connywesth connywesth skrev:
Det är ju inget problem om man ser till att man gör klart i offerten VAD kunden FÖRVÄNTAR sig få ut av uppdraget och VAD och NÄR leverantören debiterar för.

Vi återkommer hela tiden till OTYDLIGHETER, AVGRÄNSNINGAR och AVSAKNADEN av SPECIFIKATIONER i avtalet.
Fast otydligheter är ju hantverkarens problem, inte kundens. Hur ska kunden kunna veta vilka detaljer som hantverkaren tänkt sig men inte nämnt i avtalet? Ska man verkligen behöva fråga hur många bilar de tänkt debitera för? Och hur ska man ens veta att det är en oklarhet?
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
Dom få gånger vi kör löpande , tar vi 450 kr för servicebil/dag
Annars är det med i fasta priset


Att ta betalt per timme är ju bara larvigt och oförskämt.
 
  • Gilla
Allmäntvetgirig och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker att det är oskäligt att ta betalt för bil alls. Om det är självklart att hantverkaren behöver en bil så är det självklart att den ingår i timpriset. Däremot skall man så klart betala milkostnad.

Varför inte annars börja ta betalt för allt annat som en hantverkare behöver för att utföra sitt arbete? Slitage på arbetskläder, verktyg, kontorshyra, revisor, osv .. det är helt löjligt.
 
  • Gilla
KeyserS och 6 till
  • Laddar…
M MartinP666 skrev:
Fast otydligheter är ju hantverkarens problem, inte kundens. Hur ska kunden kunna veta vilka detaljer som hantverkaren tänkt sig men inte nämnt i avtalet? Ska man verkligen behöva fråga hur många bilar de tänkt debitera för? Och hur ska man ens veta att det är en oklarhet?
Nej, det är inte ENBART hantverkaren problem, båda parter måste ju UTTRYCKLIGEN göra klart vad respektive part VILL och vad respektive PART kan acceptera av motparten.

När det blir otydligt i det skrivna avtalet så blir det problem och missförstånd, och det blir svårt för tredje "tvistlösande" part att tolka vad som är "rimligt" eller ens vad parterna kommit överens om. Jag har aldrig träffat en bygghantverkare som är jurist.

Hade det varit jag själv som varit kund och som beställt ett byggjobb, skulle jag sannolikt anlitat en byggjurist som ser till att vi utformar et "vattentätt" avtal som blir tydligt vad jag som kund vill se för resultat av hantverkarens jobb. Sannolikt hade jag även begärt ett "fast pris" som inte får överskridas alls.

När parterna fått till ett avtal med åtföljande offert från leverantören, skulle jag aldrig få mig för att ens kommentera om leverantören använder 2 eller 14 bilar i jobbet, leverantören får lägga upp sitt arbete som denne anser vara bäst för jobbet, men det gäller ju att allt är specificerat i avtalet och offerten. Annars blir det tvist, helt i onödan.

Men för att det ska vara möjligt så måste jag som kund vara tydlig med vad jag vill och presentera de kraven till hantverkaren i skriftlig form. Samt ge hantverkaren den tid som behövs för att göra sitt job med den kvalitet som behövs. Det funkar inte att "slarva" för någondera part.

Det är lika viktigt för mig som kund att göra mitt jobb med att ta fram en "vattentät" och juridiskt korrekt beställning, som det är för hantverkaren att ge en korrekt offert, och leverera ett kvalitativt jobb. När jobbet är klart och inspekterat av en professionell bygg-kontrollant så är det vikrigt att jag betalar det överenskomna priset för jobbet.

Blir det ändringar (pga av rimligt oförutsedda omständigheter) under arbetets gång så måste BÅDA parter medverka i en positiv anda för att lösa dessa problem, ingen kan skylla på den andra parten, utan man måste "samarbeta" för att lösa problemen.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
HammarClark och 1 till
  • Laddar…
Jag tog en summa per dag för bilen, när jobbet var klart summerade jag timmarna och delade på 8 och avrundade till närmaste hela timme, ibland uppåt (om det varit mycket småvändor som kunden orsakat pga saknat material eller liknande) eller neråt om det flutit på
 
O
M MartinP666 skrev:
Fast otydligheter är ju hantverkarens problem, inte kundens. Hur ska kunden kunna veta vilka detaljer som hantverkaren tänkt sig men inte nämnt i avtalet? Ska man verkligen behöva fråga hur många bilar de tänkt debitera för? Och hur ska man ens veta att det är en oklarhet?
Det ska framgå klart och tydligt vad det kommer att kosta /Tim inkl moms.
Köper man en tjänst så bör man ju fråga vad det kostar, det är då upp till entreprenörer att upplysa om vad det kostar.
Men frågar man inte före och aldrig fått en uppgift då kan man inte tycka att det är dyrt i efterhand.
 
