D jonas_t skrev:
Definitionen brukar stå i proportion med risken eller olägenheten.
Om man är överens om att en toalett i en bostad ska åtgärdas skyndsamt där det endast finns en toalett innebär det en mycket kortare tid än om man har ett alternativ till denna.
Jag slog upp ABS18 och där står det ganska tydligt vad som gäller (jag får känslan av att det är nytt sedan ABS09, jag kände inte till att det var så tydligt i vart fall):
"Avhjälpande ska ske snarast från det att besiktningsutlåtandet tillställts entreprenören och i vart fall inom två månader om inte särskilda omständigheter föreligger att förlänga tiden."

Det är dessutom utan tillägget skyndsamt/utan dröjsmål, om det nu kan vara bärande.
 
D jonas_t skrev:
Jag slog upp ABS18 och där står det ganska tydligt vad som gäller (jag får känslan av att det är nytt sedan ABS09, jag kände inte till att det var så tydligt i vart fall):
"Avhjälpande ska ske snarast från det att besiktningsutlåtandet tillställts entreprenören och i vart fall inom två månader om inte särskilda omständigheter föreligger att förlänga tiden."

Det är dessutom utan tillägget skyndsamt/utan dröjsmål, om det nu kan vara bärande.
Jamen där ser man. Å andra sidan, den formuleringen förutsätter besiktningsutlåtande, vilket fortsatt kan ställa till det för mindre jobb. Beställaren ska betala en dyr besiktning också.. som kan framstå förhållandevis orimlig i vissa ärenden.
Hur som, den där formuleringen kan ändå ge en fingervisning om tidsspann.. Bra så långt.
 
Detta gäller golvet i vårat kök.
Vi står alltså utan kök.
Renoveringen skulle varit klar för ca fem veckor sedan.
Ingenting är klart.
Har inte varit en hantverkare här på nästan tre veckor.
Golvet flytspacklades för ca 6 veckor sedan.
Inte ett skit händer.
För er som eventuellt undrar så är entreprenören ingen "småskuttare".
 
A AkutLumbago skrev:
Detta gäller golvet i vårat kök.
Vi står alltså utan kök.
Renoveringen skulle varit klar för ca fem veckor sedan.
Ingenting är klart.
Har inte varit en hantverkare här på nästan tre veckor.
Golvet flytspacklades för ca 6 veckor sedan.
Inte ett skit händer.
För er som eventuellt undrar så är entreprenören ingen "småskuttare".
Så trist.. sånt där. Jag tänker, att Jonas förslag om vad göra nu verkar som en bra början. Därefter, om ingen reaktion inom uttalad tidsram.. så hade jag nog föredragit att ta in någon annan snarast. Det är inte rimligt att man ska stå utan kök.. Med det protokollet och den uppvisade aktiviteten är det nog högst tveksamt om entreprenören kan tjäna något på sin senfärdighet, utöver brister i arbetet, tvärtom. Men ni behöver ert kök, rimligtvis, vidare inväntan verkar inte tjäna något..
 
A AkutLumbago skrev:
Kontraktet är ej ABS utan hantverkarformulär 14.
[länk]
Men det kan ju ändå ge en fingervisning om tidsspannet..
 
A AkutLumbago skrev:
Detta gäller golvet i vårat kök.
Vi står alltså utan kök.
Renoveringen skulle varit klar för ca fem veckor sedan.
Ingenting är klart.
Har inte varit en hantverkare här på nästan tre veckor.
Golvet flytspacklades för ca 6 veckor sedan.
Inte ett skit händer.
För er som eventuellt undrar så är entreprenören ingen "småskuttare".
Jag tycker du gott kan ringa besiktningsmannen och be om hans input, han har ju en oberoende ställning och sett allt i sin helhet så hans uppskattning bör väga väldigt tungt.

Sen kan du ju alltid välja att inte vidarebefordra den tiden som BM säger.

Jag kan som en sidonot tycka att det är svagt av BM att inte ställa dig som beställare och entreprenören mot varandra tills ni är överens om en tid för färdigställande när ni stod där på besiktningen. Just för att inte hamna i denna oklara sits du nu sitter i.
 
Uppdatering. HJÄLP!!

