Jag köpte en 850w beg. Jula tigersåg på loppis för 160kr. Nya tigersågar är visserligen rätt billiga men jag chansar att denna maskins motor inte är för bränd. Ser OK ut trots sin till utseendet gamla ålder.

Frågor. Jag kan se skruv för bladbyte, men på andra sidan bladet finns en till skruv som jag inte kan komma åt, är den skruven för själva bladhållaren?

Jag kan också se två skruv på undersidan - är dessa för att justera den främre svartfärgade metall-distansen?
 
  • Närbild på en begagnad tigersåg med fokus på skruven för bladhållaren och det monterade sågbladet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Begagnad Jula tigersåg med synliga skruvar för bladbyte och frågetecken markerat kring bladhållarskruv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dracula Dracula skrev:
Frågor. Jag kan se skruv för bladbyte, men på andra sidan bladet finns en till skruv som jag inte kan komma åt, är den skruven för själva bladhållaren?
Jag har en liknande och den har även en skruv på vardera sidan bladet. Jag har aldrig funderat så mycket på konstruktionen utan brukar lossa båda till bladet är loss och sedan skruva åt båda. Varför kommer du inte åt den ena?

De två "bakre" skruvarna har jag aldrig noterat.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har en liknande och den har även en skruv på vardera sidan bladet. Jag har aldrig funderat så mycket på konstruktionen utan brukar lossa båda till bladet är loss och sedan skruva åt båda. Varför kommer du inte åt den ena?

De två "bakre" skruvarna har jag aldrig noterat.
Jag kommer inte åt den ena skruven eftersom det inte är möjligt att komma åt den med insexnyckel - även om det ser ut så på bilden. Höljet på sågen sitter för nära och "över" skruven. Detta trots att bladet är maximalt utdraget.
 
...men den är.väl bara ena skruven som behöver skruvas(?). Imorgon ska jag testa. Köpte nya blad idag.
 
Dracula Dracula skrev:
Jag kommer inte åt den ena skruven eftersom det inte är möjligt att komma åt den med insexnyckel
De skruvar du har bilder på är väl de du kommer åt? Visa gärna även en bild på den 4:e skruven så kanske vi fattar bättre. Lite svårt att förstå på vilket sätt skruven inte går att komma åt.

Dracula Dracula skrev:
men den är.väl bara ena skruven som behöver skruvas(?).
Ja det är möjligt. Jag har aldrig haft problem att byta blad och som jag kommer ihåg det har brukar jag lossa bägge skruvarna på var sida om bladet. Kanske helt onödigt men jag har inte sågen här så jag har bara minnesbilder att "lita" på.
 
Tänk på att bladet åker in och ut när den går. Kan vara så att den är längst in just nu och att du kommer åt om du drar ut bladet.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.