Hej,
Jag bor i en skånelänga som blir väldigt kall såhär års. Håller på med ett annat projekt nu men börjar närma mig slutet så tanken är att jag ska förbättra isoleringen i huvuddelen av huset efteråt och ville ha råd och tankar från er.

Jag har sökt online, men de flesta artiklar, forum inlägg handlar om när det redan finns isolering, vilket det inte gör i detta fallet. En liten del av en vägg har helt klart gjorts om vid något tillfälle och där har isolering blivit tillagd.

Köpte mig en liten laser termometer för att kolla vart värmen kan tänkas läcka ut. De tre väggarna som saknar isolering är 16 grader, en liten bit som har isolering är 18.5 grader, taket är 21 grader och golvet 18 grader. Rummet är 17.5 grader just nu och det är noll gradigt utomhus.

Vi har gammaldags insattsfönster med tejp så de är troligen bra isolerade.

Som sagt, det finns en liten bit (15% av total väggyta) som verkar ha blivit isolerad vid något tillfälle där det är (utifrån - inåt):
- Puts
- Lersten (??)
- Isolering (45mm tror jag)
- Gips

Resten av huset är bara: puts, lersten, puts

Hur skulle ni gå tillväga här och hur mycket skulle det ge att isolera resten av väggarna tror ni?

Kan man följa samma princip som tidigare gjorts och bara lägga till 45mm och sen gipsskiva innanför. Isåfall skulle jag nog också vilja putsa insidan av väggen för att få samma känsla igen. Skulle man kunna ha ännu mer än 45mm, tänker det är värt när man ända håller på? Hur ska man tänka med vindskydd/ångskydd/luftspalt?

All input är välkommen!
 
Av det jag läst här på forumet och på andra sidor har jag lärt mig följande:
Undvik träreglar direkt mot stenväggen.
Nyttja distans mellan vägg och isolering(dvs luftspalt).
Om huset känns kallt är det mest ekonomiskt att isolera taket.
Det finns lecastenar med ingjuten isolering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.