslagaren ringde och gav pris på telefon och ville ha besked om fem minuter eftersom han skulle beställa plåt innan ett visst klockslag. Bråttom eftersom vi ville utnyttja ställningen som snart ska bort efter det att snickare lagt om taket. Det gick för fort helt enkelt och omständigheterna gjorde mig stressad.

Mvh Lakita
 
Utan bilder eller mått så blir det väldigt svårt att bedömma/ha åsikt.... En skorsten kan ju ta en timme eller en vecka...
 
Kostnaden för plåt verkar ju rimlig, men kanske att han fört över lite marginal på material till arbetstimmar för att du ska få rot. Rimlig givet att vi inte vet något om omfattning alltså.
 
L Lakita skrev:
Tack för svar. Avsikten var att informera mig eftersom jag blev väldigt förvånad över antal timmar som skall ha täckts in på max tre dagar.Tänkte att om arbetet gick snabbare att han kunde justera offertpriset i efterhand. Till saken hör att jag väntat på offert i tre veckor men plåtslagaren ringde och gav pris på telefon och ville ha besked om fem minuter eftersom han skulle beställa plåt innan ett visst klockslag. Bråttom eftersom vi ville utnyttja ställningen som snart ska bort efter det att snickare lagt om taket. Det gick för fort helt enkelt och omständigheterna gjorde mig stressad.

Mvh Lakita

Hade du tyckt det var ok att han justerade upp priset om det tagit mer tid än beräknat? Eller om materialet dragit iväg?
 
J JSE skrev:
Hur ser fakturan ut? Stämmer den överens med ditt förhandspris?

Att plåtslagaren inte är på plats behöver inte vara något problem, de tillverkar ofta beslag till exempelvis skorsten på sin egen verkstad.
Jag har själv bara dålig erfarenhet av plåtslagare. Jag behövde en ny takhuva till en skorsten, då min skorsten inte var i standardmått var denna tvungen att special tillverkas. Var i kontakt med 5 olika företag, 4 av företagen inte tid nu men kunde göra jobbet inom 1-2 månader.. när den tiden hade gått så svarade ingen av dom varken på telefon eller på mail. Jag hade inte varit jobbig på något sätt utan hade bara informerat om måtten och adress, inget mer. Tills slut hittade jag ett företag som lämnade en offert.. dom ville ha 18000kr före rot för en ny huv som var ca 65*65cm.. HELT GALET
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.