Innan jag renoverar denna pump på det 15 år gamla Hydropool serenity 5000, tänkte jag höra vad ni tror är orsaken till oljudet. Visste man inte vad ljudet kom ifrån skulla man kunna tycka att denna tändkulemotor låter precis som den ska :crysmile:
Men en pump till ett spabad? Njaa...
Så vad säger ni? Vad är felet tro?
 
Inget som bara ligger och skaver mot tex fläkten?
Eller nåt föremål som kommit med in i pumpen?
Låter ju inte som om det är elmotorn utan själva pumpdelen
 
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
nino nino skrev:
Inget som bara ligger och skaver mot tex fläkten?
Eller nåt föremål som kommit med in i pumpen?
Låter ju inte som om det är elmotorn utan själva pumpdelen
Tack för svar. Ljudet ändrar inte karaktär när man rör fläktskyddet åt olika håll, så där tror jag inte föreligger något fel. Däremot om det är något i pumpen kanske?
När man kör pumpen på hög hastighet så låter den fint, när man sedan går tillbaka till låg så kommer ljudet efter någon minut igen.
Kanske åker man på att montera loss pumpen för att utesluta föremål i den.
 
Säkert bra med plats att komma åt med va? :)

Kanske går att stänga ventiler och skruva lös kopplingarna till pumpen och bara kika eller känna
 
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
Kommit nån vart?
 
Nej, jar inte gjort något mer. Jag ska montera loss rören i morgon och se, och hittar jag inget uppenbart så åker den in på renovering / livstidsförlängning på måndag för byte av lager och axeltätningar för en total kostnad på 2000 kr.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Ta av fläktkåpan och kör utan för att utesluta att fläkten slår i något, det är inga problem under en stund, känn på motorn och avbryt om den blir varm så du inte kan hålla handen kvar.
Den andra delen som kan låta så år pumphjulet, det är enkelt att demontera pumpen.
Men ett problem kan uppstå dom flesta pumpar är designade för USA och därför är allt i tum.
Biltema har en ovärdelig blå bitsats som innehåller både tum och mm samt den speciella 3 stjärniga bitsen till locket.
Öppen blå bitsats med både tum och mm verktyg samt speciella stjärnbits.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Vispen74 och 1 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Ta av fläktkåpan och kör utan för att utesluta att fläkten slår i något, det är inga problem under en stund, känn på motorn och avbryt om den blir varm så du inte kan hålla handen kvar.
Den andra delen som kan låta så år pumphjulet, det är enkelt att demontera pumpen.
Men ett problem kan uppstå dom flesta pumpar är designade för USA och därför är allt i tum.
Biltema har en ovärdelig blå bitsats som innehåller både tum och mm samt den speciella 3 stjärniga bitsen till locket.
[bild]
Pumphjulet, hmm, hoppas det inte är skadat, för det har de inte tagit hem för byte.
Tack för inspel, blir spännande och se i morgon!
 
Nu så, två fel var det:
  • Bakre lagret på elmotorn skuret och snurrade med i lagersätet som därför blivit nedslipat. Det förklarar ett kvittrande ljud som kom och gick. Nya lager på plats, men lagersätet går inte att byta på denna pump så det är bara limmat nu. Det håller så länge det håller.
  • En hylsa i pumpdelen är sliten och glappar därför och ger de knackande ljuden. Någon ny hylsa gick inte att tillgå nu, men den kan jag byta själv när jag tycker att det stör för mycket. Detta ska inte vara akut eller av vikt, bara störande sa de på firman som gjorde jobbet.
Himla tråkigt med lagersätet, för nu har man ingen aning om det kommer hålla i en månad eller tio år. Går de åt skogen gäller ny pump och då åker badet i soptunnan, då ett 15 år gammalt spa inte är värt 10 tkr för ny pump.
 
L Leif i Skåne skrev:
Ny pump 1000-2000kr
[länk]

Hälsningar
Leif
Sjukt billigt jämfört med original. Hur vet man att den funkar med Balboa styrning, 2 hastigheter o s v? Just där verkar 1100W vara den kraftigaste, men kanske finns flera bra ställen att köpa på...?
 
Vispen74 Vispen74 skrev:
Sjukt billigt jämfört med original. Hur vet man att den funkar med Balboa styrning, 2 hastigheter o s v? Just där verkar 1100W vara den kraftigaste, men kanske finns flera bra ställen att köpa på...?
Ring och fråga.
Jag har köpt min anläggning där för 5 år sedan. Det enda service jag har haft är att pumpen hade svårt att starta efter några år, men en ny kondensator 8 uF för 110 kr från lokal elfirma fixade det problemet.
Uppvärmd badtunna ute i snön med synlig ånga och en snötäckt trägång som leder fram till den.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anders Hagman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.