Hej! Har en Daikin Luftvärmepump, dyrare modell som är nyinstallerad.
Det jag undrar är om jag tänkt rätt.

Har ställt elementen på en nivå runt samma som innan pumpen. Och då låta termostaten isånafall känna av värmen och därav inte elda på.

Värmepump inställd på näst högsta fläkt, 20 grader, heat, riktad nedåt mot golv.

Det är direktverkande el, radhus, 2 plan, oljeradiatorer.

Har jag tänkt rätt med detta?
.
 
Om du vill spara pengar, så ställ ner termostaten på elementen 2-3 grader under luftvärmepumpen. Så den får jobba så mycket de går. Blir de kallt i nått rum, får man höjja lite där.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
När jag installerade LLpump ställde jag ned alla element så dem inte arbetade vid normal temp. När det sen blev kallt ute och pumpen kör avfrostning samt att man inte vill köra fläkten på max, höja sakta på alla element tills man hittar en inställning som funkar året om.
Köpte ett gäng billiga termometrar och följde upp under en vinter.
 
A
Som skrivit
Låt VP jobba
Stäng alla andra element
Där det blir kallt sätt på elementet
 
M Malten skrev:
Om du vill spara pengar, så ställ ner termostaten på elementen 2-3 grader under luftvärmepumpen. Så den får jobba så mycket de går. Blir de kallt i nått rum, får man höjja lite där.
Alright. Ska provas, dock lite klurigt att veta exakta grader på elementet.
 
mackee mackee skrev:
När jag installerade LLpump ställde jag ned alla element så dem inte arbetade vid normal temp. När det sen blev kallt ute och pumpen kör avfrostning samt att man inte vill köra fläkten på max, höja sakta på alla element tills man hittar en inställning som funkar året om.
Köpte ett gäng billiga termometrar och följde upp under en vinter.
Visst kan man prova fram det. Men tänker att man vill väl ha elementen inställda relativt nära pumpen, ifall den dör när man inte är hemma?
 
electroluxaren skrev:
Som skrivit
Låt VP jobba
Stäng alla andra element
Där det blir kallt sätt på elementet
Okok, men är bara fundersam om pumpen dör då? Är det inte dumt att dom är helt avstängda?
 
Magnus E K
Beror väl på hur känslig man är för att det kan bli lite kallare tillfälligt. Jag har endast LLVP som värmekälla i mitt hus större delen av tiden (har inga elradiatorer utan måste dra igång elpanna dockad till gammal kombipanna för att få annan värme).
 
Hade ställt luft-luft värmepumpen lite högre än önskad komfortnivå och de andra elementen lite lägre.

Hade börjat med:
Element på 17 grader
Luft-luft värmepump 22 grader

Har dina element ingen gradskala så dra ner dom på lägsta och sen när luftvärmepumpen balanserat in temperaturen lagom så drar du upp elementen tills termostaten slår igång. Därifrån är det bara att backa lite så blir det inte iskallt ifall värmepumpen stannar.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Beror väl på hur känslig man är för att det kan bli lite kallare tillfälligt. Jag har endast LLVP som värmekälla i mitt hus större delen av tiden (har inga elradiatorer utan måste dra igång elpanna dockad till gammal kombipanna för att få annan värme).
Absolut. Men tänker, är inte målet att termostaten ska slå av, då har man fått pumpen att nå bra nivå?
 
Det blir en avvägning mellan att få komfort eller ekonomi. För bästa ekonomi: Stäng av alla element eller möjligen låt dem stå på lägsta som frostskydd om pumpen stannar. För bästa komfort. Låt alla element stå på den temperatur du vill ha. I mindre hus med öppen planlösning kan det fungera tillräckligt med bara luftvärmepump. Det blir då lite kallare långt ifrån pumpen. Men tål man det så blir det billigare. Termostater är inte exakta. Och det kan dra kallt på sina ställen. Så för ekonomins skull skall det åtminstone skilja några grader mellan pumpens och elementens termostater.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.