H hapazard skrev:
Fast det där är ju bara friskrivnings-bullshit...
Så kan det ju vara - men jag tänkte att för ett bra friskrivnings-bullshit brukar det räcka med att säga att man inte garanterar bra resultat. :)

Oldboy Oldboy skrev:
Vad jag hört så fäster linoljefärg på allt, utom förmodligen silikon.
"Feta" plaster överlag är svåra att måla.
Nu ska jag erkänna mig för okunnig för att veta vad som är och vad som inte är feta plaster här, men det var nog inte vidhäftningsförmågan Essve flaggade för utan... Äsch, jag citerar mejlet jag fick:

"Nej det fungerar tyvärr inget bra med olje-eller linoljefärger på akrylfog. De bör inte ens verka i varandras närhet tyvärr. Akrylen kommer suga åt sig ämnen/airosoler från oljefärgen och gulna. Så det bör vara uteslutande vattenbaserad färg."

Låter ju lite överdrivet kanske - men som okunnig novis är det klart man blir lite avskräckt. Vidhäftningsförmåga går ju att testa snabbt men gulning vet man ju inte hur lång tid det tar, om det sker.
 
Utomhus använder jag LA Seal med gott resultat tillsammans med Ottossons linoljefärger. Märker dock att färgen på fogen blir en aning mattare än på omgivande trä men det kanske går att undvika med annan färgblandning?

Kapar tråden med en fråga:D Fungerar linoljefärg på PU-Lim?
 
F FunkishJonny skrev:
...vad som är och vad som inte är feta plaster här...
Nej, plaster finns det ju oändliga varianter av.
Men principiellt har jag fått för mig att man kan göra en grov bedömning genom att känna på dem. Om ytan känns fet är det en fet plast. Nylon är en fet plast t ex.

Antar att det menades att oljefärgen gulnar. (Om fogen gulnar under ett färglager känns irrelevant.) Nu kan det påpekas att det är stor skillnad på riktig oljefärg, dvs linoljefärg som endast innehåller linolja och pigment, till skillnad från vattenburna syntetiska sk oljefärger. De senare innehåller en hoper med kemikalier för att få allt att fungera tillsammans. Men, eftersom jag inte är kemist så kan jag inte utesluta att aerosoler på något sätt kan finnas i linoljefärg, men jag är mkt skeptisk då aerosoler för mig innebär lättflyktiga partiklar. Sprayfärg är aerosol. Linolja luktar lite, så emissioner avger den, men att partiklar skulle följa med känns långsökt.

Oljefärg, både äkta och syntetisk vattenskadad, gulnar om de inte utsätts för ljus (uv-strålning). Det går snabbt. Inom något år om det är inomhus helt utan uteljus genom fönster. Plast bryts ner av uv-strålning, men plastbaserade utefärger står sig ändå ca 15 år.

Jag har målat över latexfogar (inomhus) med linoljefärg utan att märka ngn gulning, men oftast är fogarna i hörn samt smala så ev gulning av färgen är inget som sticker i ögonen/syns i sammanhanget.
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
J JohanN03 skrev:
Utomhus använder jag LA Seal med gott resultat tillsammans med Ottossons linoljefärger. Märker dock att färgen på fogen blir en aning mattare än på omgivande trä men det kanske går att undvika med annan färgblandning?
Det låter ju som att LAseal suger mer än virket och kanske behöver grundas mer. Ytterligare lager färg borde väl också lösa detta tror jag.

Har tyvärr ingen koll på hur det är med PU-lim. Ingen fara för mig att du kapar men jag tror du får fler svar med en ny tråd dock. :)

Oldboy Oldboy skrev:
Nej, plaster finns det ju oändliga varianter av.
Men principiellt har jag fått för mig att man kan göra en grov bedömning genom att känna på dem. Om ytan känns fet är det en fet plast. Nylon är en fet plast t ex.

Antar att det menades att oljefärgen gulnar. (Om fogen gulnar under ett färglager känns irrelevant.) Nu kan det påpekas att det är stor skillnad på riktig oljefärg, dvs linoljefärg som endast innehåller linolja och pigment, till skillnad från vattenburna syntetiska sk oljefärger. De senare innehåller en hoper med kemikalier för att få allt att fungera tillsammans. Men, eftersom jag inte är kemist så kan jag inte utesluta att aerosoler på något sätt kan finnas i linoljefärg, men jag är mkt skeptisk då aerosoler för mig innebär lättflyktiga partiklar. Sprayfärg är aerosol. Linolja luktar lite, så emissioner avger den, men att partiklar skulle följa med känns långsökt.

Oljefärg, både äkta och syntetisk vattenskadad, gulnar om de inte utsätts för ljus (uv-strålning). Det går snabbt. Inom något år om det är inomhus helt utan uteljus genom fönster. Plast bryts ner av uv-strålning, men plastbaserade utefärger står sig ändå ca 15 år.

