X
Men om 2 hantverkare jobbar går ju jobbet dubbelt så snabbt, 1 hantverkare där i 2 timmar a 69kr, 2 hantverkare där i 1 timme 2x69kr blir ju samma kostnad, vill du att dom ska utgå från firman då får du ju betala restid både dit och tillbaka ? , fördelen med 2 bilar är ju även att den ena kan åka och handla nått som behövs och den ena kan fortsätta jobba med sina verktyg i sin bil, tycker du ska va glad att jobbet går snabbt istället!

hantverkare är folkets hackkycklingar, bara för man spenderar privata pengar oftast på något som är den största investering oftast just boendet, när folk börjar fundera på vad dom själva debiterar, och har i påslag skulle jag vilja påstå att hantverkare har sämst betalt, samt att dom sliter ut kroppen och dör i förtid, vill du ha fint hemma betala vad det kostar eftersom du har tummen mitt i handen, eller lär dig och gör det själv!

p.s en advokat tar lägst räknat 1800kr timmen det gäller även resor till och från rätten eller häkte, dom har 4,5års utbildning, och 5 års praktik bra betald runt 40-60k samma utbildning som en bra hantverkare och kunna kalla sig proffs !
 
  • Gilla
jugge37 och 2 till
  • Laddar…
X xzyllion skrev:
Men om 2 hantverkare jobbar går ju jobbet dubbelt så snabbt, 1 hantverkare där i 2 timmar a 69kr, 2 hantverkare där i 1 timme 2x69kr blir ju samma kostnad, vill du att dom ska utgå från firman då får du ju betala restid både dit och tillbaka ? , fördelen med 2 bilar är ju även att den ena kan åka och handla nått som behövs och den ena kan fortsätta jobba med sina verktyg i sin bil, tycker du ska va glad att jobbet går snabbt istället!

hantverkare är folkets hackkycklingar, bara för man spenderar privata pengar oftast på något som är den största investering oftast just boendet, när folk börjar fundera på vad dom själva debiterar, och har i påslag skulle jag vilja påstå att hantverkare har sämst betalt, samt att dom sliter ut kroppen och dör i förtid, vill du ha fint hemma betala vad det kostar eftersom du har tummen mitt i handen, eller lär dig och gör det själv!

p.s en advokat tar lägst räknat 1800kr timmen det gäller även resor till och från rätten eller häkte, dom har 4,5års utbildning, och 5 års praktik bra betald runt 40-60k samma utbildning som en bra hantverkare och kunna kalla sig proffs !
Advokater debiterar även för tidspillan, som när de sitter och väntar på att de ska kallas in i rättsalen. Men 1800 kr i timmen är ganska lågt. är det affärsadvokater som används i tvister mellan företag så är det snarare 3000-6000 kr i timmen + moms. Det var i.o.f.s. för 10 år sedan, så det är nog aningen högre nu.

Advokater brukar normalt inte redovisa exakt antal arbetade timmar utan de skriver bara "Arvode för upprättande av kundavtal 35 000 kr" (det var för 20 år sedan), ingen redovisning av tiden där inte. Jag hade en advokat som redovisade kopiering av handlingar X kr (minns inte beloppet, men det var några hundralappar för det).
 
Snigla Snigla skrev:
Jodå, jag har läst det du skrivit plus hanterat ROT åt båda håll.

Jag har inte sagt emot dig (helt iaf) heller. Jag nämnde att man måste ta milersättningen, så att man visar att man tagit sig till kundens bostad på något vis.

Materialkostnaden för arbetet ifråga ska givetvis vara specificerad och ej ingå i ROT-ansökan.

MEN - givetvis täcker din timdebitering ditt företags utgifter! Annars har du ingen möjlighet att ha ett företag.. alla har utgifter (papper, skrivare, pennor, hyra, jobbkläder, maskiner osv osv).

Det du ska skilja på är material till företaget (söks aldrig rot på dessa, de bara dras av i momsdeklarationen/avskrivningar//bokföring) samt material till ett enskilt arbete/jobb/kund.

Det är därför du inte får dra av tex en skruvdragare du köpt när du höll på med en speciell kund.. för skruvdragaren kan du ju använda i andra jobb sedan - så de ska vara inbakade i din timdebitering från början!

Den (timdeb) är ju lika för alla jobb och ovesäntligt för ROT/Skatteverket .. så länge du inte försöker lura dem!

Bifogar ett par bilder från Skatteverket (Så att andra kan få en chans att kika).


[bild]

[bild]

(Om ni är nyfikna på hur de skrivs)
I den bild du bifogade så står uttryckligen att restid, maskiner och utrustning INTE får ingå i "arbetskostnaden".
 
Nissens
connywesth connywesth skrev:
Hantverkare jobbar ofta med personliga verktyg som de har förvarade i varsin bil. Det blir galet ineffektivt om de ska göra om sina invanda rutiner för varje uppdrag, det skulle inte bli billigare för kunden utan avsevärt dyrare om hantverksföretaget skulle tvingar utarbeta helt nya logistiska rutiner för varje uppdrag.

