S Sofriko skrev:
Är det bara någon meter ljusslang, eller en liten tomte, som blinkar så är det inte så mycket att göra men handlar det om en betydande ljusbild som lyser upp grannskapet krävs det faktiskt bygglov inom detaljplanerat område.

Är det såpass störande så anmäl men räkna inte med att det är avgjort innan grannen tagit/släckt ner belysningen.
Läs inlägg 1
 
B Bråkesson skrev:
Att på laglig väg få rätt mot grannen ang belysningen blir tufft då det inte finns lagstadgat med denna typ av belysning. Finns rättsfall då det varit betydande störningar pga stark belysning från idrottsplatser, växthus etc.
Ett sätt kan vara att kolla om er kommun har en opartisk medlare för att komma vidare. Vissa kommuner har sådana personer men om en sådan inte finns kan ni försöka finna en person som båda parter kan acceptera som medlare. En kompromisslösning är att ni skaffar mörkläggningsgardiner i den mest störda riktningen och grannen sätta i svagare lampor och/eller släcka de som stör mest.
Det viktigaste här är att hitta en ”medelväg” som passar båda parter och beroende på hur infekterad kommunikationen mellan er är kan det behövas stöd i att komma fram till en kompromiss. Direkt lagstöd och rekvistit att använda sig av finns alltså inte i denna frågan.
Det finns bestämmelser inom planlagt område som någon länkat tidigare. .
 
A
S seniorkonsult skrev:
Det finns bestämmelser inom planlagt område som någon länkat tidigare. .
...Och jag efterlyser fortfarande exempel på någon som faktiskt blivit ålagd att justera sin julbelysning.
 
Läs inlägg 41!!
 
Scouten skrev:
...Och jag efterlyser fortfarande exempel på någon som faktiskt blivit ålagd att justera sin julbelysning.
Inlägg #41!
 
A
S seniorkonsult skrev:
Inlägg #41!
Jag har nu läst inlägg #41, som hänvisar till lagen, men ingen i den här tråden har kunnat visa ett enda tillfälle som lagen har tillämpats på julbelysning.

Så jag ber igen. Länka till ett exempel där myndigheter har gått in och styrt upp julbelysningen hos någon, jag påstår att det aldrig har hänt.
 
Scouten skrev:
Jag har nu läst inlägg #41, som hänvisar till lagen, men ingen i den här tråden har kunnat visa ett enda tillfälle som lagen har tillämpats på julbelysning.

Så jag ber igen. Länka till ett exempel där myndigheter har gått in och styrt upp julbelysningen hos någon, jag påstår att det aldrig har hänt.
Anmäl. Nån gång blir den första. Lagen finns ju för att tolkas. Vi har inte sett någon bild av spektaklet (har inte kollat alla svar)vilket vore nödvändigt då vissa kommentarer skriver om nån m ljusslinga. Eller ”småaktigt” att inte tåla några blinkande lamporTS nämnde blinkande runt huset med ljus som fyller sitt v-rum. Blir lite fånigt kommentera utan att veta hur det ser ut!
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
Jag tror det är *väldigt* svårt att applicera lagen i #41 för julbelysning... Då lär det nog vara något herrejösses bygge aldrig tidigare skådat i sverige.

För let's be real.. När kommunen ens behagar att öppna anmälan är säsongen redan förbi och belysningen borta.
 
I hela mitt grannskap så finns det bara varmvita slingor och belysningar överallt. Hälsade på hos några bekanta idag och när jag svånge in på deras gata så var det ett färgglatt diskoblink på varenda fastighet utom mina bekanta. En av fastigheterna var av rent amerikanskt stuk.

Hade inte sinnesnärvaro att fotografera detta, men det var som att komma till en annan värld.

Jag insåg dock varför det var på detta sättet, man vill ha belysning på vägen. Gatubelysningen var så dålig att den räcker nog bara för att man hjälpligt skall hitta igen rätt bil.

Jag hade nog inte klarat av detta, så jag frågade mina bekanta om det:
- vi har inga fönster åt det hållet annat än för kök och badrum, samt ett sovrum med mörkläggningsgardin, så det gör ingenting.
 
Annalinda77 Annalinda77 skrev:
Hej våran granne har varje år blinkande ljus runt sitt hustak som lyser upp hela vårt vardagsrum på kvällar/nätter.
Inte så trevligt då vi sitter ofta där men tyvärr mindre när dom tänder det ljuset. Vi bor väldigt nära varandra ca 3 meter mellan husen.
Har försökt prata med dom men får bara spydiga kommentarer tbx.
VAD ska man göra??
Ställ två riktigt starka bygglampor på stativ och lys rakt in hos dom. I sovrummet om ni kan. Om det blir gnäll ge bara spydiga kommentarer tillbaka. Eller svara inte alls till de åtgärdat så att ni inte störs. Då släcker ni era.
 
E etompau skrev:
[länk]
Någon som inte förstått less is more :)
 
P Pin skrev:
Frågan är vilken kommun och lokalblaska, Grönköping?
Oj oj OJ. Det var inte i går man såg någon referera till Grönköping.. hatten av för Er, min gode herre. :)
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
D daugaard skrev:
Tror att en teleskopisk grensax kan lösa problemet ;)
[bild]
Japp, vi kastrerade vår granne förra julen. Han blev mycket lugnare. Gick upp lite i vikt dock...
 
  • Haha
mikethebik
  • Laddar…
Annalinda77 Annalinda77 skrev:
Hej våran granne har varje år blinkande ljus runt sitt hustak som lyser upp hela vårt vardagsrum på kvällar/nätter.
Inte så trevligt då vi sitter ofta där men tyvärr mindre när dom tänder det ljuset. Vi bor väldigt nära varandra ca 3 meter mellan husen.
Har försökt prata med dom men får bara spydiga kommentarer tbx.
VAD ska man göra??
Det är därför man valt att bo på landet för att slippa störande grannar i ett villa område. Här är det alltid lugnt och skönt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.