Hej
Målade i somras mina 60 tals fönster med fönsterfärg Jotun Demidekk Ultimate
Vid fönstertvätt i veckan fick jag se att färgen ej har fäst eller mkt dåligt på glaset vid kittkanten på samtliga fönster
Har målat 3mm över kittkanten, rengjorde med thinner och sen tsprit
Målat mkt fönster i mina dar har aldrig råkat ut för detta tidigare
Det var första gången jag provade vattenbaserat, tidigare har jag alltid målat med oljebas.
Har nu testmålat några ytor på en glasskiva med olika rengörings medel och satt ut för prov i vinter
Är det någon som kan tipsa vad jag ev gjort fel och om hur man gör på bästa sätt
 
Hej Igen

Jag har fått ett jättekonstigt resultat på vidhäftningen med min provmålning på glasruta med nämnda fönsterfärg och fyra olika tvättmetoder efter 2 veckor

Skulle vara kul om någon här målade på en tsprit-tvättad glasruta ca 2cm tjock 15 cm långt, utsatt för regn/väder i ca 2veckor och delar med sig av resultatet.
mvh
Claes
 
Hej på nytt

Tänkte dela med mig av min provmålning.

Test1
Målad i 18 grader på glasruta inomhus 2 lager torkat varje lager i 12 timmar sen ut i regnet en vecka med detta resultat (mkt regn)

Delyta 1-A Yes diskmedel och fönsterfärg jotun ultimate

Delyta 1-B Thinner och sen tsprit och fönsterfärg jotun ultimate

Delyta 2-A Jotun kraftvask 1:10 och fönsterfärg jotun ultimate

Delyta 2-B Byggmax målartvätt 1:10 och fönsterfärg jotun ultimate


Mailat Jotun detta resultat och fick svaret att det är viktigt att rengöra med t-röd

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Test2


Tänkte att jag naturligtvis slarvat med min ovetenskapliga test

Sagt och gjort jag testar en gång till nu bara med diskmedel YES samt t-röd som tvättning och lite olika färger ihop med fönsterfärgen. Samtliga färger med vattenbaserad bas


Delyta 11-A Fönsterfärg Demidekk ultimate jotun

Delyta 22-B Lady Aqua våtrumsfärg jotun

Delyta 22-C Epolan akryl golvfärg

Delyta 33-A Demidekk optimal jotun

Delyta 33-B Överst bara innegrund ”Hornbach”. Samt nederst innegrund med fönsterfärg

Demidekk ultimate som topplager



Målad i 18 grader på glasruta inomhus 2 lager torkat varje lager i 12 timmar samt ett dygn sen ut i vecka mindre regn än i test 1.

Tanken var att testet skulle vara i gång under vintern men kollade efter 10 dagar och fick se att testpunkten målad med fönsterfärgen rör sig.

Jag förstår att jag gör något fel men inte vad, kan någon som är smartare på och måla ge mig en möjlig förklaring till att jag misslyckas?
 
  • Glasruta indelad med tejp i sektioner med olika provmålningar av fönsterfärg efter regnbelastning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Glasruta med fyra målade fält markerade av blått tejp, utsatt för regn, för att testa färgens hållbarhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Glasruta indelad med röda tejpremsor testmålad med olika vit färg i sektioner markerade med siffror och bokstäver.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Glasruta med provmålning av olika fönsterfärger, uppdelad i sektioner med röda tejpremsor och siffror.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Men A-33 och C-22 ser inte ut att ha rört sig?
 
Hej
Det är andra referens färger där, det är 11-A jag har problem med att fästa bra på glas
 
Har de samma namn för fönsterfärg som för fasadfärg? Har kört Jotuns Demidekk Ultimate på våra fasader det funkade bra, då benämnd som täckfärg. Andra tillverkare brukar ha andra namn för just fönsterfärg det är därför jag undrar.
 
Den färgen som jag fick problem med var den namngivna fönsterfärgen köpt i aug 2020
Delyta 33-A Demidekk optimal jotun är en fasad färg enl min erfarenhet en väldigt bra(bästa) fasadfärg jag målat med
Jag har uteslutande använt Jotuns färger dom sista 25 åren och till många olika ytor då jag bara tidigare har positiva erfarenheter av dessa.
Det var av denna anledning jag blev förvånad av mitt dåliga resultat av deras fönsterfärg och misstänkte att jag gjort ngt fel
Då det verkar som jag är ensam om detta resultat undrar man vad som gått fel med min målning när det glider på glas efter 10dgr.
 
  • Burk med Jotuns fönsterfärg i vitt med etiketten "ULTIMATE Fönster" på en arbetsbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Men varför skall du måla på glaset?
Det tål väl regn ändå?

(Jag har nog mest målat fönster med Alcro Bestå fönsterfärg:
[länk] )
Färgen skall överlappa på glaset så att kittet skyddas från vatten.
 
Klart att man kan låta bli att måla på fönsterglaset
Men att måla med färg över kittkanten upplever jag att man förseglar övergången kitt/glas över tid samt att jag aldrig haft problem med detta med oljebaserad färg

Fått en del lösningar på mitt problem via andra med målningserfarenhet men är själv så trång i huvudet att en fönsterfärg är en fönsterfärg är en fönsterfärg...:D
Men som sagt jag kanske gör fel ...."
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.