TS har tecknat kontrakt om totalentreprenad, VVS-företaget jobbar på uppdrag av totalentreprenören. Ev fördyringar ska VVS-företaget ta med totalentreprenören, inte slutkunden som är TS i det här fallet.
 
Nissens
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
TS har tecknat kontrakt om totalentreprenad, VVS-företaget jobbar på uppdrag av totalentreprenören. Ev fördyringar ska VVS-företaget ta med totalentreprenören, inte slutkunden som är TS i det här fallet.
Så är det sannolikt. Och då gäller det att försäkra sig om att totalentrepenören tagit del av informationen. Att bara skicka ut utan uppföljning vid utebliven respons är inte så bra.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Vad har ni för avtal?
Det avgör hur ätor ska regleras.

Om ni har avtalat om ABT 06 så finns tydliga regler om hur och när ätor ska meddelas och även vad som händer om de inte meddelas i tid.
Om de inte meddelar i tid förlorar de rött till delar eller hela extrakostnaden.

Jag är inte så inne i abs 18 men som jag tolkar den så har faktiskt entreprenör rätt till betalning även om de inte meddelat förens efter arbetet utförts? (Punkt 21)

Dock gäller ju konsumenttjänst lagen alltid över era avtal och dessutom kan ni ha gjort tillägg till båda nämnda entreprenadavtal i ett kontrakt. Därför är det väldigt svårt att säga utan att veta vad ni har avtalat.

Angående att läsa skickade mail:
I ABT står: "Entreprenören är skyldig att utan dröjsmål granska mottagna handlingar" så att inom en ABT entreprenad skylla på att man får många mail är definitivt inte ett godtagbart skäl (vad som är utan dröjsmål kan säkert diskuteras, men att vänta flera veckor med att svara på mail känns, i mina lekmannaögon som ett solklart dröjsmål)
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Har du avtal om totalentreprenad där bergvärme ska ingå enligt avtal så är det byggaren som ska stå för fördyringar. Det ska företaget redan ha tagit höjd för i sin prissättning, det är det som är totalentreprenad. Annars får de ju visa var i avtalet det står att du står risken för ev. fördyringar i samband med bergvärme.
Jag håller fullständigt med. Kolla bara med kommunens konsumentvägledare och sedan vidarebefordra allt till TE. Du ska inte ha någon kontakt med VVS-firman över huvud taget.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Staffans2000
B Beemaster skrev:
Jag håller fullständigt med. Kolla bara med kommunens konsumentvägledare och sedan vidarebefordra allt till TE. Du ska inte ha någon kontakt med VVS-firman över huvud taget.
Men nu har TS redan haft det. Då kan man bedömma det som att TS godkännt rörläggaren som en avtalspart.

Staffan
 
E Eklanda skrev:
Klarar du inte av 30-40 mail under en dag så är det inte dina kunders fel måste du väl inse?
Du får komma med en tydligare fråga eller resonemang än en oneliner om du förväntar dig ett svar.
 
H
Nissens Nissens skrev:
Nej, det behöver det inte alls vara. Mailet kanske fastnat i spamfilter, blivit fördröjt i någon server eller vad som helst. Eller att mottagaren haft tekniska problem av nåt slag. Det är inte mottagarens ansvar. Det är därför man kan skicka rekommenderade brev.

Avsändaren får ju naturligtvis följa upp att brevet kommit fram. Det gör man ju om det är viktigt. I detta fallet skulle de förstås frågat om det medför merkostnader. Det verkar man inte ha gjort. Man kan inte utgå ifrån att allt är ljust och vackert bara för att mottagaren inte nämnt något...
Man kan inte skylla på att man inte har hunnit att läsa mailen. Visst kan man försäkra sig om att det första mailet kommit fram, genom skicka ett ytterligare mail, hur stor är möjlighet att mottagaren läser det mailet om mottahågaren inte läst det första? Sen om ett mail inte gått fram brukar avsändaren få ett felmeddelande. Har man haft fel i datorn så finns det fler sätt att läsa av sina mail, har man haft fel sin mailserver då får man uppvisa bevis för det. Skicka ett rekommenderat brev med mottagningskvitto är ju bäst men hur stor är möjligheten att mottagaren läser det brevet eller inte ens löser ut det? För mig är det slött och respektlöst att skylla på att man inte hunnit att läsa mailen, det ingår i ens arbete. Hinner man inte själv så får man se till att någon annan läser mailen och besvarar dem.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Och ingen nämnde det överhuvudtaget. Inte ens TS!

Staffan
Det är tydligt att TS inte ”Ville väcka den björn som sover”, dvs inte ville ha någon extra kostnad för det fördyrande momentet i borrningen.
- Visst ska vi stå för för den oväntade fördyringen eller bjuder ni på det?

Konstigt att ingen kommenterat det uppenbara här. Det beror inte på slarv från TS sida ifråga om kommunikationen med email, tvärtom det är ett försök att ha ryggen fri och samtidigt slippa betala.

Nej jag arbetar inte som hantverkare/installatör, jag äger två fastigheter och älskar inte hantverkare men beställaren är inte ALLTID den ”goda”.
 
