Jag läste på en tråd att man hade haft "strul" med någon hantverkare och undrade då vad de egentligen menade med "strul". Kan det vara en idé att försöka få till en tråd som listar diverse olika vanliga "strul" som man kan ha med en hantverkare och, inte mindre viktigt, hur man löste detta "strul"? Kanske kan man lära sig nåt...

Om man redovisar i punktform så kan jag försöka sammanfatta och uppdatera med jämna mellanrum. Exempel (verkligheten bör dock vara något mer seriös)...
Strul:
1. Dålig lukt...
Åtgärd:
1. Jag köpte en deo...
 
Alltså, jag är lite sugen på att lista allt vårt byggstrul. Men ska vi verkligen skrämma alla stackare som inte satt i gång med sina byggprojekt ännu? Tänk om hela byggbranchen stannar av då? ;)

Måste nog fundera lite på det...
 
Hemmakatten
Absolut!! Lista ALLT strul. Vi vill alla veta allt vad som gått fel o hur ni löst det!! Och tänk på hur glad o nöjd du kommer att känna dig när du vet att du hjälpt någon annan (oss till exempel som inte ens börjat bygga ännu ) att undvika samma misstag. ;D ;D
Så jag hoppas du orkar skriva o berätta.
 
Ok, här kommer vår ”strul”-lista, det gäller inte bara hantverkare utan även husleverantören:

Strul 1: Råkade träffa rörmokaren i huset samma dag som han skulle dra rören till vårt hörnbadkar. Han undrade om blandaren skulle sitta på karet eller på väggen. Inte vet jag, var mitt svar. Han sa att det vanligaste var på karet. OK, då är det nog så, sa jag. Det visar sig att så var det inte… Några dagar senare kommer en faktura på 2000 :- för omdragning av rör i badrummet.
Lösning: Vi bestred fakturan, det är inte jag som ska sitta inne med de kunskaperna utan rörmokaren själv eller så ringer han vår byggtekniker. Tyvärr var det inte slut där utan vår snickare (som hade rörmokaren i sitt företag) ringde och skrek, svor och hotade med att stoppa vårt bygge om inte vi betalade fakturan. Ringde vår byggtekniker och Trivselhus gick in och betalade fakturan. Efter det talade jag inte med snickaren mer, borde ha anmält honom för ärekränkning… :'(

Strul 2: När badkaret kom på plats visade det sig att golvbrunnen satt fel och själv avloppsröret syntes… skitfult.
Lösning: TH, som trodde det var grundkillens fel, kallade till möte i vårt badrum. Nu visade det sig att det var TH som gjort fel på ritningen. Vi får en snygg kaklad hylla så att det går att flytta ut badkaret. :)

Strul 3:
Någon gång mellan ritning B och C ”försvann” vår altan dörr med glas hela vägen och ersattes med en med 30 mindre glas… Vi såg aldrig det, följaktligen levererades huset med fel dörr. TH sa att vi skulle kollat ritningen innan vi godkände den och vi sa att det var ju rätt på ritning B, varför har er ritare ändrat den på eget bevåg?
Lösning: Vi fick rätt och en ny dörr + att vi fick behålla den första som vi sålde! ;D

Strul 4:
När vi flyttade in fungerade inte 2/3 av våra vägguttag, en lampa gick inte att släcka och en gick inte att tända. Telefonerna brusade mm. Detta kom vår elektriker och åtgärdade omgående. Några dagar senare fick vi kortslutning i värmesystemet. Han kom och åtgärdade… Sen hände det som fick oss att ”gå i taket”. När plattsättaren kom för att göra hyllan i Strul 2 drog vi ut badkaret och där hittar vi tre fullt strömförande tåtar 0,5 cm från ett plåtkar… Vad som kunde ha hänt tänker vi helst inte på…
Lösning: Vi anmälde vår elektriker till Elsäkerhetsverket. TH betalade en fullständig genomgång av vårt elsystem. Ärendet är inte klart ännu.

