Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Jodå. Man kan ha sparat pengar och därför köpa huset kontant.

Staffan
Nä inga sparade pengar alls, och ingen plan på det heller, så med den kalkylen skulle det ta 50 år innan man kan köpa hus.
Om ni inte bostäderna stiger i pris... så inget lån, inget hus.
 
1 16386 skrev:
Håller med, förutom det om att säga upp lägenheten. Man begär att få hyra ut den i andra hand för att provbo som sambo. Det måste hyresvärden (eller föreningen, om det är en bostadsrätt) godkänna i åtminstone ett år.
Nja. Bor man i hyresrätt så måste inte din hyresvärd godkänna det. Vårt kommunala bolag har "NEJ" man får heller inte skriva till personer på kontrakten. Allt i sin ordning.
Men att säga upp sin hyresrätt är en enorm risk, det är till och med långa köer i småbyar här ute på vishan som ni i sthlm hade sagt.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Oj så många åsikter. Det går nästan inte att läsa dom alla.
Tyvärr ska man se förhållandet som tillfälligt. Max 100 år.
Själv valde jag att bara ge bort halva huset och dela ekonomi. Vilket jag ångrar idag 20 år senare.
Men jag anser att delvis delad ekonomi är bästa vägen att gå. Ska hon betala amortering ska hon ha del av värdeökning!
 
  • Gilla
Nonameflame och 4 till
  • Laddar…
S S009ov skrev:
Nej men vuxna människor pratar om ekonomi och verkar som många tycker att det är okej att man ska försörja sin sambo eftersom jag endå skulle ha haft utgifterna.
Lek lite med tanken att hon går 10000 plus i månaden när hon säger upp sin lägenhet medans du fortsätter att betala för boendet som ni bägge har glädje av.
Vad ligger det sunda i det? Den ena har plötsligt 120000 mer att leva för medans den andra får kämpa med att få det att gå runt. I de bästa av världar så skjuter den rika till pengar till den fattige men bättre att prata om det innan och hitta en balans.
Därav frågan vad bör en sambo betala för boende?
PROBLEMET här är att du ens gör en tråd på denna sida å frågar detta .
Var en man med stolthet å betala allt , om ni om några månader har stadgat er etc och HON föreslår att börja betala så kan du som en gentleman rycka på axlarna å säga ; ja ,vi kan väl lägga upp en budget men ,jag tycker inte d är nödvändigt.” Hon kommer inse inom sinom tid som alla människor känner efter ett tag ,att hon VILL betala men då ska d komma från HENNE inte från dig.
Love is a free ride not a train ticket ”
 
Redigerat:
  • Gilla
Hasse C och 2 till
  • Laddar…
K
Låter som många kvinnor kommit och gått.
Hmmm undrar varför....
TS borde nog bara bo kvar själv så kan han sitta och se sina skulder krympa själv. Eftersom det enda ts bryr sig om är sina pengar och pension, inte sambo eller kärlek
 
  • Gilla
  • Wow
videopac och 3 till
  • Laddar…
C
Fredrik30 Fredrik30 skrev:
PROBLEMET här är att ens gör en tråd på denna sida å frågar detta .
Det är väl inget fel på frågan? Samma fråga har ställs många gånger här och det är uppenbart att det finns lite olika tankar kring detta och att det inte finns något självklart svar.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det är väl inget fel på frågan? Samma fråga har ställs många gånger här och det är uppenbart att det finns lite olika tankar kring detta och att det inte finns något självklart svar.

Du bad om olika åsikter å förslag du fick mitt . Love is a free ride not a train ticket ”
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
K
S S009ov skrev:
Nej jag har inte en skev syn.
Så du tycker det är okej att jag lägger en stor del av min ekonomi för att ordna ett tryggt och billigt boende för framtiden. Medans en sambo bara ska kunna flytta in utan att man försöker få ekonomin att bli jämnställd.
Ja jag har sett sifrorna från ett kommunalt bolag och deras "ammorteringar" är mycket högre än vi talar om här så att det är fler som delar och skulle bli billigare är bara skitdnack.
Du har inte en skev syn, men du bör kanske fundera över varför så många kvinnor kommit och gått.
 
