Krokben
Du fick 10 av 10 möjliga. Du klarade dig bättre än 794 personer (94%) av de 836 som gjort quizet.
:cool:
Hade blivit besviken om jag fått annat, då värmepumpar är i princip det enda jag läser om konstant.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
richardtenggren
10/10, beställde bergvärme i onsdags :)
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Det finns inget rätt svar på fråga fem!
Uttagen energi är väl alltid större eller lika med tillförd. Både värmefaktor och köldfaktor brukar vanligtvis vara större än ett.
Vänd på förhållande
 
Krokben
H Hasse-Putte skrev:
Det finns inget rätt svar på fråga fem!
Uttagen energi är väl alltid större eller lika med tillförd. Både värmefaktor och köldfaktor brukar vanligtvis vara större än ett.
Vänd på förhållande
Du har rätt, men var väl mera vad man brukar köra på i de flesta fall. Aldrig hört någon som borrat 90 meter med en modern Nibe exempelvis.
 
9/10. Inte illa med tanke på att jag inte visste svaret på en enda fråga. Hade fel på rot men det var en feltryckning med mina stora arbetartummar på mobilen.
 
H Hasse-Putte skrev:
Det finns inget rätt svar på fråga fem!
Uttagen energi är väl alltid större eller lika med tillförd. Både värmefaktor och köldfaktor brukar vanligtvis vara större än ett.
Vänd på förhållande
Man brukar kalla faktorn för EER vid kyldrift och COP vid värmedrift. Anledningen är att vid värmedrift har man nytta av drivenergin till kompressorn, medans den vid kyldrift blir oönskad värme som försämrar verkningsgraden. Därför är alltid EER lägre än COP.
 
Magnus E K
Men SEER kan vara högre än SCOP (7,8 resp. 5,2 för min pump, enligt spec), eftersom temperaturskillnaden normalt är mindre vid kylning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.