Ska byggs ett attefallshus med lättreglar från Masonite beams och håller just nu på med grunden. Läste just en artikel som starkt ifrågasatte L- element i grunden då det innebär stora värmeförluster samt sned belastning på plattan.
https://www.husbyggaren.se/blaser-branschen-huskoparna-i-grunden/
https://www.husbyggaren.se/blaser-branschen-huskoparna-i-grunden/

Nu funderar jag på om jag skulle kunna göra en egen U balk bara genom att montera en 100mm remsa av cellplast på cellplastisoleringen just innanför ytterväggen, dvs ca 200 mm innanför ytterkanten. Se skiss. Visa bilaga 465880 Skiss av grundkonstruktion för attefallshus med noteringar om isolering och belastning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle på så sätt bygga bort köldbryggan och skapa en ”centrisk” last på kantbalken. Jag ser bara fördelar men är det något jag missat tro?
 
  • Gilla
Landbogården och 1 till
  • Laddar…
Har du inte tänkt att använda armeringmattor?

Teorin att det skulle blir snebelastning vid kantbalken är ju bara teoretisk vid platta utan armering samt vid ogynsamma markförhållanden.
 
Jo absolut ska jag dit med en armeringsmatta, oavsett konstruktion. Var väl främst för att bygga bort köldbryggan som jag tänkt mig aktuell konstruktion.
 
Hur valde du att göra till slut?

Innebär inte lösningen med bruten köldbrygga att man får cellplast i nivå med färdig golv närmast syllen? Det låter känsligt
 
A Amrich skrev:
Hur valde du att göra till slut?

Innebär inte lösningen med bruten köldbrygga att man får cellplast i nivå med färdig golv närmast syllen? Det låter känsligt
Ja visst blir det så. Har nu gjutit enligt ovan samt monterat stomme med lättbakar frå Masonite beams. Allt ser bra ut. Men hur menar du att det skulle bli känsligt? Är ju bara ca 5 cm yta med cellplast just innanför väggen som kommer att täckas av delvis vägg och sedan massivt furugolv.
 
  • Gilla
Landbogården
  • Laddar…
Jajust, det var ju attefalls hus som ska inredas. Jag hade garage i huvudet eftersom det är det jag funderar på. Då kanske det blir känsligt om man inte lyckas få cellplasten under vägg helt.
 
Det finns redan en lösning till "L-element som innebär stora värmeförluster". Ett L-element med köldbryggebrytare:

L-element i betong med integrerad köldbryggebrytare av vit isolering för energieffektiv konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Landbogården
  • Laddar…
R robban1989 skrev:
Det finns redan en lösning till "L-element som innebär stora värmeförluster". Ett L-element med köldbryggebrytare:

[bild]
Ja detta var ju väldigt likt mitt hemmabygge
 
  • Gilla
Landbogården
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.