  • Gilla
connywesth
  • Laddar…
emmschen emmschen skrev:
Hantverkarna bor sannolikt inte tillsammans, utan kör från varsitt håll och möts upp på arbetsplatsen. I många fall tar det längre tid att först mötas upp på firman för att sedan samåka till ett jobb, samt att de sedan ska samåka tillbaka till firman för att sedan kunna ta sig hem med sin egen bil. De flesta jobbar 7-16. Vilket då innebär att de isåfall slutar kl 16 på firman varje dag, och du skulle då behöva betala tiden det tar att de kör tillbaka till firman på arbetstid. Då sitter de i bilen istället för att producera på arbetsplatsen. Så sannolikt gör det ingen större skillnad, mer än att du kanske sparar nån timme i parkeringskostnad per dag. Men istället får du betala deras arbetstid medan de kör bil istället för att jobba. Inget att hänga upp sig på med andra ord.
Enligt skatteregler så får dom inte åka direkt till "firman" på morgonen utan måste till grossist el kund.
 
  • Gilla
Allmäntvetgirig
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Jag tycker att det är oskäligt att ta betalt för bil alls. Om det är självklart att hantverkaren behöver en bil så är det självklart att den ingår i timpriset. Däremot skall man så klart betala milkostnad.

Varför inte annars börja ta betalt för allt annat som en hantverkare behöver för att utföra sitt arbete? Slitage på arbetskläder, verktyg, kontorshyra, revisor, osv .. det är helt löjligt.
Av praktiska skäl så kan det vara bra att ta ut bilkostnad separat, dessutom som någon skrev så är det inte berättigat rot avdrag.
 
O
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Dom få gånger vi kör löpande , tar vi 450 kr för servicebil/dag
Annars är det med i fasta priset
Det blir ju ca 60:/tim
Sprlar det roll om det står /Tim eller dag på fakturan?

Att ta betalt per timme är ju bara larvigt och oförskämt.
 
O
Johanh7569 Johanh7569 skrev:
Enligt skatteregler så får dom inte åka direkt till "firman" på morgonen utan måste till grossist el kund.
Beror helt på vars de är anställda.
Man kan vara anställd både från hemmet och från kontoret, eller så är det förmånsbil.
Det spelar ingen roll i detta fall
 
elpaco elpaco skrev:
Jag tycker att det är oskäligt att ta betalt för bil alls. Om det är självklart att hantverkaren behöver en bil så är det självklart att den ingår i timpriset. Däremot skall man så klart betala milkostnad.

Varför inte annars börja ta betalt för allt annat som en hantverkare behöver för att utföra sitt arbete? Slitage på arbetskläder, verktyg, kontorshyra, revisor, osv .. det är helt löjligt.
Det är krav från Skatteverket/lagstiftningen att man skiljer på arbetskostnaden och reskostnaden/bilkostnader så det är inget hantverkaren kan råda över, samma sak gäller materialkostnader, de måste specificeras separat p.g.a. lagstiftningen för ROT-avdraget.

Dessa krav gäller även vid fast pris, leverantören måste specificera Arbetskostnad, Materialkostnad och res/bilkostnader separat.
 
Redigerat:
  • Gilla
Allmäntvetgirig och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
jodå, jag har en bil att debitera för!
:crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile:
 
M MartinP666 skrev:
Varför då? Har man fast pris blir det ju dyrare för firman om det går sakta.
löpande räkning..!? Är ju inte fast pris..? Tar det ett år får de betala för ett års arbete. Hänger du med? Löpande räkning löper liksom på.
 
  • Gilla
HammarClark
  • Laddar…
connywesth connywesth skrev:
Det är krav från Skatteverket/lagstiftningen att man skiljer på arbetskostnaden och reskostnaden/bilkostnader så det är inget hantverkaren kan råda över, samma sak gäller materialkostnader, de måste specificeras separat p.g.a. lagstiftningen för ROT-avdraget.

Dessa krav gäller även vid fast pris, leverantören måste specificera Arbetskostnad, Materialkostnad och res/bilkostnader separat.
Att de skall specificeras har ingenting med timpris att göra. Det finns inget som säger att timpriset till 100% måste bestå av arbetskostnad.
 
Johanh7569 Johanh7569 skrev:
Av praktiska skäl så kan det vara bra att ta ut bilkostnad separat, dessutom som någon skrev så är det inte berättigat rot avdrag.
Av praktiska skäl för KUNDEN är det bra att man har en prissättning som är transparent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.