Strul 5:
Vi valde att tapetsera själva, våra tapeter blev 2 veckor försenade för de var restnoterade. När de väl kom, en fredag hade vi lejt in kompisar för att hinna med hall, kök och vardagsrummet på 2 dagar. När vi på lördag morgon öppnar rullarna med våra vita tapeter är det små svarta prickar på var enda rulle. Var gör man? Väntar 2 veckor till och flyttar in i ett otapetserat hus? Nej, vi satte upp dem.
Lösning: Vi gnodde bort de värsta. På måndagen gick jag till butiken och klagade. Hennes svar var att du får aldrig någon ersättning eftersom du satt upp dem. Jag bad henne ringa deras återförsäljare och få tala med honom. Med lite kvinnlig charm och hot om Plus fick vi tillbaka var enda öre!!! ;D

Detta får räcka så länge, måste tänka lite positivt ett tag känner jag! ;)
 
Jag är bara lite rädd att vi som redan byggt skrämmer er som är på G... Jag hade nog blivit lite orolig om jag läst om en massa strul innan vårt bygge kommit igång :-/
 
FlitigaLisa skrev:
Ok, här kommer vår ”strul”-lista, det gäller inte bara hantverkare utan även husleverantören:

Strul 1: Råkade träffa rörmokaren i huset samma dag som han skulle dra rören till vårt hörnbadkar. Han undrade om blandaren skulle sitta på karet eller på väggen. Inte vet jag, var mitt svar. Han sa att det vanligaste var på karet. OK, då är det nog så, sa jag. Det visar sig att så var det inte… Några dagar senare kommer en faktura på 2000 :- för omdragning av rör i badrummet.
Lösning: Vi bestred fakturan, det är inte jag som ska sitta inne med de kunskaperna utan rörmokaren själv eller så ringer han vår byggtekniker. Tyvärr var det inte slut där utan vår snickare (som hade rörmokaren i sitt företag) ringde och skrek, svor och hotade med att stoppa vårt bygge om inte vi betalade fakturan. Ringde vår byggtekniker och Trivselhus gick in och betalade fakturan. Efter det talade jag inte med snickaren mer, borde ha anmält honom för ärekränkning…  :'(

Strul 2: När badkaret kom på plats visade det sig att golvbrunnen satt fel och själv avloppsröret syntes… skitfult.
Lösning: TH, som trodde det var grundkillens fel, kallade till möte i vårt badrum. Nu visade det sig att det var TH som gjort fel på ritningen. Vi får en snygg kaklad hylla så att det går att flytta ut badkaret.  :)

Strul 3:
Någon gång mellan ritning B och C ”försvann” vår altan dörr med glas hela vägen och ersattes med en med 30 mindre glas… Vi såg aldrig det, följaktligen levererades huset med fel dörr. TH sa att vi skulle kollat ritningen innan vi godkände den och vi sa att det var ju rätt på ritning B, varför har er ritare ändrat den på eget bevåg?
Lösning: Vi fick rätt och en ny dörr + att vi fick behålla den första som vi sålde!  ;D

Strul 4:
När vi flyttade in fungerade inte 2/3 av våra vägguttag, en lampa gick inte att släcka och en gick inte att tända. Telefonerna brusade mm. Detta kom vår elektriker och åtgärdade omgående. Några dagar senare fick vi kortslutning i värmesystemet. Han kom och åtgärdade… Sen hände det som fick oss att ”gå i taket”. När plattsättaren kom för att göra hyllan i Strul 2 drog vi ut badkaret och där hittar vi tre fullt strömförande tåtar 0,5 cm från ett plåtkar… Vad som kunde ha hänt tänker vi helst inte på…
Lösning: Vi anmälde vår elektriker till Elsäkerhetsverket. TH betalade en fullständig genomgång av vårt elsystem. Ärendet är inte klart ännu.

Strul 5:
Vi valde att tapetsera själva, våra tapeter blev 2 veckor försenade för de var restnoterade. När de väl kom, en fredag hade vi lejt in kompisar för att hinna med hall, kök och vardagsrummet på 2 dagar. När vi på lördag morgon öppnar rullarna med våra vita tapeter är det små svarta prickar på var enda rulle. Var gör man? Väntar 2 veckor till och flyttar in i ett otapetserat hus? Nej, vi satte upp dem.
Lösning: Vi gnodde bort de värsta. På måndagen gick jag till butiken och klagade. Hennes svar var att du får aldrig någon ersättning eftersom du satt upp dem. Jag bad henne ringa deras återförsäljare och få tala med honom. Med lite kvinnlig charm och hot om Plus fick vi tillbaka var enda öre!!!  ;D

Detta får räcka så länge, måste tänka lite positivt ett tag känner jag!  ;)

Det blir till å bo kvar i mitt gamla 70-talshus......
men allvarligt talat, är det verkligen så mycket strul med hantverkare, eller har ni bara råkat välja fel ??? ???
mitt påstående är att väljer man pulare med omsorg så blir det bra/löser sig det mesta. Fast OK det kostar kanske ngn krona extra!!
 