Ungefär som posten skulle vara tvungen att designa om sina logistiska rutiner för varenda kund. De måste ha en stabil rutin som är en rimlig kompromiss för sina uppdrag. Det har tagit många decennier, ja ibland sekel, för att hitta och optimera sina rutiner, så de kan jobba så optimalt som möjligt med rimlig flexibilitet och anpassningsbarhet, för att hantera många helt olika uppdrag.
Jag har arbetat som hantverkare, och då hade vi egna verktygslådor, så det kan vara olika på olika ställen. Du kan ju inte veta hur just dessa arbetar...
 
  • Gilla
connywesth
  • Laddar…
connywesth connywesth skrev:
I den bild du bifogade så står uttryckligen att restid, maskiner och utrustning INTE får ingå i "arbetskostnaden".
Japp, men du måste, som jag också sa, skilja på material och material :)

Restiden/milersättning separeras ju (det var vi överens om).. men det har inget med servicebilen att göra. Den utrustningen är företagets (oavsett om du har den i en speciell bil, eller i lokalen du hyr till företaget) och de ska vara en del av inköpen till företaget.. inte till ett enskilt jobb.

Materialet du specificerar till ett enskilt jobb står ju specat på kundens faktura och den delen (som du ser på testfakturan jag bifogade) ska inte vara med i beräkningen för ROT.

Men materialet du köper till (ditt) företaget.. har inget med ROT alls att göra - men bekostas fortfarande av företaget dvs din timdebitering (och dina anställdas såklart).

Det är ju så ett företag funkar, pengar in.. pengar ut. Täcker inte dina inkomster utgifterna, går ni omkull..(konkurs)

Detta var svårare att förklara än jag trott! Men vi kanske ”pratar om” varandra bara.

Oavsett

Har man EJ servicebil = man behöver inte ha en servicebil, många företagare har ingen -> man behöver således inte specificera den på något vis för ROT-avdrag. Däremot får man specificera milersättning/åktid

HAR man servicebil = så väljer man själv vad man vill ha för att ha tillåta grejerna ta plats i sin bil (inkl parkera med utrustningen) plus milersättningen/åktiden.. -> då får man helt enkelt också specificera den avgiften i ROT-ansökan..
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
J jannebmw skrev:
Vad hittar folk sina hantverkare?
Hade elektriker inga framkörningsavgifter eller bil o dyl
Tog betalt när han var vid mitt hus !
O inte dyrt under 500 i timmen !
Samma med plattsättaren o VVS
Då drar de dessa kostnader på ROT-avdraget genom extra timmar eller liknande. Om skatteverket gör en kontroll och du inte har en specificerad avgift för bilen så kan du få problem och straffavgifter.

Själv tar jag 300:- om det är endagarsjobb och 600 totalt om det är fler dagar. Men det beror på, ibland blir det mer om jobbet ligger långt bort.
 
Redigerat:
H
Även om dom bara har 2 km mellan firman och kunden så måste hantverkaren åka och hämta material. Att ha firmabilar är inte billigt och någon måste betala den kostnaden och det blir kunden.
 
Jag skulle inte betala 600kr för hantverkarns bil.

Med det sagt. I Stockholms innerstad är det rimligt att hantverkaren debiterar 300kr per dag per bil. Det är vad tullar och parkering kostar.
 
missar poängen med att ha bilen med sig, i bilen förvaras verktyg, kopplingar, skruvar och annat material som behövs dagligen. Om kunden i stället tycker det är bättre att hantverkaren lägger ner nån timme om dagen att komplettera detta och kan förvara alla verktyg och maskiner som ev. kan tänkas behövas i arbetet hemma hos kunden så visst! Att de åker i en bil till lunchen är väl självklart för då behöver man ju oftast inga verktyg/material. Det är ett jäkla gnäll på hantverkare och att man tar betalt för att utföra jobbet! Men att betala 2-3000 till tandläkaren för en kvarts jobb är ok? Vill man inte betala för vad det faktiskt kostar så är mitt förslag att man utför jobbet själv, räkna sedan ihop all tid och resor till ex. Bauhaus och se om det blev billigare/bättre?

O Obesus skrev:
de samåkte ju på lunchen och lät ena bilen stå kvar och ticka in pengar.
 
  • Gilla
Peter_Ker och 3 till
  • Laddar…
O Ovation skrev:
Vi tänker i olika termer.
Restid utanför arbetstid är tid som du lägger från din privata tid för att ta dig till och från jobbet. Denna kan du ha avtalat med din arbetsgivare eller fackförbund för ersättning på. Men på ett servicejobb förvöntas du vara disponibel tex 7 och sluta 16. Tiden däremellan är arbetstid som disponeras av arbetsgivaren. Vissa avtal ger dig rätt att få betalt för resan till jobbet före 7. Men långt från alla yrken har den lyxen.
07:00 så börjar bilen rulla, därifrån får du som kund betala mina timmar.
16:00 parkerar jag bilen igen, fram tills dess får du som kund betala mina timmar.
Vill du att jag ska resa eller jobba utanför den tiden, så gör jag självklart det. Men med ett påslag om 100%....
Ingenting är gratis... inte heller min tid eller bil...
Tycker du det är hutlöst osv... så finns alltid möjligheten att kavla upp ärmarna och göra jobbet själv...
 