Nissens
H HEM2121 skrev:
Man kan inte skylla på att man inte har hunnit att läsa mailen. Visst kan man försäkra sig om att det första mailet kommit fram, genom skicka ett ytterligare mail, hur stor är möjlighet att mottagaren läser det mailet om mottahågaren inte läst det första? Sen om ett mail inte gått fram brukar avsändaren få ett felmeddelande. Har man haft fel i datorn så finns det fler sätt att läsa av sina mail, har man haft fel sin mailserver då får man uppvisa bevis för det. Skicka ett rekommenderat brev med mottagningskvitto är ju bäst men hur stor är möjligheten att mottagaren läser det brevet eller inte ens löser ut det? För mig är det slött och respektlöst att skylla på att man inte hunnit att läsa mailen, det ingår i ens arbete. Hinner man inte själv så får man se till att någon annan läser mailen och besvarar dem.
Har jag skrivit något om att man kan skylla på att man inte hunnit läsa mail?
Oavsett, så kan man faktiskt säga det. Har man inte läst mail så har man inte fått informationen. Oavsett det, så hade TS inte fått någon bekräftelse på att de läst mailet, inte heller hade de sagt att det inte blir några prishöjningar. Helt enkelt på grund av att de aldrig diskuterat de nya förhållandena.
När man ser här i tråden hur många det är som tror att så fort man skickat ett mail så läser alla mottagarna informationen - så inser man att det är inte konstigt att det blir fel ibland.
Jag arbetar med kontrakt, men är då leverantör till stora företag i olika länder, det händer ofta att jag inte får respons och jag dubbelkollar, då hör man ofta att ”jag missade det för jag har så mycket mail” eller andra förklaringar. Det är så det fungerar helt enkelt.

Hur kan du tro att någon är skyldig att läsa mail? I vilken lag har du stöd för det?
 
Nissens Nissens skrev:
Har jag skrivit något om att man kan skylla på att man inte hunnit läsa mail?
Oavsett, så kan man faktiskt säga det. Har man inte läst mail så har man inte fått informationen. Oavsett det, så hade TS inte fått någon bekräftelse på att de läst mailet, inte heller hade de sagt att det inte blir några prishöjningar. Helt enkelt på grund av att de aldrig diskuterat de nya förhållandena.
När man ser här i tråden hur många det är som tror att så fort man skickat ett mail så läser alla mottagarna informationen - så inser man att det är inte konstigt att det blir fel ibland.
Jag arbetar med kontrakt, men är då leverantör till stora företag i olika länder, det händer ofta att jag inte får respons och jag dubbelkollar, då hör man ofta att ”jag missade det för jag har så mycket mail” eller andra förklaringar. Det är så det fungerar helt enkelt.

Hur kan du tro att någon är skyldig att läsa mail? I vilken lag har du stöd för det?
Email är vedertaget som skriftligt bindande avtal i Sverige men det krävs naturligtvis accept från motparten.

Ja, jag jobbar också med avtal.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
T
Du säger att du har informerat VVS-företaget och borrföretaget. Men du har inte informerat dom som har totalentreprenaden? Jag skulle kunna tänka mig att det skulle kunna ställa till det, för det är ju dom som du har avtalet med och det är ju då dom du ska vända dig till först och främst.
Men som skrivits tidigare så borde ju också TE tagit viss höjd för att det kan bli dyrare då dom vet att det är vattenskyddsområde.

Så ta kontakt med TE. TE är trots allt kund till VVS och borr så dialogen bör mellan dom.
 
Som sagt är det en totalis så är det bara den som har kontraktet som du ska "prata" med, det är en av dom stora anledningarna till att man har totalentreprenader, bara en motpart. Vad UE och den som TS kar kontrakt med har för överenskommelser är deras ensak.
Så all kommunikation SKA gå till totalentreprenören.
Ps
UE har ingen som helst skyldighet att "prata" med TS eller läsa/ta ställning till TS mejl.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
T
Anser att det som nu diskuterats om att man läst/ inte läst mail inte spelar någon roll (rent avtalsmässigt), då Joel har ett avtal med TE och ska då ha informerat dom och inte dom som TE anlitat. Vilket inte verkar vara fallet?

Sen kan man tycka att det vore ju trevligt om TE och dennes UE höll en dialog, men det är tyvärr inget man kan ta för givet tyvärr...
 
Om ni har avtalat Totalentreprenad och har skrivit kontrakt då skulle också finnas vilket sätt ska man använda för att kommunicera. Står det en e-post adress kan du använda den utan tvekan för meddelande mellan beställare och TE.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
H
Nissens Nissens skrev:
Har jag skrivit något om att man kan skylla på att man inte hunnit läsa mail?
Oavsett, så kan man faktiskt säga det. Har man inte läst mail så har man inte fått informationen. Oavsett det, så hade TS inte fått någon bekräftelse på att de läst mailet, inte heller hade de sagt att det inte blir några prishöjningar. Helt enkelt på grund av att de aldrig diskuterat de nya förhållandena.
När man ser här i tråden hur många det är som tror att så fort man skickat ett mail så läser alla mottagarna informationen - så inser man att det är inte konstigt att det blir fel ibland.
Jag arbetar med kontrakt, men är då leverantör till stora företag i olika länder, det händer ofta att jag inte får respons och jag dubbelkollar, då hör man ofta att ”jag missade det för jag har så mycket mail” eller andra förklaringar. Det är så det fungerar helt enkelt.

Hur kan du tro att någon är skyldig att läsa mail? I vilken lag har du stöd för det?
Det kan jag tycka att man är om man är seriös. Det ingår i arbetet. Har mottagaren missat ett mail så är det mottagens ansvar. Man kan ju inte tycka att det är avsändaren ansvar att mottagen läser mailet.
Missar mottagen ett mail så får mottagaren stå för det. Visst kan man kolla att mottagaren har läst mailet men det är inte avsändarens ansvar. Inte är ju inte konstigt att det blir fel om man har inställningen att det alltid är avsändarens ansvar att mottagaren läser mailen.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.