Staffans2000
FamiljenL FamiljenL skrev:
När kärleken räcker ända fram till giftorättsgemenskap då vet man att det är äkta vara!
Japp!
Det visste Elisabeth Taylor också. 5 gånger.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Ehhh...va? Om 50 % av giftermålen slutar I skilsmässa så är antalet individer som gifter sig och förblir gifta lika många som de som skiljer sig.

Och återigen...ytterst få gifter sig med sin första partner.
Om en farbror gift sig 5ggr så är han fortfarande bara en person. Alltså, vissa byter många gånger och driver upp statistiken.
 
  • Gilla
K@tten och 2 till
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Så kan man ju inte resonera. Alla relationer som man vid tiden känt varit rätt måste ju räknas som the one, men ytterst få visar sig faktiskt vara det.
Annars är det ju som att klappa sig på axeln för att an hade rätt när man bara skrev av facit.
Hmmm... håller inte riktigt med dig. Tänker att man vet när man vet. Min man tänkte att där står min blivande fru första gången han såg mig.

Men, sen skojade jag iofs lite med dig också. Därav emojin. Det är såklart svårt att veta, men går det till giftermål så är det ju en bra indikator på den riktiga the one. Samboförhållanden löses ju upp mycket oftare än äktenskap. Men, jag tänker att visst var jag superkär i Erik, Jonas och Daniel ingen var dock som han jag sen gifte mig med. Sen kanske han eller jag kommer på andra tankar men det hoppas jag inte kommer hända.
 
FamiljenL FamiljenL skrev:
Hmmm... håller inte riktigt med dig. Tänker att man vet när man vet. Min man tänkte att där står min blivande fru första gången han såg mig.

Men, sen skojade jag iofs lite med dig också. Därav emojin. Det är såklart svårt att veta, men går det till giftermål så är det ju en bra indikator på den riktiga the one. Samboförhållanden löses ju upp mycket oftare än äktenskap. Men, jag tänker att visst var jag superkär i Erik, Jonas och Daniel ingen var dock som han jag sen gifte mig med. Sen kanske han eller jag kommer på andra tankar men det hoppas jag inte kommer hända.
Och om du inte varit intresserad så hade han levt livet ut som singel/ogift? Nope. Så självklart måste alla relationer räknas.

Jodå, jag förstod det.
Nope :) Eftersom hälften av alla giftermål slutar i skilsmässa.
Precis.
Nej, det hoppas inte jag heller, men statistiken talar tyvärr inte för din sak längre. Om vi backat till 50-talet så hade det nästan varit som amen i kyrkan dock.
 
Okarlsson Okarlsson skrev:
Om en farbror gift sig 5ggr så är han fortfarande bara en person. Alltså, vissa byter många gånger och driver upp statistiken.
Om han gift sig fem ggr så är det 6 personer. Inte en.
För inte bortser du väl från kvinnorna i statistiken?
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Japp!
Det visste Elisabeth Taylor också. 5 gånger.
Jamen så blir det nog när frestelserna och pengarna duggar tätt samt egot är uppblåst.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Om han gift sig fem ggr så är det 6 personer. Inte en.
För inte bortser du väl från kvinnorna i statistiken?
Korrekt, så totalt har 5 äktenskap spruckit när 6 individer skiljt sig, medan om 5 äktenskap håller så är 10 individer inblandade. Så att även om 50/50 gäller för äktenskapen så står det 33/67 i inblandade individer. Förstår du hur jag tänker?
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Och om du inte varit intresserad så hade han levt livet ut som singel/ogift? Nope. Så självklart måste alla relationer räknas.

Jodå, jag förstod det.
Nope :) Eftersom hälften av alla giftermål slutar i skilsmässa.
Precis.
Nej, det hoppas inte jag heller, men statistiken talar tyvärr inte för din sak längre. Om vi backat till 50-talet så hade det nästan varit som amen i kyrkan dock.
Fast det roliga är att statistiken talar för oss. Ihop i 17 år och gifta i 10, ett barn är 8 ett är 4, högt utbildade bla bla. Inte gifta tidigare. Den kategorin har bättre statistik än 50/50.

Sen vet man aldrig, finns många fallgropar. Kanske smider han planer i detta nu. Fast jag hör att han somnat med barnen. Nej, ingen är vaccinerad mot skilsmässa och då är det bra att ha sina papper i ordning. Därför bör TS kontakta en jurist.

Som någon skrev här ovan - kvinnor gillar generösa män. Det är en generalisering men ändock inte osann. Gnidna människor är ju rätt osexiga.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Jag var i exakt samma sits som du för några år sedan.

