Hej!

Jag funderar på att lägga in vinylklick i kök och hall (som sitter ihop) och senare även i vardagsrum och sovrum. Jag har hört att man inte skall lägga detta golv under tunga möbler, tex köksskåp, köksöar etc. Det som kan hända då är att fogarna kan spricka isär om golvet rör sig, då de inte är tillräckligt starka.

Jag frågade Pergo om jag kan ställa garderober på golvet, och de sa ja, om man inte ställer andra tunga möbler längs andra väggar.

Detta gör mig lite orolig. Är det någon som har erfarenhet av vinylklickgolv och tunga möbler?

Mvh Maria
 
Jag har lagt vinylklick i hallen med stort o tungt skåp i ena hörnet. Det var över 2år sedan, inga problem fram till nu!
lycka till.
 
Tack! Skönt att höra! :)
 
Detta fenomen (att fogar kan gå isär när golvet rör på sig och tex någon tung möbel "håller fast" golvet) gäller alla typer av golv som på något sätt är skarvat och har fogar och dyl.
Därför brukar också tillverkaren rekommendera ett visst max mått på flytande golv utan rörelse upptagande skarv. Jag såg att Pergo anger 13x13m i ett laminatgolv.
 
Ja det är sant :) Men jag misstänker att fogarna på ett vinylklick är svagare än för ett trägolv.
 
På ett vinylklick har du ingen utvidgning på grund av fukt. Har du konstant temperatur kommer det ha samma storlek
 
Pergo vinylklick i köket, sommaren 2018, inga problem fast jag har en tydlig ås strax innanför tröskeln och undergolvet är inte helt plant i övrigt heller.

Pergo vinylklick i sovrummet, våren 2019, garderober mot två motsatta väggar plus en tung ställbar säng. Inga problem.

Pergo vinylklick i hallen, hösten 2019, en hel garderobsvägg. Inga problem.

Golvet sitter ju ändå fast med golvlister (hårt nedtryckta mot golvet.)

Ska även lägga i vardagsrummet och där finns ju både soffa och bokhylla.
 
E Eponine skrev:
Hej!

Jag funderar på att lägga in vinylklick i kök och hall (som sitter ihop) och senare även i vardagsrum och sovrum. Jag har hört att man inte skall lägga detta golv under tunga möbler, tex köksskåp, köksöar etc. Det som kan hända då är att fogarna kan spricka isär om golvet rör sig, då de inte är tillräckligt starka.

Jag frågade Pergo om jag kan ställa garderober på golvet, och de sa ja, om man inte ställer andra tunga möbler längs andra väggar.

Detta gör mig lite orolig. Är det någon som har erfarenhet av vinylklickgolv och tunga möbler?

Mvh Maria
B bivven skrev:
Jag har lagt vinylklick i hallen med stort o tungt skåp i ena hörnet. Det var över 2år sedan, inga problem fram till nu!
lycka till.
Vi har lagt ett Pergo vinyl klickgolv i köket, det har Pergos underlag under. Det tog 2-3 månder innan det såg ut som bifogade bild. Vi använder rullstol och arbetsstol för handikappade och där vi kör är golvet alldeles fördärvat.
Innan hade vi ett klickgolv av hård typ i över 20 år och det började bli slitet i ytan , därför bestämde vi oss, att byta golv.
Vi beställde från golvpoolen.se i malmö och fick underlag och golv levererat hem.
därefter låg det några månader i ett rum inomhus till snickaren hade tid att lägga det .
Efter 2-3 mån började plattorna framför spis och vask att dela sig och bitar av klickspåret kom upp i skarven, avbrutna.
Nu går hela golvet i vågor och besökare till oss undrar vad som hänt.
Vi har reklamerat och golvpoolen har lovat att återkoppla till Pergo , men detta har inte hänt, vi har ringt och frågat.
Vad fanken gör man ?
MVH
Eva O Bengt
 
  • Skadat vinylgolv med uppstickande klickspår och vågor efter användning med rullstol.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadat Pergo vinyl klickgolv med synlig skarv och upphöjningar efter användning med rullstol.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Beryhl Beryhl skrev:
Vi har lagt ett Pergo vinyl klickgolv i köket, det har Pergos underlag under. Det tog 2-3 månder innan det såg ut som bifogade bild. Vi använder rullstol och arbetsstol för handikappade och där vi kör är golvet alldeles fördärvat.
Innan hade vi ett klickgolv av hård typ i över 20 år och det började bli slitet i ytan , därför bestämde vi oss, att byta golv.
Vi beställde från golvpoolen.se i malmö och fick underlag och golv levererat hem.
därefter låg det några månader i ett rum inomhus till snickaren hade tid att lägga det .
Efter 2-3 mån började plattorna framför spis och vask att dela sig och bitar av klickspåret kom upp i skarven, avbrutna.
Nu går hela golvet i vågor och besökare till oss undrar vad som hänt.
Vi har reklamerat och golvpoolen har lovat att återkoppla till Pergo , men detta har inte hänt, vi har ringt och frågat.
Vad fanken gör man ?
MVH
Eva O Bengt

Tyvärr är det lätt att vara efterklok men man köper inte från golvpoolen. Dom ingår i bygghemma koncernen som har skrämmande dåliga recensioner vad gäller kundtjänst.

Kolla med pergo själva direkt.
 
K katten12 skrev:
Tyvärr är det lätt att vara efterklok men man köper inte från golvpoolen. Dom ingår i bygghemma koncernen som har skrämmande dåliga recensioner vad gäller kundtjänst.

Kolla med pergo själva direkt.
Var har du läst att kundtjänsten är dålig?
Jag kollade efter hur golvpoolen på nätet, men hittade inget.
 
tommib
Det är en del av bygghemma.se och de (bygghemma) har mycket riktigt usel kundtjänst. Så länge allt funkar som det ska är det fint men att reklamera är struligt och lite slumpartat i min erfarenhet (två reklamationer hittills). Leveranstider kan också vara lite slumpartade.

Jag har aldrig handlat av golvpoolen och jag vet inte om deras kundtjänst är samma, sannolikt är den det.
 
  • Gilla
NorraS
  • Laddar…
Beryhl Beryhl skrev:
Var har du läst att kundtjänsten är dålig?
Jag kollade efter hur golvpoolen på nätet, men hittade inget.
Hela koncernen har samma kundtjänst. Googla bygghemma recensioner så får du se sida upp och sida ner med en 1 i betyg.

Som tidigare nämnt att handla där och allt funkar då funkar dom felfritt. Har själv handlat där med vad jag tyckt varit säkra varor som inte kan bli så mycket fel på och då ahr dom skött sig exemplariskt.

Men så fort man har med kundtjänst att göra då är dom urusla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.