Har hittat flera små svarta kryp med vingar. cirka 4mm
I taket och runt ventilationen i köket. Vi prövade att sätta tejp över ventilationen under natten och när vi tog bort den satt 2 st där. Oklart om det är därifrån men måste ju nästan vara det?!
Iallafall vad är detta för djur? Någon som vet
 
  • Ett litet svart kryp med vingar på en tejpbit som hålls av en person, troligtvis hittat i hemmets ventilation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart litet insekt med vingar på en ljus takyta, eventuell skadedjur i hemmet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett litet svart kryp med vingar fastnat på tejp, troligen hittat nära ventilation i kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett litet svart kryp med vingar fastklistrat på en beige yta, eventuellt från ventilation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inte termiter för deras kropp är inte uppdelad så i huvud, mellankropp och bakkropp. Ser ut som myror. Hade det varit i mitt hus så skulle jag ha kollat med ett saneringsföretag, foton på deras websida.
 
Altaböke Altaböke skrev:
Det är inte termiter för deras kropp är inte uppdelad så i huvud, mellankropp och bakkropp. Ser ut som myror. Hade det varit i mitt hus så skulle jag ha kollat med ett saneringsföretag, foton på deras websida.
Hoppas på det, men kan dom flyga?
 
Staffans2000
Om det bara är några stycken. Varför göra något alls? Såvida de inte stjäl matsilvret.

Staffan
 
  • Haha
Abies koreana
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Om det bara är några stycken. Varför göra något alls? Såvida de inte stjäl matsilvret.

Staffan
Med några menar jag att jag dammsugit upp cirka 70st på 2 dagar. Och dom är överallt i taket i köket.
 
C
Vad gör de för skada?
Ser rätt harmlöst ut tycker jag.
 
C cpalm skrev:
Vad gör de för skada?
Ser rätt harmlöst ut tycker jag.
Jag vet inte, upptäckte dom nyligen, men verkar komma ifrån ventilationen. det enda jag vet är att det är mögel på vinden om det kan ha något med det att göra kanske
 
Det viktiga är att kontrollera så att de inte äter husets trästomme. Hade det varit termiter som betett sig så så hade de svärmat och det hade tytt på en pågående infektion som kräver gasning av huset. Därför skall man inte blunda för det. Det finns myror i Sverige nu som också äter trä, har jag hört.
 
Altaböke Altaböke skrev:
Det viktiga är att kontrollera så att de inte äter husets trästomme. Hade det varit termiter som betett sig så så hade de svärmat och det hade tytt på en pågående infektion som kräver gasning av huset. Därför skall man inte blunda för det. Det finns myror i Sverige nu som också äter trä, har jag hört.
Tack snälla, får se vad det kan vara för något.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.