Och ett försök att gå tillbaka till grundfrågan så är detta även en fråga som inte vissa stora företag har bestämt sig hur de vill ha på sina kontor heller.
Va med och gjorde en Wlan survey där ett nytt kontor skulle inredas. Detta innebär att man kollar var AP ska sättas upp för bäst teckning och hastighet.
I vårat uppdrag fick vi att alla kontorsplatser skulle kunna ha 3 st utrustningar ansluta på Wlanet hela tiden med stream igång. Vilket känns överdrivet men troligen nått för att få med en framtid med större behov.
Då vi pratade med de som sedan skulle dra kabel fram till APna så berättade han att de fått uppdrag att till varje kontorsplats skulle det fram 4st cat6 kablar som alla skulle vara fram kopplade mot en switch så man skulle kunna använda alla samtidigt.
Troligen va det 2 olika avdelningar inom samma företag som inte kunde komma överens om vilken teknik man skulle använda.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Och ett försök att gå tillbaka till grundfrågan så är detta även en fråga som inte vissa stora företag har bestämt sig hur de vill ha på sina kontor heller.
Va med och gjorde en Wlan survey där ett nytt kontor skulle inredas. Detta innebär att man kollar var AP ska sättas upp för bäst teckning och hastighet.
I vårat uppdrag fick vi att alla kontorsplatser skulle kunna ha 3 st utrustningar ansluta på Wlanet hela tiden med stream igång. Vilket känns överdrivet men troligen nått för att få med en framtid med större behov.
Då vi pratade med de som sedan skulle dra kabel fram till APna så berättade han att de fått uppdrag att till varje kontorsplats skulle det fram 4st cat6 kablar som alla skulle vara fram kopplade mot en switch så man skulle kunna använda alla samtidigt.
Troligen va det 2 olika avdelningar inom samma företag som inte kunde komma överens om vilken teknik man skulle använda.
På mitt företag ville man ta bort Ethernet, så man gjorde en jättesatsning på WiFi och det fungerar faktiskt rätt bra. Där har man en AP per åtta datorer. Det fungerar dock sämre i mobilerna då det inte räcker till dem. Notera dock att mer än varannan dator fortfarande är ansluten via Ethernet. Om man är åtta med Teams igång samtidigt på samma AP så fungerar det rent ut sagt dåligt.

Hur som helst så insåg de att de inte kunde släppa Ethernet utan folk har fortfarande till stor del Ethernet vid skrivbordet och man kör WiFi i mötesrum en, samt att några väljer att köra det vid skrivborden också.
 
Moderna routrar för hemmabruk har funktioner för att motverka neg påverkan av långsamt anslutna klienter, tex ”Airtime fairness” som TP-link kallar sin variant i Archer C2300. Sedan ger mu-mimo en del möjligheter till beamforming mot ett flertal klienter parallellt om de har möjlighet att nyttja detta (11ac- funktionalitet gissar jag), ger en ökad genomströmning i sig. Tror den ska klara fyra parallella sessioner mn låter det vara osagt.

Så i en hemmamiljö med en handfull ungar och övrigt folk hemma så finns absolut förutsättningar att det ska funka helt oproblematiskt vilket vi även sett i praktiken, man kan lasta på nästan vad som helst utan några bekymmer - i hemmamiljö.

Jag har ingen kännedom om vad som krävs för att få vettig wifi på arbetsplatser med något dussintal anslutna trådlösa klienter. Det jag vet är att det blir tveksamma prestanda i stora föreläsningssalar där man har kanske ett 50-tal anslutna till samma AP - det är synnerligen oklokt att strömma Zoom (& motsv) via samma wifi som föreläsare till ett otal distansanslutna. Det blir laggigt helt enkelt och här talar vi om wifi-lösningar i proffsklassen. Att ansluta trådat är en förutsättning i dessa lägen vilket är vad jag kör med om jag kan i dessa situationer.
 
R
T thadanne skrev:
Solklart för att det är stenålder med kabel och det finns ingen som helst anledning att inte köra trådlöst. För 10år sen visst men nu nej, inga kablar behövs.
Troll......
Du är förmodligen singel, bor i en etta, tjock-tv och en P3:a från 1999.
Din router från din operatör är ”the shit” enligt dig och du skryter för dina arbetskamrater (förmodligen enda ”vännerna”) hur snabbt Aftonbladet laddar över ditt Wi-Fi.....
Då du ej har familj eller ens testat att streama nått så kan du inte förstå hur någon ens kan förbruka mer än 1gb i månaden.
”Alla” använder ju sin uppkoppling exakt som dig.........
 
Om vi ska snacka organisationslösningar: i min organisation så är det väldigt strikt MAC-adressfiltrering på anslutna klienter och det är inte spritt över infrastrukturen utan det ges ganska lokal access. Detta gör att jag inte kan ansluta trådat via medhavd laptop mer än i väldigt lokalt. Mitt eget kontor givetvis men inte mycket utanför denna byggnad.

Det är detta som driver kraven på att få riktigt bra trådlös uppkoppling överallt i organisationen, i alla byggnader som upptar många kvadratkilometer. Som sagt, wifi funkar inte alltid så bra i denna kontext.

Jag har retat mig på detta länge och undrar hur andra organisationer hanterar detta. Kanske ett ämne för en annan tråd men varför inte: många bidragare i tråden hänvisar till företagslösningar mer eller mindre och det vore bra om jag har något att sätta emot de bullshitargument jag fått om ”att detta inte går”.

___
PS. ”Vad som inte går”: att samtliga brandväggar i organisationen ska kunna acceptera min trådade MAC-adress. Så enkelt kan jag tycka men tydligen jättesvårt.

Samtidigt, i dagens Pandemiska panik så är det väl skit samma eftersom nästan allt vad organisatorisk aktivitet sköts via Zoom etc från hemmaplan. Vilket ställer krav på säkerhet i ”hemmaanslutningarna” som organisationen inte ens börjat att rota i.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.