Hej!
Blev tipsad om att använda Nordsjö Grund+ för att få väggen att sätta sig innan spackling.
Vet inte om jag gjort något fel eller om jag helt enkelt fick en produkt som inte fungerar för mitt ändamål.

när väggen torkat, väntade typ 20h så rullspacklade jag med mediumspackel. Det började då bubbla på massa flera ställen. När jag skar i en bubbla så hade hela skiktet släppt. Både färg släppt samt löst upp en hel del ”papp” tillhörande gipsskivan.

Vad göra? Funderar själv på att försöka få pengarna tillbaka på färgen och köra en oljebaserad istället. Efter det bredspackla i flera omgångar.

Alla tips mottages tacksamt!
 
  • Vägg med skadat spackelskikt och bubblor efter misslyckad förbehandling och spackling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
nikasp
Blev det rätt ordning där och var det verkligen pappen i gipsskivan som släppt och inte tapet (som borde ha tagits bort först)?

Verkar på produktsatabladet som att rätt ordning skulle ha varit (på dåligt underlag) Binder, gissar att det är en typ av primer, spackel och sedan Nordsjö+ grund.

Ej expert och midnattsspekulerar men enligt peoduktbladet låter det inte helt rätt. Men jag gissar på ev. att du borde ha tagit ner gammal tapet först.
 
  • Skärmklipp av produktdatablad för Professional Grund +, en grundfärg för målning på olika underlag och instruktioner för behandling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tog ned allt förutom det som satt väldigt hårt, Grund+ skulle användas för att inte behöva ta bort allt, det skulle härda väggen och sedan skulle man skrapa väggen från det som sticker ut.
efter det skulle jag kunna börja spackla. Det var instruktionerna jag fick.
När jag läser forum så skriver alla istället om oljebaserad färg. Den gör att inte vatten från spacklet kommer in i väggen.

nikasp nikasp skrev:
Blev det rätt ordning där och var det verkligen pappen i gipsskivan som släppt och inte tapet (som borde ha tagits bort först)?

Verkar på produktsatabladet som att rätt ordning skulle ha varit (på dåligt underlag) Binder, gissar att det är en typ av primer, spackel och sedan Nordsjö+ grund.

Ej expert och midnattsspekulerar men enligt peoduktbladet låter det inte helt rätt. Men jag gissar på ev. att du borde ha tagit ner gammal tapet först.
 
Nordsjö grund + är bara en grundfärg. Inte en färg som ska binda upp tapet. Fel info från butik isf.
 
I Interista88 skrev:
Nordsjö grund + är bara en grundfärg. Inte en färg som ska binda upp tapet. Fel info från butik isf.
japp! Skönt att ni inser samma som jag! Så fort man litar minsta lilla på någon annan (butik) så går det snett. Billigaste oljebaserade färgen, vad kan det vara?
 
A
Peraan82 Peraan82 skrev:
japp! Skönt att ni inser samma som jag! Så fort man litar minsta lilla på någon annan (butik) så går det snett. Billigaste oljebaserade färgen, vad kan det vara?
har köpt på rusta
 
Johan1975z skrev:
har köpt på rusta
Har tyvärr bara XL Bygg (Fresk), Byggmax och Nordsjö butik i staden jag bor.

Kan jag lägga oljebaserad färg ovanpå en vattenbaserad färg? Har några väggar som redan målats med Grund+.
Som tur är det bara den minsta väggen jag provspacklat på ännu.
 
Måste inte vara oljefärg, kan ju köpa en tapetprimer. Finns lite alternativ.
 
Funkar inte alls lika bra tycker jag, oljefärg är 100% bubbelfritt.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Funkar inte alls lika bra tycker jag, oljefärg är 100% bubbelfritt.
funkar bra att spackla på sedan då? Syftet jag vill åstadkomma så att säga.
 
I Interista88 skrev:
Måste inte vara oljefärg, kan ju köpa en tapetprimer. Finns lite alternativ.
det är i princip ingen tapet kvar på bilden i fråga. Nu är det den gamla gipsskivan som har ett tjockt papplager som måste förankras så att spacklet fäster ordentligt.
De väggar jag ännu inte provat spackla på lägger jag någon oljefärg ovanpå grund+ färgen.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Funkar inte alls lika bra tycker jag, oljefärg är 100% bubbelfritt.
Sigmas Primer är klart bästa tapetprimern vi använt på jobbet, klart bättre än iaf Alcros oljefärger. Man slipper oljefärgs lukten också(y)
 
I Interista88 skrev:
Sigmas Primer är klart bästa tapetprimern vi använt på jobbet, klart bättre än iaf Alcros oljefärger. Man slipper oljefärgs lukten också(y)
använder man samma på Tretex? På många ställen är jag inne på Tretex skivan.
 
Har tretex hemma, aldrig märkt att nåt händer på just de. Klart du kan primea med samma även på de
 
I Interista88 skrev:
Har tretex hemma, aldrig märkt att nåt händer på just de. Klart du kan primea med samma även på de
fick ny färg från Åhmans idag som tipsade om första färgen jag använde, Grund+. Kommer nu istället prova Spärr/kvist färg från Jotun. Tänker måla några lager och hoppas tretexen mättar ordentligt och torkar så den går att spackla på.

De tyckte jag skulle testa spärrfärgen först innan jag ger mig in på oljefärg. De avrådde p.g.a extrem lukt som inte var hälsosam samt att jag måste låta underlaget torka i 3 dagar efter.
Återstår att se hur det går med Jotun färgen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.