Nu återstår en del för våra hantverkare att göra, så innan jag fyller på med mina erfarenheter så ska jag ge dem en chans! ;)

Däremot måste jag säga att det hjälpt mig en hel del att läsa om andras missöden. Till exempel var det en tjej (?) som skrev att hennes kakel i badrummet hade monterats liggande istället för stående (det var alltså rektangulärt kakel som monterats åt "fel" håll). Jag och de flesta andra tyckte det var snyggt i alla fall. Vet inte vad som hände sedan, men JAG lärde mig i alla fall att man måste vara övertydlig med allt som verkar självklart för en själv och där det finns en risk att någon kan tolka annorlunda.
 
Ja, ibland tror jag att vi har haft otur :-/ Fast jag har hört värre historier, sen tror jag att Stockholmsområdet är lite värre än övriga Sverige.

När jag har samlat kraft ska ni få resten oxå ;)
 
Då fyller jag på "strul-listan" lite till:

Strul 6: Den plattsättare TH tog fram ville ha 8000:- extra för det vi valt. Enligt mina beräkningar skulle de 250:-/kvm som ingår räcka eftersom vi valt enkla vita plattor till väggarna. Han kunde inte tala om vad de extra pengarna var… vi begärde specad offert men det fick vi inte… Förutom det gick det knappt att få honom att förstå vad kaklade fönstersmygar innebar… :surprised:
Lösning: Tog in offert från en annan firma som vår hyresvärd rekommenderade. För exakt samma plattor och jobb skulle han 22 000:- mindre än den första killen… Det finns pengar att tjäna tydligen. Den nya plattsättaren har varit toppen! ;)

Strul 7: Är egentligen inget strul, bara ett gott råd!
Lösning: Bjud era hantverkare på fika regelbundet! Då blir de glada och positiva och kan, kanske, ta motgångar ni hittar på bättre! ;D

Strul 8: Jaha, ska jag ta det jobbigaste då… Vår snickare (S) verkade väldigt bra när vi träffade honom för att skriva avtal. I början var allt OK. Sen kom det här med omdragningen av rör (se tidigare inlägg). Han var tydligen jättestressad i det läget. TH, har vi fått veta efteråt, hade hotat med att bryta hans kontrakt för att S låg så mycket efter tidsmässigt. S lovade att ta in mer folk och efter en vecka var de i fas igen. Sen var det slut med extrafolk och de halkade efter igen… då var allt så långt gånget att det inte skulle vara någon idé att byta. När vår slutbesiktning var hade de inte gjort klart utvändigt och inte garaget. Så här i efterhand skulle vi inte gått med på att besikta huset, vilket besiktningsmannen heller inte ville. Vi skulle ha krävt hotell, magasinering mm. Men ni kan nog ana hur mycket vi ville in vårt hus efter att bott på 60 kvm i 8 månader ovan på ett par på 70 + och ingen egen ingång eller ytterdörr. Det tog 8 veckor till innan de var klara. Pga att huset inte var klart kunde banken inte värdera huset fullt ut och vi skulle först inte få låna så mycket vi behövde för att täcka våra utgifter på huset. Allt det strulet innebar extra räntekostnader då kreditivet har högre ränta. Sen vägrar S att dra av sådant som vi valt bort tex läggning av parkett i klädkammare, spackling och målning i garage och snickrande av 5 kvm yttertrapp. Han har skickat brev där han kallat oss ”fåniga”, ”löjliga" och ”sluta upp med dessa dumheter” mm. Han påstår att TH ”lurat” honom på 140 000:- (det är S som räknat dåligt på det hela från början). Vi har bestridet den sista fakturan på 20 000:-.
Lösning: Vi kallade skriftligen till ett möte på THs kontor och bjöd in S, vår kvalitetsansvarige och TH. S kom inte. Där bestämdes att han ska står för ökade räntekostnader, avdrag och då får han ca 4000:- av de 20 000:-. Då ska han också åtgärda de anmärkningar som inte är klara. Detta har han tills 7/7 på sig. Annars är han skyldig oss 4300:- för att kompensera det som finns kvar och vi behåller de 20 000:-. Och det är där vi står just nu. TH har blivit uppringda av honom när de inte kunnat svara, S har lämnat meddelande att de ska ringa honom och när TH gör det svarar inte S. Ytterligare ett problem är att de 20 000:- är inräknade i en spärrförbindelse till S och finns alltså på ett spärrkonto. Vi kan inte få de pengarna om inte S returnerar spärrförbindelsen…

Vill poängtera att killarna som snickrat var jätteduktiga och bra att ha att göra med, det är deras chef som är S.
 
