Hallå! På landet har vi en gammal vedspis. En Husqvarna 3027, tror jag. Den har funkat bra men började ryka in. Vi gjorde rent och eldade i sotluckan och läste alla guider och bloggar mm om hur man gör.

Men sen visade det sig att det var ett vred uppe på spisen. Inringat i gult i bifogad bild. Det vredet hade råkat vridas från 0 till 3. När jag vred tillbaka så eldade det på som bara den. Ingen rök! Det var typ som ett spjäll inne i spisen.

Så min fråga, vad är det för vred?
 
  • Gammal Husqvarna 3027 vedspis i kök, med inringat vred uppe till vänster på spisen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal Husqvarna vedspis med vred inringat i gult, vredet står i position 3 på spisens övre vänstra sida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Edit. Vredet säger inte 0-3. Den säger Ö-S. Måste ju vara Öppen- Stängd, såklart. Måste ju vara ett litet spjäll. Men reglerar det värme eller nått?
 
Ja precis. Ok men vet du om det kan användas för att reglera värme eller nått annat. Finns ju flera steg på vredet.
 
Du styr med spjället och luftreglaget för att få en optimal förbränning och styra temperaturen. Om du läser under eldning i instruktionsboken så kanske det blir lite klarare.
 
Tack för svar!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.