Altaböke Altaböke skrev:
En luftvärmepump är inget annat än en split A/C som kan inverteras, så erfarenheterna från luftkonditionering kommer till godo. Med något års intervall bör man också göra ren coils utvändigt, förutom den regelbundna rengöringen av filtret invändigt. Vad beträffar ekonomin så ser jag nu luftvärmepumpar för under 5.000:- inkl moms och till och med under 4.000:-, och när det gäller kostnad för installation så är nog 75% att borra, montera fästen och dylikt som nog alla på det här forumet kan klara själva och sedan förhandla om ett specialpris för installationen. Det är ju rent löjligt att betala 6.000:- för något så enkelt.
I summan 6000:- som vi kan anta så försvinner först 1200:- i moms så det är kvar 4800:-
Installationsmaterial som tex rör, konsol, vibrationsdämpare, elkabel, kanaler och vinklar, skruv , dräneringslang samt drev och fog kostar ca 1000:- lågt räknat om man antar en rörlängd på normalt 4-5,
3800:- kvar
fordon kostar lite pengar som tex leasing/lån, drivmedel, skatt försäkringar och service
Verktyg och maskiner kostar en slant
Reklam för att synas kostar
Lokaler inkl försäkring kostar
Försäkringar för personal kostar
Lön inkl alla avgifter/skatter kostar
En liten vinst behövs som buffert för tex sjukskrivningar eller som nu med Corona som ställer till det för många företag.
Blir inte så mycket kvar som många tror :cool:

Eller så startar du en kylfirma och täljer guld (y)
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 2 till
  • Laddar…
S Stego1 skrev:
Aporopå ditt svar om kostnad osv. Jo jag vet att en luftvärmepump kostar det du säger och att den går att återbetala på 3-5 år. En bergvärmepump blir det lite annorlunda siffror med. En parameter somska med i bilden är hur mycket ditt hus drar från böjan.
Du säger att du sparar 10 000 tkr om året. Jag gör inte av med pellets för 10 000 på ett år. För min del kan jag inte använda en värmepump av din typ. Jag har inte bra plats för den. Hade jag haft det hade jag nog investerat i en. Men nu har jag ett vattenburet system som fungerar utmärkt. Då är pellets det bästa alternativet om man nu inte vill pytsa in 150-200 000 tkr i investeringskostnad. Då blir återbetalningstiden betydligt längre, åtminstone för mig. Ju mindre energibehov huset har desto längre blir återbetalningstiden.
Antar att Du svarade mitt inlägg, jag skrev 2-3år inte 3-5år, sparar man 10.000 per år kan man spara in en LLVP på 2år eftersom man då har sparat 20.000 jämfört med att värma upp huset för 40.000 med elradiatorer.
Sedan kan man naturligtvis elda också med då krävs ett arbete som inte behövs varken med elradiatorer eller värmepump.
Sedan tror jag inte att Du saknar plats för en LLVP eftersom allt som krävs är en halv kvadratmeter väggyta inne och ute samt ett hål i väggen. Har Du inte det, vill jag gärna se bilder på Ditt hus.
Punkt3 Du behöver ingen kyla? Där jag bor var det i somras 32 grader i inblåsningstemperatur tilluft/ventilation i bostadshus i Linköping där jag arbetar. De som bor där tycker iaf inte att öppna ett fönster är ok då, men man klarar Boverkets riktlinjer iom sommarnattkyla.
Själv föredrar jag dock att ställa min LLVP på sådär en 27 grader, så den kyler av 5 dagtid, då kan man vistas i huset även under semestern.
Jag antar att ditt korsdrag förutsätter att du bor ovanför Ume0
 
C Comfort Thomas skrev:
Blir inte så mycket kvar som många tror
I Miami betalade jag det dubbla så det är inte dyrt, men om man tänker installera en handfull enheter så summeras det. Just det, jag sätter hellre in flera små än en stor, det ger större möjlighet att finjustera temperatur och spara pengar på elen, samt att det ger mer säkerhet om någon går sönder när Kung Bore slår till.
 
Altaböke Altaböke skrev:
I Miami betalade jag det dubbla så det är inte dyrt, men om man tänker installera en handfull enheter så summeras det. Just det, jag sätter hellre in flera små än en stor, det ger större möjlighet att finjustera temperatur och spara pengar på elen, samt att det ger mer säkerhet om någon går sönder när Kung Bore slår till.
Är det flera i samma fastighet och man betalar 6000:- per styck i installationskostnad och då blir det lite större utgifter.
Handlar det om en handfull så borde det gå att göra lite på priset.

Har man som köpare koll på mycket i installationen så kan man kanske få hem materialet och göra mycket själv förutom att dra rör och driftsätta.

Mycket riktigt så ger fler värmekällor bättre spridning/komfort men det kostar :)
 
  • Gilla
Altaböke
  • Laddar…
Ett tips till TS:

Kör på avfuktning någon timme per dag under sommaren. På så sätt sköljer du rent lamellerna på innedelen, och då blir det bara att duscha de löstagbara filterna några gånger per år.
 
Eller kyla , men gärna mer än någon timme för komfortens skull (y)
Förutsättning är förstås att man då är där ofta
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Eller kyla , men gärna mer än någon timme för komfortens skull (y)
Förutsättning är förstås att man då är där ofta
Avfuktning drar endast 1/3 av energin mot kyla ;) Bättre för miljön och plånboken, men "samma" resultat.
 
Tycker kyldrift är sjukt billigt under förutsättning att man håller en viss temperatur och inte står med öppna dörrar och fönster .

Ska du tänka på miljön ska du väl inte ens köra på avfuktning ;)
 
C Comfort Thomas skrev:
Tycker kyldrift är sjukt billigt under förutsättning att man håller en viss temperatur och inte står med öppna dörrar och fönster .

Ska du tänka på miljön ska du väl inte ens köra på avfuktning ;)
Det är bättre för miljön eftersom det går åt mindre energi än vid kyldrift, såklart. Men ja, att inte köra varken värme eller kyla är ju än bättre ;)
 
Lucky2015 Lucky2015 skrev:
Beräkningen utgår från en medelstor villa på en ort i Mellansverige med genomsnittliga priser under 2017–2018.
Luft/luft då? :)

Bergvärme är ju 10 ggr större investering än luft/luft. Minst.

Det är som köpa en ny bil och säga att kilometerkostnaden bara är bensinen/försäkringen och inte ta med värdeminskningen
 
Innan 13:e inlägget så löste sig problemet för trådskaparen.

Nu har det spårat totalt?
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Tomture61
J Jonasdzm skrev:
Innan 13:e inlägget så löste sig problemet för trådskaparen.

Nu har det spårat totalt?
Finns mycket övrigt att avhandla om uppvärming :D
 
Lucky2015
Tomture61 Tomture61 skrev:
Finns mycket övrigt att avhandla om uppvärming :D
Men blir nog bättre med en ny tråd till nya ämnen :)
 
  • Gilla
Altaböke
  • Laddar…
Tomture61
Livsfarligt att avhandla bioenergi i en värmepumpstråd :)
Kan sluta med vad som helst!
 
  • Gilla
Lucky2015
  • Laddar…
J Jonasdzm skrev:
Innan 13:e inlägget så löste sig problemet för trådskaparen.

Nu har det spårat totalt?
Välkommen till ett forum. Antar att du är ny här :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.