Hej,
Är i full fart med badrumsrenovering och jag har en fråga.
Jag har en nisch med belysning hide a lite med ställdon + spottar i taket.

Hur brukar man göra med knapparna. Kopplar ni nischen till samma knapp som takspottarna eller vill man ha den separat? Helst skulle jag nog vilja ha allt på en knapp så det blir en knapp till lampa över kommod och en dimerknapp till spottar.

Det kommer bli renovaknappar.

Elektriker kommer nästa vecka. Men vill mer veta hur man brukar göra,.

Kom gärna med input och erfarenheter
 
det är nog svårt att svara på utan att veta mera om badrummet -- till exempel hur omfattande/dominant nischen och hur kraftiga dess spottar är i förhållande till resten av badrummet? kommer ljuset i den nerdimmade nischen bli "nästan osynlig" om takspottarna är lite nerdimmade?

min killgissning är att det kanske blir bra om både nisch och takspottar dimmas på samma knapp, men att en bättre lösning vore om nischen tändes med "fullt [men ändå rätt begränsat] blås" så fort takspottarna går igång

en annan sak är om du har en knapp för kommoden/spegel och en knapp för takknappar och skulle vill du styra nischen separat, så krävs det ytterligare en Renova-apparat, då en en Renova har max två manöverknappar; för ett liten toalett känns det överarbetat, för en relaxavdelning helt ok

En Renova dimmerströmbrytare med två knappar mot en vit bakgrund.
 
Då ska jag försöka ge dig mer info.
Badrummet är 7,5 kvm stort. Dusch, badkar, toalett och kommod.
I taket finns 6 spottar och en i dusch.. Taket kommer ha dimmerfunktion. Nischen är cirka 40 cm bred och 24 cm hög i duschen.

Den knappen du skickat kommer ingå. Frågan är om jag vill utöka med en enhet för att nischen ska kunna hanteras separat. Tänker att det blir snurrigt för främmande med för många knappar.

Hur hade du/ni gjort?
 
E
Jag gissar att spotten i nischen är en liten rackare på max 80 lumen. Det kanske t.om. är onödigt att behöva dimra den, i så fall skulle jag lagt den tändningen ihop med badrumsskåpet.

Risken är annars, som redan påpekats, att den kommer lysa alldeles för svagt om den dimras ner ihop med takspottarna.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Tack för svar.
Så hur hade ni då gjort.

1. Separat knapp för nisch som blir två enheter. En tvåpolig och en enpolig 2. Eller satsat på en renovaenhet och löst det därifrån. En tvåpolig. 3. Fimpat nischbelysningen
 
alternativ två -- och jag hade nog satt den som Emil_K skrev, lägga nischen på samma som kommoden, för elektrisk enkelhet skull och det ger kanske lite mer trivsamt allmänljus i badrummet i de fall takspottarna förblir släckta
 
Du har inte planerat för att ha någon badrumsfläkt? Jag hade definitivt satt 2st kronbrytare med återfjädring och dimmerfunktion. Då har man 3 vippor för att styra de olika belysningarna och den 4e för impulssignal till badrumsfläkt. Det är inte en allt för ovanlig lösning.
 
N Nixon90 skrev:
Du har inte planerat för att ha någon badrumsfläkt? Jag hade definitivt satt 2st kronbrytare med återfjädring och dimmerfunktion. Då har man 3 vippor för att styra de olika belysningarna och den 4e för impulssignal till badrumsfläkt. Det är inte en allt för ovanlig lösning.
N Nixon90 skrev:
Du har inte planerat för att ha någon badrumsfläkt? Jag hade definitivt satt 2st kronbrytare med återfjädring och dimmerfunktion. Då har man 3 vippor för att styra de olika belysningarna och den 4e för impulssignal till badrumsfläkt. Det är inte en allt för ovanlig lösning.
Att ha en egen knapp för fläkt måste vara skapligt 80-tal. Jag har en Pax Calima som är appstyrd. Finns ju sensorer o dagens fläktar. Går på förslaget ovan och kör en
Kronbrytare för spottar och lampa över kommod. Vill inte att gäster ska få spelet när de kliver in och ser 4 olika lysknappar. Ska vara lätt att förstå. tack för rådgivning ni som hjälpt mig
 
Våran firma gör ca 50 badrum per år och sätter alltid en signal till badrumsfläkt. Anledningen till detta är just att gäster enkelt ska kunna starta den vid behov. Det är inte enbart fukt som kan behöva vädras ut ur badrum givetvis kan man ha andra styrningar till detta också men ingenting är enklare än en knapp. Vet att det finns ir styrningar på fläktar också men valmöjligheter och selektivitet på ljuskällor tycker jag är a och o för att få ett dynamiskt ljus i ett hus. Men det kan lösas på många olika sett.
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
Risken är väl att den står i avläge så inte fukten kommer ut. Vilket är det huvudsakliga syftet. Skitlukt finns andra hjälpmedel till. Er firma bör byta strategi.
 
  • Gilla
Renholmen och 1 till
  • Laddar…
Nu är det ju som sagt en impulssignal så den har ju ändå fast matning och kan styras med samtliga alternativ. Ingen kund har hittills klagat och less is not more när det gäller el generellt.. att inte kunna styra saker separat får inte jag någon premium känsla av precis. Men nog om det du vill uppenbarligen inte ha den lösningen så over and out
 
Premium idag och i framtiden tror jag kommer bli så lite knappar och så mycket automatstyrning som det går. Det enda som faller bort om man inte gör som ni gör, är om nån gäst skiter illa och man vill vädra. Troligtvis gör dom inte det iaf. Finns fönster att öppna också. Och är det annars god ventilation så är ingen större skada skedd.
 
harka harka skrev:
alternativ två -- och jag hade nog satt den som Emil_K skrev, lägga nischen på samma som kommoden, för elektrisk enkelhet skull och det ger kanske lite mer trivsamt allmänljus i badrummet i de fall takspottarna förblir släckta
bra förslag. Vi kommer ha en lampa över handfat. Kör man dimmer på den eller vill man ha full blås? Vad är bäst?
 
B Simonbyggvm skrev:
Kör man dimmer på den eller vill man ha full blås?
det handlar nog om tycke och smak -- själv tycker jag att det är OK om en belysning är dimbar och då kan [den] andra vara fast (bara on/off)

om samtliga lampor ska dimmas upp och ner och hit och dit så kan det upplevas onödigt komplicerat att tända ljuset när man är nödig
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.