  • Gilla
  • Haha
videopac och 2 till
  • Laddar…
Oj.. Läst allt. Har inga direkta råd, men har förstått en sak. Sambo är inte enkelt. Och jag och min särbo funderar på att flytta ihop har ett och annat att tänka på o h prata om...
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Orkar inte läsa hela tråden så det kanske har sagts tidigare..

Finns tre vägar.

Din sambo kan köpa in sig för halva anskaffningsvärdet, vid ev separation så får sambon tillbaka den summan, varken mer eller mindre, detta oavsett värdeförändring uppåt eller nedåt.

Eller så köper din sambo in sig för halva marknadsvärdet idag.
Då delar ni, vid en separation, lika på då aktuellt marknadsvärde.

Eller så köper inte din sambo in sig öht utan betalar då bara löpande halva boendekostnaden.
Även avsättning för reparation och underhåll bör ingå i summan.
Räkna dock inte in amortering i boendekostnaden.
 
  • Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Orkar inte läsa hela tråden så det kanske har sagts tidigare..

Finns tre vägar.

Din sambo kan köpa in sig för halva anskaffningsvärdet, vid ev separation så får sambon tillbaka den summan, varken mer eller mindre, detta oavsett värdeförändring uppåt eller nedåt.

Eller så köper din sambo in sig för halva marknadsvärdet idag.
Då delar ni, vid en separation, lika på då aktuellt marknadsvärde.

Eller så köper inte din sambo in sig öht utan betalar då bara löpande halva boendekostnaden.
Även avsättning för reparation och underhåll bör ingå i summan.
Räkna dock inte in amortering i boendekostnaden.
Jag kanske har missat men amorteringarna hör till huset, dvs den ska inte delas om man hyr, det är räntan som ska delas eftersom den är en del av de löpande kostnaderna.
 
  • Gilla
Riemann och 1 till
  • Laddar…
K Kortling skrev:
Du har inte en skev syn, men du bör kanske fundera över varför så många kvinnor kommit och gått.
Jag förstår att alla här inne fortfarande är tillsammans med sin första kärlek....


Det är väldigt lågt att angripa ts på personens val av partner, trodde bh var mer accepterande än så.
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Skit i alla svar förutom mitt. Enkelt konkret å sunt nu lämnar jag denna tråd! Hoppas du får till detta å all lycka till dig i framtiden!
 
Wow. Jag har läst lite här och där i tråden och kan bara konstatera att det finns många verkligen märkliga inlägg, en hel del direkt felaktiga inlägg och ett gäng inlägg med rosa glasögon och predikade attityd.

1. Att ha ett betalt boende med minimala driftkostnader när man blir pensionär/gammal är den enda riktiga pensionsförsäkringen man kan skaffa sig. Boendet är den outstanding högsta kostnaden vi har varje månad. Att då närmast eliminera den är det tryggaste man kan göra. Fonder och börsen är ett spel. Har du tur så vinner du, har du inte så sitter du pyrt till.

2. Sannolikheten att en relation är för resten av livet eller att partnern är "the one" är extremt låg. Det är bara att titta på statistik så inser man ganska snabbt att gå all in i en relation och bära ett ekonomiskt ok som man inte är bekväm med är minst sagt ganska riskabelt och rakt ut korkat. Alla och envar måste vara ansvariga för sina val. Du, TS, har som jag ser det varit klok och tänkt framåt och på en ekonomiskt trygg pension. Det skall absolut inte skänkas bort till en partner, som kanske drar om x antal år.

3. Gemensam ekonomi bäddar för problem. Separata ekonomier är det enda rättvisa, jämlika och sunda. Var och en ansvarig för sin egen lycka, sina egna beslut, sin egen ekonomi, sin egen framtid.
 
  • Gilla
Stonecliff och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.