Japp! För de har precis sådana hus och den standard vi vill ha! Det är inte TH det varit fel på utan entreprenören. Och precis som du skriver, Saralisa, TH har stötta oss full ut eller rättare sagt vår byggtekniker. Han är helt enormt duktig! Det vet TH så nu ska han resa runt i lander som problemlösare (det blir Malmö/Helsingborg först).

Natti, natti, nu ska jag sova! ;)
 
Äntligen! Strul 8 är löst. S ringde i dag och tjatade och gnällde, min man var stenhård tillbaka. Vi behåller de 20 000:- och alla är nöjda och glada. Vi fick som vi ville ;D Skönt att det är över...
 
Den som tror att ett husbygge kan flyta helt utan strul vet inte mycket om byggbranschen.

Om man tänker efter hur många människor som är inblandade i ett byggprojekt. Vi har arkitekt, säljare, konstruktör, materialspecifkatör (vilket namn jag kom på:) ) el-ritare, vvs-ritare, vent-ritare, grund-ritare, byggnadsinspektörer, kvalitetsansvarig, fabrikssnickare, entreprenörer på byggplats, mamma och pappa, alla experter till kompisar och sist men inte minst jultomten.

En sak är alltid säker, ju mer människor ju större risk till fel. Så enkelt är det.

Det hela handlar alltså om att minimera missarna och framförallt rätta till de som sker. Med en possitiv grundsyn och ett glatt humör löser det sig alltid. Med pekpinnar och osmidighet blir det jobbigt.

Tror att jag sett nått inlägg från FlitigaLisa om att man ska bjuda entreprenörer på fikabröd. Ett mycket gott råd tycker jag. Visa uppskattning för det som de gör bra och ta upp de problem du hittar på ett kosntrutiv sätt. Då kommer det garanterat flyta på bra.

/Experten
 
experten skrev:
Den som tror att ett husbygge kan flyta helt utan strul vet inte mycket om byggbranschen.
..................
Det hela handlar alltså om att minimera missarna och framförallt rätta till de som sker. Med en possitiv grundsyn och ett glatt humör löser det sig alltid. Med pekpinnar och osmidighet blir det jobbigt.

Tror att jag sett nått inlägg från FlitigaLisa om att man ska bjuda entreprenörer på fikabröd. Ett mycket gott råd tycker jag. Visa uppskattning för det som de gör bra och ta upp de problem du hittar på ett kosntrutiv sätt. Då kommer det garanterat flyta på bra.

/Experten
??? Jag bjöd på fika med bröd 2 gånger dagligen... men det hjälpte inte... och ändå var det bara 3 entreprenörer inblandade.. :'(