Entreprenören har nu "åtgärdat" felet. INTE!!!
Entreprenören och dennes hantverkare ansåg att om de flytspackla golvet en gång till så skulle resultatet bli detsamma och därmed så var ju det inget alternativ. Detta framförde de på besiktningen.
Jag kom då överens med entreprenören att de skulle lägga microcement.
Dessförinnan skulle flytspacklaren komma och jämna till golvet (spackla och slipa det).
Detta gjordes och killen som skulle lägga microcementen kom och gjorde sitt jobb.
Imorgon kommer hantverkarna och ska börja sätta in köket.
Jag checkade golvet nu idag för att vara på säkra sidan.
Det är fortfarande ej jämnt!!
Bla det diffar 10mm på en sträcka under metern. Just där vi ska ha skåpstommar. Är även mindre fall på andra ställen.
Vi går nu in i vecka 12 av denna köksrenovering.
Hur många chanser ska en entreprenör få?
Hur ska de åtgärda detta? Takhöjden är ju för f-n snart under 2 meter om de får fortsätta.
Alla tips och råd är välkomna.
Vattenpass visar ojämnheter på golv, 10mm avvikelse avslöjad med tumstock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
.
 
Redigerat:
Skicka bilden till besiktningsmannen och entreprenören och säg igen, gör om gör rätt. Att det inte är godkänt.
 
  • Gilla
Dallejr och 1 till
  • Laddar…
N Nyblivenhusägare123 skrev:
Skicka bilden till besiktningsmannen och entreprenören och säg igen, gör om gör rätt. Att det inte är godkänt.
Problemet är ju att redan nu är golvet uppe på en höjd som är kant i kant med en del trösklar.
Sedan har vi ju tiden.
Detta är ju ett kök. Vi har redan varit utan kök i 11 veckor. Hur lång tid ska man ge en hantverkare?
 
  • Gilla
Bettan74
  • Laddar…
Som jag förstår det.. (kanske nog lite beroende på vad det rör) men en riktlinje är tre månader.. och det orimliga (tycker jag då.. ) tre försök. Men har entreprenören inte kommit i tid redan första gången, inte avhörts, visat ointresse i övrigt, så kan man nog rätt lugnt ta in nån annan. Och skicka räkningen. Nå, min tolkning.. utifrån smärre saker som inträffat i mina domäner, men då har jag trots allt avstämt med jurist på konsumentverket resp, annan oberoende jurist.
Men rör det så pass viktiga saker som kök som en familj är beroende av dagligen, så är det faktiskt ännu mer brådis..

Å andra sidan, rent praktiskt.. vad kan man göra nu med golvet, oavsett vem som gör det ? Det är väl det som är den svårare delen i det hela..
 
Men har du fått någon förklaring av entreprenören om vad det är som har gjort att det har gått så snett? Du säger att det är en stor firma - så de kan ju inte ha flytspacklat för första gången i sitt yrkesliv.

Jättetråkigt för er del måste jag säga.
 
Redigerat:
RACS RACS skrev:
Å andra sidan, rent praktiskt.. vad kan man göra nu med golvet, oavsett vem som gör det ? Det är väl det som är den svårare delen i det hela..
Jag vet faktiskt inte. Bila upp skiten och börja om lär de ju inte göra?
Man blir frustrerad, fruktansvärt frustrerad.
 
FamiljenL FamiljenL skrev:
Men har du fått någon förklaring av entreprenören om vad det är som har gjort att det har gått så snett? Du säger att det är en stor firma - då de kan ju inte ha flytspacklat för första gången i sitt yrkesliv.

Jättetråkigt för er del måste jag säga.
Nej de har ingen förklaring alls. Entreprenören går helt på sina underentreprenörers ord.
De står tom och säger under mötet med besiktningsmannen att det är inte lönt de flyter om golvet då resultatet förmodligen blir likadant!! Ett golv som besiktningsmannen underkänner på alla punkter man kan komma på. Det var inte ett rätt på det golvet.
Sedan frågar de mig hur vi ska lösa det!!!
Det är så in i h-lvete dumt att man blir mållös. Helt sjukt.
 
A AkutLumbago skrev:
Nej de har ingen förklaring alls. Entreprenören går helt på sina underentreprenörers ord.
De står tom och säger under mötet med besiktningsmannen att det är inte lönt de flyter om golvet då resultatet förmodligen blir likadant!! Ett golv som besiktningsmannen underkänner på alla punkter man kan komma på. Det var inte ett rätt på det golvet.
Sedan frågar de mig hur vi ska lösa det!!!
Det är så in i h-lvete dumt att man blir mållös. Helt sjukt.
Hmm, jag tänker att det blivit fel av en anledning. Och då måste väl den saken utredas. De får väl ta bort golvet och göra om från början. Det hjälper ju inte att sminka grisen här.

Förstår att det känns oerhört jobbigt. Någon måste ju kunna svara på varför det blivit fel och hur man kommer tillrätta med det. Felsöker man inte, då finns ju en överhängande risk att det blir samma igen.
 
  • Gilla
RACS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.