Hej

Har råkat ut för frysta rör som är dragna inuti en yttervägg. Min tanke är att dra en självreglerande värmekabel runt skyddsrören (pex RiR) och Isolera detta sen koppla in till strömbrytare och jfb.

Är detta godkänt enligt reglerna?

Har sökt runt men inte hittat nåt riktigt svar...
Hade velat ha lite o gå på innan man ringer elektriker.
 
E
A Anthraxx skrev:
Hej

Har råkat ut för frysta rör som är dragna inuti en yttervägg. Min tanke är att dra en självreglerande värmekabel runt skyddsrören (pex RiR) och Isolera detta sen koppla in till strömbrytare och jfb.

Är detta godkänt enligt reglerna?

Har sökt runt men inte hittat nåt riktigt svar...
Hade velat ha lite o gå på innan man ringer elektriker.
Är det en sommarstuga eller hur kan det frysa, det är väl isolering mellan? Du kan såklart sätta en värmekabel men fundera om det inte finns någon bättre lösning, vad säger VVS-firman som installerat det hela?
 
E El-Löken66 skrev:
Är det en sommarstuga eller hur kan det frysa, det är väl isolering mellan? Du kan såklart sätta en värmekabel men fundera om det inte finns någon bättre lösning, vad säger VVS-firman som installerat det hela?
Vattenrören går till duschen och vid installation kom det en ny innervägg + isolering vilket gör att rören är för långt in.
En annan lösning skulle vara o ta bort isoleringen mot innerväggen och hoppas att det räcker, men då känns det lika bra att stoppa in en slinga när man ändå håller på.

Är det godkänt att ha en slinga inuti en vägg om det är isolerat med rörisolering samt kopplat till jfb?
 
Heij83
Bara en lite fundering.
Har ni plastat i väggarna på varma sidan? Annars låter det som risk att daggpunkten hamnar i väggen om vattenrören nu fryser.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Är det verkligen värt besväret att ha rören i ytterväggen?
Ta bort isolering för att göra väggen ”varmare” låter också trist.
Varför inte utanpåliggande kromade rör?
 
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker man ska hitta en lösning som funkar år ut å år in.... om nu man kan ha en värmeslinga i vägg vad händer den dag den inte funkar... ska man riva väggen för att byta slingan...
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Är det verkligen värt besväret att ha rören i ytterväggen?
Ta bort isolering för att göra väggen ”varmare” låter också trist.
Varför inte utanpåliggande kromade rör?
Utanpåliggande rör innebär o borra genom tätskikt och vägg o det känns inte aktuellt just nu.
 
V Vector skrev:
Jag tycker man ska hitta en lösning som funkar år ut å år in.... om nu man kan ha en värmeslinga i vägg vad händer den dag den inte funkar... ska man riva väggen för att byta slingan...
Förhoppningsvis håller detta tills det ska renoveras. Detta känns som den bästa lösningen nu.
 
A Anthraxx skrev:
Utanpåliggande rör innebär o borra genom tätskikt och vägg o det känns inte aktuellt just nu.
Hur ska du få in en värmekabel och/eller kanske ta bort invändig tilläggsisolering på insidan utan att skada tätskiktet?
Det är väl inte farligt att skruva genom ett tätskikt, om det går att göra på ett tillfredsställande sätt, och man tätar och gör rätt.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Man kan lägga värmekabeln inuti vattenslangen, nu vet jag dock inte vilka dimensioner du har,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.