Hej!
Jag har skrivit om hundkoja tidigare i forumet här. Det har tagit jääättelång tid att få den klar.
Har haft (har) problem med hundluckans vara eller inte vara. Stor hunden Schäfer inga problem men lilla hunden Kines vill inte gå in med "Lyaluckan". Lutar åt att byta ut luckan och göra en sköldridå istället, får se...
Det är verkligen i sista minuten att få in värme i kojan också.
Min fundering efter hur mycket googlande som helst är varför ska man ha 24v och inte 230v. Då tycker säkert många att man ska vara rädd om sina vänner så de inte biter sönder kablar osv. När hundarna är inomhus finns det tusen saker som har sladd och 230v. Skulle vara mycket tacksam för en rimlig förklaring.
Ett 24v system tar de i runda slängar 2000 kr för. Ett oljefyllt element av känt fabrikat 700 kr +
Vad jag kan se finns det endast en tillverkare av 24v, ingen konkurrens att prata om.
Åsikter
 
Hej
Det blir säkert bra.
Det jag inte förstår är varför det ska vara bättre med 24v än 230v, förutsatt att kablar är skyddade.
Tack för svaret
 
Tomture61
230 V kräver elektriker + troligtvis måste en kabel grävas ned .
24 V har inte dessa krav .
 
Håller helt med. Tack för det.
 
24v blir rätt grova kablar på långa avstånd och mycket effekt. Hur mycket effekt och avstånd pratar vi?
 
Utan att veta tycker jag att 2000kr låter billigt för ett 24V system. Ingår nätaggregat då? Det blir som sagt ganska rejäla strömmar med 24V och kablarna blir därefter, även dem kommer att kosta en slant.
Det måste väl vara mycket vettigare att köra på 230V? Att skydda kablar och element från hundtänder och klor är väl inget stort problem.
Om man har ett 230V uttag att tillgå ute så skulle jag kunna tänka mig att tänja på samvetet en aning och dra en riktig gummikabel i en markslang, det är inte riktigt tillåtet men anses nog ändå vara en ganska ok lösning. Det är ju gränsfall att ens vara fast installation om du inte sätter upp ett vägguttag i hundkojan utan bara en sladdmonterad skarvhona.
 
2000 kr är inkl trafo på 150w och elementen 140w.
Finns hos Lunds bl a.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.