Helena med
Nationalschabraket


 
De vanligaste problemen jag (och mina bekanta) råkat ut för är:
1. Entreprenören debiterar fler timmar än de jobbat.
Åtgärd: Reklamera skriftligt enligt konsumenttjänstlagen, betala ostridigt belopp. (Ev begär specad räkning, vilken man i reklamationen meddelar kommer att kollas mot andra firmors bedömda tid för aktuellt arbete.) Ingen har någonsin begärt innehållit belopp. Visserligen kan de ringa och klaga, men säger man bara att man vill ha alla åsikter skriftligt så ...
2. Entreprenören vill ha mer betalt än vad som är (oftast muntligt) överenskommet.
Åtgärd: Begär ALLTID ett pris i förväg, även på "småjobb". De kommer säkert att vrida sig som maskar på en metkrok, men kräv ett pris och har de sagt ett pris får det bara skilja max 15% utan att de måste ta upp det "på vägen".
3. Arbetet utförs inte hanverksmässigt. (Har, som många andra här åxå verkar ha råkat ut för, fått korrigera elarbeten utförda av elektriker. Snickare som inte kan utföra de mest elementära saker utan att göra mer skada än nytta.)
Åtgärd: Försök ta referenser och framförallt - var inte rädd att reklamera enligt Konsumenttjänstlagen. Betala aldrig i förskott förrän arbetena är klara och kontrollerade.
Sammanfattande tips:
1. Skriv ALLTID kontrakt. Det behöver inte vara komplicerat. På www.ko.se finns förslag på grunderna. Står man på plats och inte har detta så räcker det långt med att skrva t.ex. "Ragge-rörkrök skall byta två element, koppla in 3 nya engreppsblandare och ansluta 2 avlopp. R har sett området för entreprenaden. Beräknad kostnad är 12 000:- där ca 3000:- är arbetskostnad. Arbetet skall vara klart 040708 (alt "skall bedrivas under vecka 0427" ed formulering). Avsluta med datum och underskrift av båda. Detta är ett stort steg. Kan man sedan fylla på med blandarmodeller, radiatorstorlek osv så är det ännu bättre.
I överenskommelsen - kom överens om pris och färdigtid.
2. Skriv aldrig under ett kontrakt som du inte läst eller som du inte föstår. (Gäller fräst småhusköp. Hänvisas till BBR - läs den. Hänvisas till AF-småhus - läs den. Förstår du inte, begär förklaring. Är denna muntlig - skriv ner det som sägs och begär att få en kråka från den andra parten att du förstått det hal rätt.)
3. Läs och lär konsumentköplagen och konsumenttjänslagen.
4. Ta så mycket refernser du kan.
5. Var inte rädd att "bråka". Det finns tyvärr allt för många som är oseriösa och chansar. "Går det så går det." De gör feta pengar på folk som inte vågar/vill säga ifrån. >:(

 
Tänkte att någon kanske känner igen sig eller har råd till oss?
Vi har fått problem med vår firma för markarbetet. Vi ville ha en skriftlig offert från honom innan han började men han ville först se lite hur marken var, det fanns risk för berg=sprängning. Efter att han grävt fram värsta bergsknallen och även sprängt densamma så angav han 200-250 000kr. Muntligt, ville inte skriva något. Då var det med all grävning för hus, garage, avlopp, färdigställande av väg samt vatten. Även sprängningen var inräknad.
Efter en tid framkom att momsen inte var inräknad. Vi, som trodde att det var vårt ansvar att ta reda på detta, godtog därför att betala momsen också.
Nu har vi hitintills betalat nästan 280 000kr och fått ytterligare en faktura om 120 000kr. Han är inte klar med arbetet än, kvarstår återfyllnad framför huset samt grävning för garage, uppskattad kostnad 40 000.
En del av vägkostnaden har fakturerats till den vägsamfällighet som vi är del av och vi har redan betalat vår källarentreprenör 7000 exkl för färdigställande av mark innan plattan skulle gjutas, något som låg på markentreprenören att ha klart.
Vi har erbjudit oss att betala de 250 000 (minus ovan nämnda delar) plus moms som vi kommit överrens om men det godtar han inte. Han har aldrig frågat oss innan han utfört dessa arbeten som varit fördyrande utan berättat i efterhand att "det drog iväg men jag specificerar det på fakturan så det är inga problem". Inga problem....??? Det har heller inte kunnat tillkomma något "dolt" som gör att pengarna ränner iväg med den farten, vi hade ju redan sprängt klart och just sprängning brukar ju kunna dra annars... Allt var i dagen och han visste vad som skulle göras.
Vi har pratat med konsumentvägledaren då vi fick senaste fakturan, kontaktade på hennes inrådan markfirman (fick fakturan 8/6, skulle vara betald 10/6, det ni!!) och berättade att vi bestred fakturatid och summa. Skickade via mail till adressen som stod på fakturan men fick tillbaka mailet tre veckor senare, adressen fanns inte! Skickade då en kopia med rek. men det hade han inte fått när vi pratade med honom dagen efter... *suck*
Nu har vi skrivit en anmälan till arn men jag vet att de inte vill ta upp sådana här fall där det bara finns muntliga avtal. Vår konsumentvägledare har semester och kommunerna i närheten kan ju bara ge oss allmäna råd.
Någon som orkat läsa hela vägen hit och har något att tipsa om?? Förlåt att det blev ett så långt inlägg!!!!!!

Linda
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.