K Knuten26 skrev:
Om man inte tar bort det , så bygger man in det som finns där redan ! Menar du alltså på fullt allvar att man inte ska sanera bort asbesten?
Det låter inte riktigt som att du är så insatt...
 
H henche skrev:
Jag är tveksam till råden om dammsugning, då asbest-fibrer väl går igenom dammsugarpåsen och därmed sprids runt på ett bra sätt. Dammtorka i första hand allting, med mask och engångsoverall.
Dammsugare med S-bag för allergiker med följande HEPA-filter (i dammsugarens utblås) släpper INTE ut några asbestfibrer.
 
C C.Lundin skrev:
Det låter inte riktigt som att du är så insatt...
Som privatperson får du lov att både hantera och riva asbestprodukter som proffsbyggare måste du vara certifierad eller anlita en certifierad firma.
 
Staffans2000
K Knuten26 skrev:
Som privatperson får du lov att både hantera och riva asbestprodukter som proffsbyggare måste du vara certifierad eller anlita en certifierad firma.
Jaha? Det vet nog de flesta.

Staffan
 
H henche skrev:
Jag är tveksam till råden om dammsugning, då asbest-fibrer väl går igenom dammsugarpåsen och därmed sprids runt på ett bra sätt. Dammtorka i första hand allting, med mask och engångsoverall.
Man använder speciella dammsugare som saneras efteråt.
 
M Cameltoe skrev:
Man ska förstås vara försiktig och hantera det med respekt men tror inte ni exponerats så pass att det utgör någon fara som ni behöver vara alltför rädda för. Asbestfabriken kring 50-talet i Sverige hanterade asbest som man hanterar tillverkning av mjöl, ur ett arbetsmijöperspektiv, på den tiden. Många fick lida av det efter viss tids tjänstgöring men även en del som levt/lever som vanligt.
Det räcker med en exponering av asbestdamm för att lungorna kan skadas. Att arbeta med hela plattor av asbest är inte farligt , det är när det går sönder som faran uppstår.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
I ikeo skrev:
En del vanliga dammsugare har väl rätt häftiga HEPA filer som klarar tex asbest men man ska nog kolla först.
Ett enklare alternativ om man nu ska använda vanlig dammsugare är väl att skaffa en lång slang en gammal dammsugare och sen ställa dammsugaren utomhus medans man dammsuger inne då lär man ju inte sprida nåt inne iallafall.
Du kan inte använda den dammsugaren efteråt, såvida du inte lämnar in den för en asbestsanering
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Visst! -"Vad bra att du ringde oss. Jag skickar några gubbar som svabbar lite här och var ... Hmm... Jag menar: -mitt team av välutbildade saneringsexperter kommer hem för att hjälpa dig undan en akut livsfara. När det gäller ens barna hälsa, kan man aldrig vara nog försiktig. Eller hur? Apropå det. Kostnaden landar någonstans på ..... kr.

Sympatiske Sunes saneringar.
Man svabbar Inte asbestdamm
 
B Bagg1 skrev:
Som jag egentligen förstod när jag startade tråden, så har jag fått svar från ena till andra ytterligheten. Några verkar mena att de bara är å riva huset. Andra att jag lugnt kan använda asbestpappen som rullpapper till ciggen.
Jag har inte gjort något för att förhindra spridningen än. Förutom att torka och lufta.
Har jag asbest i farliga mänger spritt över hela huset nu? Om så är fallet. Går det ens att göra något åt det såhär några dagar senare? Jag är egentligen inte särskilt orolig av mig, och ligger inte sömnlös om nätterna pga detta. Men eftersom att många verkar vara väldigt rädda för asbest, och tycker att man ska hantera blöta trasor som kärnavfall så tänker jag att det kanske fins mer jag borde göra. Kanske ringer en saneringsfirma på måndag och kollar vad dom hade gjort.
Ventilator i rummet o täta med plast innan
 
Staffans2000
Bockamålen Bockamålen skrev:
Du kan inte använda den dammsugaren efteråt, såvida du inte lämnar in den för en asbestsanering
Varför?
 
