Håller på att rita ett dubbelsidigt kök där ena sidan kommer 3 högskåp med kyl/frys, skafferi och städskåp stå. På andra har jag 300cm och är inte säker på vad som är bäst. På denna sidan ska det finnas häll, ugn, diskmaskin (60cm) och diskho. Vill helst inte att häll eller diskhon ska stå i någon ände.

Tänkte först köra 5st 60cm skåp:

skåp - häll/ugn - skåp - diskho - diskmaskin

Designmässigt tror jag detta är snyggast men samtidigt så blir ingen arbetsyta mer än 60cm.

En annan ide för att få en större arbetsyta är:

45cm - häll/ugn - 90cm skåp - 45 cm diskho - diskmaskin

Kommer man undan med en blandning av 45, 60 och 90 skåp? Eller kommer det se fult ut

Alla skåpen ska måttbeställas så är inga problem att anpassa.
 
BirgitS
Två förslag:
40 cm skåp - häll/ugn - 80 cm skåp - 60 cm diskho - diskmaskin
40 cm skåp - häll/ugn - 40 cm skåp - diskmaskin - 60 cm diskho - 40 cm skåp

40 cm på yttersidan av hällen räcker som avställningsyta, t.o.m. 30 cm räcker i nödfall.

Eftersom man inte kan se skåpen på avstånd tror jag inte någon stör sig på att bredderna varierar. Däremot skulle jag ju störa mig varje dag på att arbetsytan mellan hällen och hon bara skulle vara 60 cm.
 
  • Gilla
Bberg
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Två förslag:
40 cm skåp - häll/ugn - 80 cm skåp - 60 cm diskho - diskmaskin
40 cm skåp - häll/ugn - 40 cm skåp - diskmaskin - 60 cm diskho - 40 cm skåp

40 cm på yttersidan av hällen räcker som avställningsyta, t.o.m. 30 cm räcker i nödfall.

Eftersom man inte kan se skåpen på avstånd tror jag inte någon stör sig på att bredderna varierar. Däremot skulle jag ju störa mig varje dag på att arbetsytan mellan hällen och hon bara skulle vara 60 cm.
Jättebra förslag, tack!
 
Ett litet obs också om det är ett nytt hus(?) så kan kommunen vara kinkiga på yta mindre än 80cm mellan häll och ho. Så jag håller med skribenten ovan och tror det blir absolut bäst
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.