hej ni som har köpt stomrest hus alltså vädertätt med väggar tak fönster och gjort det mesta invändigt själva med isolering, osb, gips, golv, kök osv vad kostade själva stommen och vad hamnade hela kalaset på färdigt hus?
kommer man undan mycket billigare med att göra på detta sätt
skriv gärna utformning av hus 1plans eller 1,5plans storlek osv
 
Jag står i valet och kvalet mellan stomrest och nyckelfärdigt från hustillverkare. Har tillsammans med arkitekt ritat ett 2-plans nyfunkishus på ca 190 m2. Huset ska byggas på en sjötomt med ena långsidan mot sjön med stora rejäla fönster och skjutglaspartier. 6 gradigt platt tak. Vidbyggd carport och en jättebalkong som sträcker sig runt halva huset.

Offert från hustillverkare: 3 640 000:- nyckelfärdigt inkl. platta på mark, carport, balkong.

Offert från fabrik som stomreser och färdigställer utvändigt: 1 620 000:- isolerat och vädertätt inkl. carport.

Jag är tveksam till att det lönar sig att stomresa och låta snickare färdigställa invändigt....

Har även fått offert på hela projektet i lösvirke: 5 400 000:- inkl. markarbete och putsad fasad
 
Redigerat:
Ja okej tänkte köra stomrest sen färdigställa allt invändigt själv men ta in rörmokare och elektriker
 
S snickker skrev:
Ja okej tänkte köra stomrest sen färdigställa allt invändigt själv men ta in rörmokare och elektriker
Hade också tankar på att göra så. Be husföretaget lyfta in gips och osb till övervåningen när de ändå reser stommen och sen göra innerväggar, golv, tak, kök etc. själv. Uppskattar att jag skulle få ner kostnaden runt 300 000:- kanske och då blir det såklart det mest ekonomiska alternativet.
 
D
Jag beställde mitt hus stomrest/utvändigt klart och gjorde allt invändigt själv mer eller mindre (förutom el och vvs).

Vi byggde ett 2-plans hus på ca 242m2 plus 35m2 garage och betalade ca 1,2 miljoner för att hus och garage vart utvändigt klart exklusive grunden som jag gjorde med vänner.
 
Okej det låter mer rimligt hur mycket skulle du uppskatta att du tjänat på att köpa stomrest och färdigställa allt invändigt själv än ett nyckelfärdigt
 
PeterFalun
sen kanske man inte gör det för att spara pengar utan kunna bygga ett hus som man kan forma invändigt efter tycke och smak

vi tittade på ett nyckelfärdigt men jag gillade inte känslan så vi har beställt stomrest som beskrivet ovan
 
D
Jag köpte allt invändigt själv för kan man spara lite grann, men det stora är att du slipper kostnad för snickare om du gör arbetet själv. Men jag uppskattar att jag kom undan ca. 1.5miljoner billigare men då har jag gjort mer eller mindre allt själv och haft vänner med bra rabatt på kök, kakel m.m.

Men det är omöjligt att säga hur mycket man kan spara. Allt beror på hur mycket tid och kraft man lägger på att hitta ekonomiska lösningar m.m. Men det är kul att bygga hus!
 
Vad är det för hus vi pratar om 1plans 1,5plans? Antal kvm? Och vara hamnade slutpriset på själva huset
 
D
S snickker skrev:
Vad är det för hus vi pratar om 1plans 1,5plans? Antal kvm? Och vara hamnade slutpriset på själva huset
Ett hus i 2 plan på 242m2 plus garage 35m2. Vet ej exakt var jag hamnade på totalen men runt 4 miljoner.
 
Hej
Får man fråga vem som gjorde jobbet för er? Går i samma tankar.
Med vänlig hälsning,
Tim


D Dallejr skrev:
Jag beställde mitt hus stomrest/utvändigt klart och gjorde allt invändigt själv mer eller mindre (förutom el och vvs).

Vi byggde ett 2-plans hus på ca 242m2 plus 35m2 garage och betalade ca 1,2 miljoner för att hus och garage vart utvändigt klart exklusive grunden som jag gjorde med vänner.
 
D Dallejr skrev:
Jag beställde mitt hus stomrest/utvändigt klart och gjorde allt invändigt själv mer eller mindre (förutom el och vvs).

Vi byggde ett 2-plans hus på ca 242m2 plus 35m2 garage och betalade ca 1,2 miljoner för att hus och garage vart utvändigt klart exklusive grunden som jag gjorde med vänner.
Vilka byggde ni med? Blev ni nöjda med slutresultatet? Hur mycket kostade det invändiga arbetet för er del?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.