Staffans2000
Bockamålen Bockamålen skrev:
Man svabbar Inte asbestdamm
Varför?
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Varför?
Man kan göra det efter man har dammsugit, risken finns ju att det yr omkring när man börjar röra runt i det.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Jaha? Det vet nog de flesta.

Staffan
Vad bra , då behöver man inte bli ” Uppskrämd” r att förstå vad man bör görs
 
Bockamålen Bockamålen skrev:
Man använder speciella dammsugare som saneras efteråt.
HEPA 13 filter i dammsugare filtrerar bort 99,97% av partiklar större än 0.3 mikrometer (my), asbestfibrer brukar vara i storleksordning 3-100 my. Det vill säga en hemdammsugare för allergiker med HEPA 13 filter är fullt OK.

Vad man kan göra är att placera dammsugarutblåset i nästa rum, därigenom minskar man att luftutblåset blåser runt rumsluften.

Har man en centraldammsugare så hamnar alla fibrer hur som hels utomhus.

De så kallade specialdammsugare som används till "asbetsdamsugare" använder exakt samma filter, dammsugarpåse med dubbla väggar och HEPA-13 filter.
Festool Asbestdammsugare
Filter festol: https://www.festool.se/tillbehoer/498994---hepa-hf-ct-263648#Översikt
Dammsugare: https://www.festool.se/produkter/dammsuga/specialdammsugare/574939---cth-26-e--a#Översikt

electrolux dito
Filter https://www.dammsugarepasar.se/dammsugarfilter/electrolux/electrolux-allergy-plus-s-filter-tvattbart
Påse: https://www.dammsugarpasar.nu/se/sv/Städ/Dammsugarpåsar/Dammsugarpåsar,-S-Ba/p/E206

Stora skillnaden är påsvolymen, Festool klarar 26 liters påse, S-bag c:a 2 liter. Festoolpåse kostar cirka 800:-/st S-bag c:a 40 :-.
 
  • Gilla
VärhultsVargen och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
danniee skrev:
Har jag fel? Kanske. Jag hoppas det. Men har man följt diskussionerna på detta forum framgår att EN exponering faktiskt kan räcka för att på sikt utveckla cancer.
Nej, det är helt osant.
I någon slags matematisk statistisk teori har du förstås rätt. En människa av jordens 7 miljarder torde rent statistiskt råka ut för just detta. Ja vem vet, kanske t.o.m 4 st, om man tog sig an detta seriöst som ett statistiskt problem.

Men Staffan hade en magnifikt bra poäng, jag vet inte ens om han insåg det själv när han skrev, jag skulle nog aldrig tänkt i dessa banor ifall det inlägget inte gjorts.
Det är mycket osannolikt ändå, dvs den första otroligt lilla sannolikheten som sen är ännu mindre med nästa sannolikhet som nu kommer, dvs nästan alla människor på jorden får sin asbestexponering dagligen, och därför får man bara en enda chans att utveckla cancer av sin första exponering, dvs första dagen som nyfödd.

En statistiker skulle skrivit det såhär:
P1 = sannolikhet att få cancer av en exponering = 0,000 000 0001
P2 = sannolikhet att det är den första = 0,000 03

Total sannolikhet att få cancer av sin första exponering = 0,000 000 000 000 003
dvs en chans på 300 miljarder.

Jaja, inget att ligga sömnlös över ...
Man kan ju räkna ut hur många år man måste leva för att ha 1% risk att råka ut för detta, det är alltså lika länge som sen jordens bildades ur sitt stoftmoln.

edit: en på 300 biljarder skulle det nog varit, blev lite fel. Och alltså 1000 ggr jordens livslängd för 1% risk ..
Och jag kan ju räknat lite fel någonstans, men i denna häraden hamnar nog risk i alla fall.
 
Redigerat:
  • Gilla
claesborjesson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.