  • Gilla
Erik Salhammar och 5 till
  • Laddar…
X Xaktly skrev:
07:00 så börjar bilen rulla, därifrån får du som kund betala mina timmar.
16:00 parkerar jag bilen igen, fram tills dess får du som kund betala mina timmar.
Vill du att jag ska resa eller jobba utanför den tiden, så gör jag självklart det. Men med ett påslag om 100%....
Ingenting är gratis... inte heller min tid eller bil...
Tycker du det är hutlöst osv... så finns alltid möjligheten att kavla upp ärmarna och göra jobbet själv...
exakt så.
 
X Xaktly skrev:
07:00 så börjar bilen rulla, därifrån får du som kund betala mina timmar.
16:00 parkerar jag bilen igen, fram tills dess får du som kund betala mina timmar.
Vill du att jag ska resa eller jobba utanför den tiden, så gör jag självklart det. Men med ett påslag om 100%....
Ingenting är gratis... inte heller min tid eller bil...
Tycker du det är hutlöst osv... så finns alltid möjligheten att kavla upp ärmarna och göra jobbet själv...
Fast parkera en bil och köra den till lunchstället gör jag rätt bra själv.

Skämt åsido tror jag att det många stör sig på, med rätta, är att servicebil upplevs (och verkar användas som) ett sätt att dölja kostnader för kunden. Timpriset är detta, ok bra. Men sen på fakturan kommer serviclebil som debiteras på allehanda olika sätt, verktyg (för man köper in hanterverkare för de är så snygga och inte för att de har tillgång till verktyg) och så hans moster.

Detta är speciellt enerverande när man på förhand vet om denna skit och uttryckligen säger "Kan ni uppge ALLA kostnader ni debiterar för" och trots det missas en del. Eller hittas på för att dryga ut. som man upplever det som kund.

Ett jobb består ju av en beställare och en entreprenör. Båda har en skyldighet att vara tydliga med vad som gäller, annars är de båda skyldiga till ett dåligt utformat "kontrakt". Men man kanske ska börja debitera hantverkaren för spåtid, för många jag frågat om priset verkar anta att jag har deras prislista i huvudet. Och så kostnad för bil och resa när jag måste lämna jobbet för att peka. Sånt är ju inte gratis.
 
  • Gilla
krzysgro och 2 till
  • Laddar…
5 50talshus skrev:
Hej,
Vill gärna höra vad som är rimligt ang hantverkares bilar och timersättningen för bilar.
Alla råd och kommentarer välkomna!

Vi har ett jobb på löpande räkning, firman som ligger mindre än 2 km från oss tar timersättning 69kr+ moms för bil. Jag fattar att de behöver ta betalt för bil, det jag inte förstår lika väl är att när de har två hantverkare här kommer de i var sin firmabil och heldagsparkerar. Men åker på fikaraster, lunchraster två gubbar i en bil och låter den andra stå här. Det blir jättemånga timmar och stor kostnad för en extrabil som bara står still heldagar i veckor.
Vi borde förstås pratat om detta innan, men förstod inte att det kunde gå till så. Är det ens lönt att ifrågasätta om de kan använda sina bilar mer effektivt och mindre kostsamt för oss?
Du ska betala bara om bilen används i arbete! Om personal är etablerat och alla verktyg finns på plats då behöver inte få timkostnader för det om inte används för till ex. hämta material. Då har dem rätt att debitera per timme. Men debitera för transportera sig till arbetsplats, ta betalt för bilar som står parkerad en hel dag på arbetsplats och även timmar som de spenderas i trafiken under transport till arbetsplats är det inte ok tycker jag.
 
  • Gilla
krzysgro
  • Laddar…
Branschen skjuter sig själv i handen som matar dem. Man får ge dem att de är kreativa när det gäller att hitta på nya sätt att debitera sina kunder.

Finns utländska snickare och firmor som inte håller på med sådant här. Tråkigt att om man som privatperson inte ska kunna ha råd att anlita svenska firmor.
 
  • Gilla
thomas33 och 1 till
  • Laddar…
il_duce il_duce skrev:
Branschen skjuter sig själv i handen som matar dem. Man får ge dem att de är kreativa när det gäller att hitta på nya sätt att debitera sina kunder.

Finns utländska snickare och firmor som inte håller på med sådant här. Tråkigt att om man som privatperson inte ska kunna ha råd att anlita svenska firmor.
Anlita då de utländska (antar att du menar baltiska) firmor du hänvisar till.
Så blir det säkert bra.
 
  • Gilla
connywesth och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.