hsd
J Jonasdzm skrev:
Innan 13:e inlägget så löste sig problemet för trådskaparen.

Nu har det spårat totalt?
:rofl:Det är som vanligt :rofl:
 
Appendix Appendix skrev:
Luft/luft då? :)

Bergvärme är ju 10 ggr större investering än luft/luft. Minst.

Det är som köpa en ny bil och säga att kilometerkostnaden bara är bensinen/försäkringen och inte ta med värdeminskningen
Precis! Vill se svar på detta, mycket bra skrivet.
Det går inte att slå payofftiden på en LLVP.
Det kan finnas planlösningar som gör att luftburen värme inte funkar klockrent, men har man hyfsat öppet så funkar det mycket MYCKET bra. Då undrar jag, är det värt att lägga pengar på vattenradiatorer, rördragning, värmeväxlare (fjärrvärme), LVVP, BVP, FLVP.
Jag tror att FTX och LLVP slår alla kalkyler. FTX för att sprida värmen i samtliga rum, vintertid med en samlad hög frånluftstemp om man ex myseldar i ett rum slipper man tillföra direkelvärme, roterande värmeväxlare klarar att återvinna och värma till 19 grader.
Med detta säg en kostnad på 40.000 om man sköter kanaldragning själv, får man filtrerad till och frånluft, tempreglerad året. om. Man slipper pollen och avgaser inne där man spenderar typ halva livet och man slipper frysa eller svettas till en bråkdel av vad "dagens system" kostar, denna lösning finns endast hos en bråkdel, jag undrar varför? :)
 
  • Gilla
Altaböke
  • Laddar…
P patriklarsson skrev:
Jag tror att FTX och LLVP slår alla kalkyler. FTX för att sprida värmen i samtliga rum, vintertid med en samlad hög frånluftstemp om man ex myseldar i ett rum slipper man tillföra direkelvärme, roterande värmeväxlare klarar att återvinna och värma till 19 grader.
Jag bytte min FTX till ett nyare aggregat för ett par veckor sen(Det gamla skar på ett imponerande sätt.)
Nu när det är runt 5 grader ute är det just nu i princip gratis värme i huset. Jag har fått ställa ner temperaturen på LLVP då FTXen sprider luften så bra och återvinner energin så effektivt.

Ny Panasonic "flaggskepp" LLVP med wifi kostade 20.000 ink installation. Med Pana får man all statistik med mera utan att behöva ett abbonemang.
FTX kostade 52.000 ink installation. (Justering av kanalsystem för passa nyare modell drev kostnaden). Då är det modellen med kontrollpanel och en eftervärmare för de dagar när det är snabba temperaturförändringar neråt.

Det som jag märker främst är som du nämner att när jag myseldar i kaminen nu så används ftx/llvp bara i fläktläge då de sprider och återvinner värmen extremt väl. Tidigare gav myseldning värme ett par timmar. Nu med ett bättre system så värms huset i 8-9 timmar av restvärmen (med runt nollan ute).

Som det ser ut nu så har jag med LLVP/Ny FTX sänkt min totala elkostnad från 23.000 kwh på ett år till 13.000 på ett år. Jag tvivlar att de dyra systemen på något sätt skulle motivera den extra investeringen som de innebär.
Dessutom har jag direktverkande el i gästhus och snickarbod som står för en del av elkostnaden idag. Gästhuset kommer att få LLVP när det har bättre planlösning. Detta ger att boningshuset antagligen är så effektivt som det går att göra. Förutom då att jaga köldbryggor med värmekamera och täta dessa.

Efter två år i mitt hus har jag i princip halverat driftkostnaderna. Det ser jag som en enorm värdestegring. Och framförallt en hel del pengar jag istället kan göra roligare saker för. Detta utan att behöva lägga ut flera hundratusen kronor på vattenburna system. Söder om dalälven går det antagligen inte att motivera kostnaderna för berg/jordvärme längre.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
20.000 för FTX är nog i princip omöjligt som jag skrev om man inte bygger hela aggregatet själv, vilket inte är så svårt med dagens fina produktval, men säg någonstans mellan 20-50.000 beroende på vad man kan göra själv, jag utgick lite väl mycket från mina egna kunskaper där.
En korrekt installation av kanaldragning osv är ju inget man behöver byta ut i framtiden, möjligen injustera som sagt.
Jag har fördelen att jobba både med kyla/värme och ventilation, men på min arbetsplats arbetar jag i stort sett bara med fjärrvärme och lite fjärrkyla senaste två åren, det är förvånande mycket strul med radiatorsystem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.