U
Har köpt en villa/fritidshus där prospektet säger att Boarean är 60 kvm enl säljaren efter att han byggt ut det. Det står även att Taxerade boytan enl lantmäteriet är dock 45 kvm.

Vi egen kontroll nu ser vi att det är 45 kvm och kan även se att förr ägaren försäkrat det som 45 kvm.

kan man överklaga i det här läget och kräva ekonomisk ersättning från säljaren?
 
Redigerat:
Svårt att dra detta vidare eftersom det inte är ett dolt fel. Ni hade med lätthet kunnat mäta huset innan köpet.
Hade ni inte köpt det om det stått 45 m2 i prospektet?
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
U
K Kane skrev:
Svårt att dra detta vidare eftersom det inte är ett dolt fel. Ni hade med lätthet kunnat mäta huset innan köpet.
Hade ni inte köpt det om det stått 45 m2 i prospektet?
Det hade vi självklart kunnat, men så är inte fallet. Hade nog köpt ändå men kanske tänkt annorlunda kring priset. Känner till undersökningsplikten men eftersom vi kände till tillbyggnaden på 15 kvm så trodde vi skillnaden låg där emellan. Säljare får väl hursomhelst inte marknadsföra med en felaktig kvm uppgift?
 
BirgitS
Det är standard att det i prospekt och/eller avtal finns med något avsnitt där det t.ex. står att om boarean är viktig för köparen så måste köparen mäta själv. Har du kollat om något sånt står i det prospekt du fick eller det avtal du har skrivit på?
 
U
Tack för svar, ska läsa igenom och se om det finns någon text kring det.
 
Du skriver att det står både 45 och 60 kvm i prospektet?
Bara det lär ju göra att det inte är ett dolt fel.
 
D
Jag hade pratat med mäklaren. Om det står 60m2 och men det visar sig sedan att det är 45m2 skulle jag säga att du har goda chanser att få ekonomisk kompensation av säljarna pga av detta. När jag sålt tidigare fastigheter har mäklarna alltid varit tydlig med att se till att storleken stämmer annars är det stor risk att du får betala kompensation i någon form.

Som sagt ta kontakt med mäklaren och säg att huset är mindre än i prospektet. Jag gissar att tidigare ägare har svarat på en frågelista där dem sagt hur stort huset.
 
D
Du kan samtidigt läsa denna artikel. Du borde kunna få kompensation.
 
BirgitS
D Dallejr skrev:
Du kan samtidigt läsa denna artikel. Du borde kunna få kompensation.
Det var just pga. några sådana domar som det numera är praxis om att ha med någon text om att boarean ska mätas av köparen om denne anser att boarean är viktig.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
D
BirgitS BirgitS skrev:
Det var just pga. några sådana domar som det numera är praxis om att ha med någon text om att boarean ska mätas av köparen om denne anser att boarean är viktig.
Jag tror inte att det är med i ett standard avtal om det inte har varit ett specifikt önskemål från säljaren. Men kan inte kalla mig expert på ämnet dock men det har inte funnits med någon sådan klausul i något av mina tidigare fastighetsköp som skett inom närtid.

Jag tror som sagt att TS har goda möjligheter att få kompensation.
 
BirgitS
Jag har sett det i flera prospekt.
 
D
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har sett det i flera prospekt.
Om du menar en text som ungefär denna: "Köparen uppmanas att kontrollera bostadens bo- och biarea om denna är viktig för köparen.”

Så är jag väldigt säker på att en sådan mening inte håller juridiskt. Men jag är inte jurist men min nuvarande mäklare hävdar att den inte håller heller men som sagt hon är mäklare. Så vi kan ha fel men jag skulle oavsett ringa upp mäklaren och reklamera till säljaren direkt.
 
BirgitS
D Dallejr skrev:
Om du menar en text som ungefär denna: "Köparen uppmanas att kontrollera bostadens bo- och biarea om denna är viktig för köparen.”

Så är jag väldigt säker på att en sådan mening inte håller juridiskt. Men jag är inte jurist men min nuvarande mäklare hävdar att den inte håller heller men som sagt hon är mäklare. Så vi kan ha fel men jag skulle oavsett ringa upp mäklaren och reklamera till säljaren direkt.
Ja, det var den texten jag tänkte på.
Det stämmer med vad Fastighetsmäklarinspektionen skriver:
Om boarean är särskilt viktig för köparen bör hen själv mäta eller anlita någon som kan mäta bostaden före köpet.
https://fmi.se/vad-galler-vid-forme...ableText_2ab4093a-7e27-4270-86ed-272aa1ae6678

Sen att det är 45 i stället för 60 kvm är ju så stor procentuell förändring att en köpare borde märka det direkt. Man borde ju märka om man köper en mycket liten tvåa eller en stor tvåa, för att jämföra med vad man får in på den ytan när det gäller en lägenhet.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, det var den texten jag tänkte på.
Det stämmer med vad Fastighetsmäklarinspektionen skriver: [länk]

Sen att det är 45 i stället för 60 kvm är ju så stor procentuell förändring att en köpare borde märka det direkt. Man borde ju märka om man köper en mycket liten tvåa eller en stor tvåa, för att jämföra med vad man får in på den ytan när det gäller en lägenhet.
Ja, men det är långt ifrån säkert, det viktiga i sammanhanget är att reklamation ska inom skälig tid från misstanke om fel. Det handlar om en skälig tid efter att du som köpare upptäckte eller borde ha upptäckt ett fel. Jag skulle säga har du bott 10 år så blir det svårt, är du på år 1 så bör du ha goda chanser skulle jag säga förutsatt att man reklamerar omgående till både säljare och mäklare.

Har bostaden tex. marknadsfört på hemnet och andra plattformar så bör det stärka möjligheten att få kompensation om i den marknadsföringen har framgått att bostaden har en viss area.
 
Redigerat:
Sen är det ju en hel djungel att mäta olika typer av areor, boarea, byggarea, bruttoarea, snedtak, murstockar, suterräng, etc...
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.