Hej
Mitt rum är 2 cm för lågt i tak för att få in en 236 cm garderob från IKEA. Finns det inte nåt sätt så man kan göra den lite kortare längst ner eller längst upp? Det finns ju ändå marginal längst ner. Är det någon som vet om det går?
 
Ja det går att såga av 2 cm på sidpanelerna och sen också kapa av 2 cm på plinten. Kan bli att ett av hålen för träpluggarna till plinten försvinner men då får du sätta fast den med vinkeljärn istället. Sen få du ju en obehandlad kant längst ner när du kapat så kan vara bra att klistra/stryka på nya kantband. Ställfötterna blir nog också för långa men de kan du bara låta bli att montera. Kom också ihåg att om du har så lite utrymme mot taket måste du montera den stående, monterar du den liggande kommer det inte gå att resa den upp. Det går att montera den stående men är rätt jobbigt och man bör vara minst 2 pers.
 
  • Gilla
Luddis_1 och 1 till
  • Laddar…
Tack! Vad menar du med plinten?
Mvh Viktor
 

Bästa svaret

Viktor171117 Viktor171117 skrev:
Tack! Vad menar du med plinten?
Mvh Viktor
Jag antar "tröskeln" i fram och har för mig att det är en i bak också.
Som sagt.. två pers för att montera ståendes.
Cirkelsåg med fintandad klinga gissar jag är bästa sättet att kapa sidopanelerna utan att riva sönder allt för mycket.
Sågas med fördel utomhus då cirkelsåg har viss förmåga att sprida skit över ett helt rum minst..
 
  • Gilla
Viktor171117
  • Laddar…
Fram och baksida längst ned.
 
Plinten brukar väl kallas sockel.

Protte
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.