Jag har målat över latexfogar (inomhus) med linoljefärg utan att märka ngn gulning, men oftast är fogarna i hörn samt smala så ev gulning av färgen är inget som sticker i ögonen/syns i sammanhanget.
Jag är egentligen också skeptisk och hade inte blivit förvånad om det fungerade finfint att måla över även Essves akrylfog med linoljefärg, men jag orkar inte göra om och fegade denna gång (alternativ formulering "pungade ut extra denna gång") och beställde lite LAseal. Min känska såhär långt är att den också är lite kladdigare och knepigare än vanlig latexfog (som jag använt för länge sen) men klart mer arbetsbar som fog än Claessons linoljekitt.

Ingen skugga ska dock falla för Claessons för det, de har inte vad jag vet påstått att deras fönsterkitt skulle vara bra som fog, det var bara jag som drog förhastade slutsatser.
 
F FunkishJonny skrev:
Ingen skugga ska dock falla för Claessons för det, de har inte vad jag vet påstått att deras fönsterkitt skulle vara bra som fog, det var bara jag som drog förhastade slutsatser.
Kanske... eller också var du kreativ och utforskande. :)

Jag har använt vanligt linoljekitt/fönsterkitt som fogmassa, men inomhus. Fyllde i det i glipor mellan lister. Målade över med linoljefärg. Har stått sig i 10 år nu. Inte en enda fog vad jag noterat har ännu spruckit upp, eller ändrat färg.
 
  • Gilla
FunkishJonny
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Kanske... eller också var du kreativ och utforskande. :)

Jag har använt vanligt linoljekitt/fönsterkitt som fogmassa, men inomhus. Fyllde i det i glipor mellan lister. Målade över med linoljefärg. Har stått sig i 10 år nu. Inte en enda fog vad jag noterat har ännu spruckit upp, eller ändrat färg.
Fönsterkitt är väl i princip linoljespackel, fast med grövre fyllnad?
 
H hapazard skrev:
Fönsterkitt är väl i princip linoljespackel, fast med grövre fyllnad?
Vet ej. Har sett nämnas linoljespackel i byggnadsvårdslitteratur, men har aldrig sett ngn innehållsförteckning.
 
H hapazard skrev:
Linolja, mineraler, torkmedel. Krita och sand i fönsterkitt tror jag?
Tack för länken. Där fanns inget säkerhetsdatablad, men Ottossons hade länk till det.
Finns inget torkmedel, men väl ett supergiftigt* konserveringsmedel (Benzisothiazolinone), (som också förekommer i en enorm mängd med andra produkter såsom smink, färger, rengöringsmedel, pesticider etc).
(* För alla vattenlevande organismer, samt starkt allergibildande.)

Huvudingrediensen mineraler är ju synnerligen dåligt specificerat, men en gissning är väl huvudsakligen ngn form av kalk (talk eller gips eller kalkspat).
Klassiskt fönsterkitt ska bara vara linolja och krita.

H hapazard skrev:
Fönsterkitt är väl i princip linoljespackel, fast med grövre fyllnad?
Så, ja ungefär så tolkar jag det också.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Tack för länken. Där fanns inget säkerhetsdatablad, men Ottossons hade länk till det.
Finns inget torkmedel, men väl ett supergiftigt* konserveringsmedel (Benzisothiazolinone), (som också förekommer i en enorm mängd med andra produkter såsom smink, färger, rengöringsmedel, pesticider etc).
(* För alla vattenlevande organismer, samt starkt allergibildande.)

Huvudingrediensen mineraler är ju synnerligen dåligt specificerat, men en gissning är väl huvudsakligen ngn form av kalk (talk eller gips eller kalkspat).
Klassiskt fönsterkitt ska bara vara linolja och krita.


Så, ja ungefär så tolkar jag det också.
Då har jag lärt mig något, har även rubinol hemma för alla spik- och skruvhål. Finns det några miljöbättre spackelalternativ för framtida linoljefärgsprojekt? Brukar du använda kitt här med?
 
Kommer inte ihåg om jag använde vanligt fönsterkitt även till spikhålen i det projektet, men det är inte omöjligt.

Miljöbättre alternativ är nog bara de man tillverkar själv hemma vid behov, dvs typ Rubinol fast utan konserveringsmedlet, bara linolja och krita/talk. Det är ju bara att röra ihop en liten klick vid behov.

Konserveringsmedel hör ihop med långvarigt bruk/användning/förvaring. Mestadels pga vårt konsumtionssamhälle där vi köper färdiga produkter, enkla att använda för amatörer dvs hemmafixare.

Appropå hemmagjort kitt/spackel:
I somras byggde jag ett par blomlådor i trä. För att i ngn mån dämpa uppruttningshastigheten så fyllde jag springorna mellan bottenbräda och sidobrädor med eget hemmaihoprört gugg bestående av trätjära och sågspån. Lådorna tjärades invändigt. Om några år så lär det visa sig om det gjorde ngn nytta eller inte.

Vid grova lagningar har jag också rört ihop vanligt trälim med sågspån.

Det är bara att pröva. :)
 
  • Gilla
FunkishJonny
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.