Inte så stor erfarenhet av omdränering av villafastighet.
Har haft två företag som tittat på fastigheten för att lämna offert på omdränering samt isolera källarväggarna.
Båda företagen är ganska stora och lokala och har hållit på med den här typen av arbeten i många år.

När nr 1 var på plats sa jag att jag ville ha isolering i form av Isodrän. Han sa att han inte använde just Isodrän utan något liknande med annat namn men att det var likvärdigt.

När nr 2 var på plats sa jag likadant. Men han förkastade direkt metoden med Isodrän och sa att det inte var så bra och att det är alldeles för tätt. Inte så att det blir vatten på källarväggen men i alla fall fuktigt och det ville han inte sätta upp och lämna tio års garanti på. Hans metod gick ut på att sätta platonmatta på väggen så att det blir luftspalt, närmast väggen. Utanför det frigolit. Sen var det nog någon duk utanför frigoliten. Efter det ett fack med singel och utanför det en fiberduk. Sedan återfyllnadsmassor.
(Med reservation för att jag kan ha blandat ihop vilken ordning de olika sakerna hamnat i. Det är inte detaljerna som är det viktiga i frågeställningen här utan jämförelse mellan två olika metoder)

Har folket här någon uppfattning eller egna erfarenheter om det ena eller det andra?
 
Ja du, det finns nästan lika många sätt som anläggare i ämnet dränering, jag själv trasade sönder asfaltslgret på grunden, satta pordrän mot grunden och en ribbon ( lika princip som platon ) utanför och fyllde med rörgravsfyllning utanför och en geomatta mellan fyllning och jord. Det med pordrän gör att det inte kan komma något mark/grund - vatten mot grunden utan måste följa utsidan ner till dränröret , Gjorde det för 20 år sen och mina källarväggar är snustorra fortfarande, går knappt att måla dom för att färgen torkar snabbt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.