Claes Sörmland
J jonaserik skrev:
Hittade det här om Gotland [länk] nte för att det ger något men ändå
Så här blir det när talanglösa tjänstemän anställs på kommunerna. De klarar inte av att följa miljöbalken.
 
  • Gilla
En liten stuga
  • Laddar…
Sitter själv i sitsen och bråkar i det, Kommun , Entreprenör ,Förvaltningsdomstolen, , men ligger lite lågt med att gå ut med något på BH. Därav att jag hittar en del när man snurrar runt på internet för att se vad som finns lagligt eller olagligt i olika sammanhang, som en del tjänstemän och kommuner håller på med .domstolsdomar, finns mycket att läsa, både bra och dåligt. Kan väl i det stora hela bara säga att det som det handlar om i det s.k rättsväsendet är """ Miljö och hälsa """ och framhållande av att en fastighet som det sägs """ är i behov av vatten och avlopp "" och det döms till 99 % till en kommuns favör. Finns bara 2 st som klarat sig tills dags dato. Får se hur långt jag kommer.
 
  • Gilla
En liten stuga
  • Laddar…
Claes Sörmland
J jonaserik skrev:
Sitter själv i sitsen och bråkar i det, Kommun , Entreprenör ,Förvaltningsdomstolen, , men ligger lite lågt med att gå ut med något på BH. Därav att jag hittar en del när man snurrar runt på internet för att se vad som finns lagligt eller olagligt i olika sammanhang, som en del tjänstemän och kommuner håller på med .domstolsdomar, finns mycket att läsa, både bra och dåligt. Kan väl i det stora hela bara säga att det som det handlar om i det s.k rättsväsendet är """ Miljö och hälsa """ och framhållande av att en fastighet som det sägs """ är i behov av vatten och avlopp "" och det döms till 99 % till en kommuns favör. Finns bara 2 st som klarat sig tills dags dato. Får se hur långt jag kommer.
MÖD dömer rätt okunnigt gällande den naturvetenskapliga grunden för de avloppsfrågor som de avgör. Tyvärr har juridiken kring enskilda avlopp kapats av miljöpolitiker och jurister med missriktad miljövälvilja trots att det är en rent naturvetenskaplig fråga. Det sitter helt enkelt rätt okunnigt folk och dömer. Inte oväntat eftersom de har en juridisk bakgrund och inte förstår sakfrågan. Den enskilde fastighetsägaren har inte kunskaper och resurser att slåss mot kommunen i domstol. Undvik det i det längsta.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag förstår helt tankesättet men det finns ingen möjlighet att göra så enligt vår bygglagstiftning. Att man har en stuga ger ingen rätt till en ersättningsbyggnad s a s.
Ville bara ha sagt att vi fått rätt i mark- & miljödomstolen som konstaterat att det är en ersättningsstuga. Känns då som att förutsättningarna för att hänvisa till det för att inte installera vatten och avlopp är goda. I strandsskydsdispensen har vi också angett att vi vill göra så lite åverkan som möjligt på naturskyddsområdet.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Sitter själv i sitsen och bråkar i det, Kommun , Entreprenör ,Förvaltningsdomstolen, , men ligger lite lågt med att gå ut med något på BH. Därav att jag hittar en del när man snurrar runt på internet för att se vad som finns lagligt eller olagligt i olika sammanhang, som en del tjänstemän och kommuner håller på med .domstolsdomar, finns mycket att läsa, både bra och dåligt. Kan väl i det stora hela bara säga att det som det handlar om i det s.k rättsväsendet är """ Miljö och hälsa """ och framhållande av att en fastighet som det sägs """ är i behov av vatten och avlopp "" och det döms till 99 % till en kommuns favör. Finns bara 2 st som klarat sig tills dags dato. Får se hur långt jag kommer.
Låter besvärligt. Strider du också för att inte behöva dra in vatten och avlopp? Ett tips: anlita en kunnig jurist som kan hjälpa dig med skrivelser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.