Sånt här kan man kanske tycka beror lite på era inkomster och möjligheter.

Jag tjänar ca dubbelt så mycket som min sambo.
Och jag kände direkt att hon "offrar sig" och flyttar in i ett hus som jag äger själv.
Så vi delar lika på alla rörliga kostnader, el, sopor, V/A, bredband, fastighetsskatten, försökring osv.

Samtidigt är det ju bara jag som tjänar långsiktigt på det ägda boendet och sitter i den trygga sitsen och har mitt på "det torra" vid en eventuell separation.
Så jag står själv för alla kostnader för räntor och underhåll.
Amorterar inget och har ca 25% av värdet i lån så det blir inga stora pengar ändå.
 
  • Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Läs okarlssons inlägg, det du gillade igen. Han hävdar ju att det är fler som förblir gifta...
Haha jaja, läste inte så noga. Bara tycker jag anar en viss attityd här inne
 
Okarlsson Okarlsson skrev:
Korrekt, så totalt har 5 äktenskap spruckit när 6 individer skiljt sig, medan om 5 äktenskap håller så är 10 individer inblandade. Så att även om 50/50 gäller för äktenskapen så står det 33/67 i inblandade individer. Förstår du hur jag tänker?
Ja, jag är med, men undrar om/tvivlar på att det ger utslag i statistiken. Farbrorn är ju minst sagt ett extremt exempel.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Ja, jag är med, men undrar om/tvivlar på att det ger utslag i statistiken. Farbrorn är ju minst sagt ett extremt exempel.
Det har du nog rätt i. Men jag tror att många som skiljer sig gifter om sig. Och det syns nog i statistiken. Men samtidigt kan man ju undra varför det spelar roll över huvud taget. Att skilja sig ska ju inte ses som ett misslyckande. Att vara olycklig är misslyckandet, och ibland är skilsmässa sättet att undvika just olyckan.
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
Jag ger mig i diskussionen om statistik. OT men kan inte låta bli.

Om 50 % av giftermålen slutar I skilsmässa

Om man tänker sig en population där alla parar ihop sig och gifter sig. Hälften av dessa äktenskap slutar i skilsmässa. Övriga femtio procent gör nytt försök med ny partner. Av dessa håller hälften av äktenskapen. Sen kör vi så många iterationer att det bara är ett par kvar och alla andra är gift i äktenskap som håller livet ut. Det sista paret har 50/50 chans att lyckas hålla ihop äktenskapet hela livet. I en stor population kommer sannolikheten bli nästintill 100% att alla lyckas .Utom de sista två oduglngarna som gift om sig nästan ett oändligt antal gånger.

En annan infallsvinkel är att hälften ska vara gifta livet ut efter ett antal försök. Då får varje äktenskap lägre än 50% chans att lyckas, beroende på antalet försök. Fast det var inte så sannolikheten uttrycktes i tråden .Hur det är i verkligheten vet jag inte, Förutom att mitt första scenario är ytterst teoretiskt. :cool:
 
  • Gilla
FamiljenL och 1 till
  • Laddar…
C
P Pin skrev:
Om 50 % av giftermålen slutar I skilsmässa
Blev lite överraskad av siffran och sökte fram lite statistik.
Det jag fick fram är att det ett givet år sker ungefär hälften så många skilsmässor som äktenskap. Misstänker att dessa siffror som ligger bakom uppgiften att 50 % av äktenskapen slutar i skilsmässa.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Om nu sambon inte skall köpa in sig och dela lika.

Då tycker jag det är rimligt att sambon betalar en SCHABLONMÄSSIG månadskostnad för vad det kostar att bo i ett hus för 2,7 miljoner med en belåningsgrad på säg 50%. Sambon är därmed befriad från plötsliga utgifter som att värmepumpen rasar.

Ett långtidsgenomsnitt över
El
Värme
Ränta
Skatter
VA
Fastighetsunderhåll.


Eller så skapar TS ett fastighetsbolag som huset läggs in i där TS och Sambon splittar den marknadsmässiga hyran.

Sen har vi problemet att sambon flyttar in i TS hus och även om sambon köpt in sig så kommer både TS och Sambon att känna att lite är det ändå TS hus dåTS bodde där först.
Ska det vara långvarit så är det nog bäst att köpa ett gemensamt hus att bo i, splitta lika och eventuellt säljer TS sitt hus eller behåller som privat investering.

Att spara i amortering eller i aktier/fonder är lite sak samma vid pension. Har man aktier kan man ju sälja dessa vid behov och amortera av i en klump eller pytsa ut för att täcka ränta/hyra. Att ha extra värde kvar när man dör gynnar bara arvtagarna ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.