Hej på er,
Jag har köpt en pumpbrunn av detta slag: https://www.scandiapumps.com/product/pumptek-pt4-pumpbrunn/
I instruktionerna står det uttryckligen att lägsta inloppshöjd ska vara 550 mm. Jag har dock ett problem med att gropen där brunnen ska placeras är på berg, och jag kommer inte längre ned än att inloppshöjden blir ca 400 - 450 mm. Jag skulle gärna fråga återförsäljaren eller Scandiapump direkt, men jag tänkte försöka göra detta under söndagen, så ...

Med forumets samlade erfarenhet. Hur illa är det om inloppshöjden blir lite fel? Det jag ser som en risk är att pumpen är ställd så att flottören inte startar upp pumpen förrän vattnet riskerar att bli stående i dräneringsröret om inloppet är för lågt. Det kan jag ju i och för sig kontrollera innan jag borrar upp inloppet.

Pumpen ska även tjäna som uppsamlare av dagvatten via dräneringsslang från berget runt omkring, så det blir två inlopp på samma höjd.


Diagram som visar mått för olika modeller av en pumpbrunn, inklusive rekommenderad lägsta inloppshöjd.
 
In och utfart på olika höjd normalt med gemensam drän och takvatten, där takvatten är längst ner med utlopp till något eller en pump i botten som startar innan det når upp till drän. Hur är den vippan, en som viker sig inte bra , det ska helst vara en av flotörtyp.. Kommer inlopp högre och det stämmer med dina rör så gör det inget, bara pumpens vippa/flotör startar på rätt ställe. Är det ett färdigt kit med allt brunn/pump och utlopp så går det att ta bort den delen som är mellan utlopp och pump, sätta i en nippel om det är samma dim på gängorna, annars finns det övergångar mellan olika dim att reducera eller öka med. Hur är det med utgående slang, ligger den frostfritt och nerförsbacke till där det ska pumpas.till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.