C cpalm skrev:
Byggherren är så klart den sista som kommer att erkänna eventuellt byggfusk. Ger nog inte så mycket att ställa frågor där.
Samtidigt misstänker jag att de inte är så jättesugna på en besiktning, utan då hellre säljer till någon mindre krånglig köpare. Knepig sits det där med att köpa en nyupplåten bostadsrätt, finns ju föreningar som råkat illa ut.
Ja, känns verkligen inte som en enkel fråga. Vi har nog landat i att vi kommer vilja göra en besiktning med hjälp av en besiktningsman så får vi se om säljaren (alltså bostadsutvecklaren) går med på det. Tänker att vi ska se till att komma riktigt långt i affären innan vi nämner det.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tydligen ägs fastigheten redan av Bostadsrättsföreningen Virginia 1 (orgnr: 769635-3098).

I styrelsen till föreningen hittar man några herrar som har haft dylik exploatering som affärsidé under en längre tid.

De verkar spela med hårda bollar:

[länk]
[länk]

Kanske värt att kontakta ägarna till några av de små bostadsrätter som de tidigare har upplåtit för referenser?
Ja, tror att de började sin verksamhet vid 2010, vilket ju borgar för att de är seriösa i de projekt som de tar sig an. Att de sedan kommer över tomterna med tveksamma metoder lägger jag ingen värdering vid.
Har faktiskt sådan tur att min kollega bor i en av föreningarna som The Other Group uppförde 2015 och de har varit nöjda både med dem och byggfirman. Hade tänkt att det vore en bra idé att kontakta några till men tanken glömdes bort så tack för påminnelsen :)
 
Banken brukar inte vara så glada med att ge lån om du köper i en liten förening. Har du kollat att du kan få lån till ett sådant objekt?
 
H hempularen skrev:
Banken brukar inte vara så glada med att ge lån om du köper i en liten förening. Har du kollat att du kan få lån till ett sådant objekt?
Lån är inget problem som jag skrev i #3. Har du tips på vad jag kan göra för att säkerställa att byggandet har gått rätt till, utöver att ta in en besiktningsman såklart, vore jag tacksam :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.