Tomture61
S Stego1 skrev:
Du glömmer energiskatten som är drygt 44 öre per kilowatt. Momsen ligger sedan uppe på allt. Nu vet jag inte vilken närleverantör du har. Jag har E.on och det kostar mig 408 kr i månaden för abonnenanget, elöverföringen kostar 24 öre kWH. Alltså bara energiskatt och överföring kostar nästan 70 öre kWh. Med ditt elpris hade det kostat mig nästan 1,20 kr/kWh. Men kommer du undan med 48,35 öre /kWh för allt inräknat så är du att gratulera.
Hur räknar du om ett hus värms med biobränsle + använder el och ett annat hus som värms med el + hushållsel ?
Obs , bägge husen har nät / säkringsavgift ;)
 
S Stugmannen skrev:
TS fick hjälp och har löst sitt problem. Sen kommer nån in och ska berätta hur värdelöst hans värmesystem är?
:crysmile:
 
S Stego1 skrev:
Jag tycker det verkar vara en hel del strul med dessa "påhängsvärmepumpar". Det är is i förgasaren och effektproblem. Nej kära värmepumpsvurmare. Släng ut skiten och satsa på pellets. Det är fina grejor det.
Ni som inte har vattenburet kan satsa på pelletskamin. Men vi som har ett muskedunder i källaren vi har två fördelar förutom billig värme. Dels att sota och pilla med inställningar och dels att ha en tillflyktsort när man kommit på kant med käringen. För egen del tillbringar jag mer tid med pannan än med käringen. Funderar på att ställa en säng i pannrummet. Där blir man iaf omgiven av värme. Och så slipper man ränna runt på kommando efter allt som ska göras. Det är ju snart jul och då går alla käringar på högvarv. Visar man sig då är man illa ute.
Ovan är fullständigt skitsnack. Payofftid på en LLVP är 2-3år. Rätt installerade (och servade) funkar de i 15-20år. Jag sparar omkring 10k per vinter, så totalt omkring 150.000. Farsan har haft sin IVT (Bosch) i 14år, jag har en Mitsubishi som är 6år och en Panasonic som är 7år. Dessa tre pumpar ger alltså en möjlig besparing omkring 270.000, installationskostnad under 50.000.
Vad sparar ni med andra alternativ? Pellets, Bergvärme, LVVP? FLVP? Svar, mindre.
 
S Stego1 skrev:
Jag tycker det verkar vara en hel del strul med dessa "påhängsvärmepumpar". Det är is i förgasaren och effektproblem. Nej kära värmepumpsvurmare. Släng ut skiten och satsa på pellets. Det är fina grejor det.
Ni som inte har vattenburet kan satsa på pelletskamin. Men vi som har ett muskedunder i källaren vi har två fördelar förutom billig värme. Dels att sota och pilla med inställningar och dels att ha en tillflyktsort när man kommit på kant med käringen. För egen del tillbringar jag mer tid med pannan än med käringen. Funderar på att ställa en säng i pannrummet. Där blir man iaf omgiven av värme. Och så slipper man ränna runt på kommando efter allt som ska göras. Det är ju snart jul och då går alla käringar på högvarv. Visar man sig då är man illa ute.
Så du förordar att slänga i en pelletskamin i ett 20kvm attefallshus som TS har? blir la enna lite trångt va?
 
  • Gilla
  • Haha
Enolf och 6 till
  • Laddar…
S Stego1 skrev:
Jag tycker det verkar vara en hel del strul med dessa "påhängsvärmepumpar". Det är is i förgasaren och effektproblem. Nej kära värmepumpsvurmare. Släng ut skiten och satsa på pellets. Det är fina grejor det.
Ni som inte har vattenburet kan satsa på pelletskamin. Men vi som har ett muskedunder i källaren vi har två fördelar förutom billig värme. Dels att sota och pilla med inställningar och dels att ha en tillflyktsort när man kommit på kant med käringen. För egen del tillbringar jag mer tid med pannan än med käringen. Funderar på att ställa en säng i pannrummet. Där blir man iaf omgiven av värme. Och så slipper man ränna runt på kommando efter allt som ska göras. Det är ju snart jul och då går alla käringar på högvarv. Visar man sig då är man illa ute.
Hur kyler du sen med din pelletsbrännare?
 
  • Gilla
Cancerman_777 och 3 till
  • Laddar…
S
N Nadasurf_ skrev:
Hur kyler du sen med din pelletsbrännare?
Vad ska jag kyla för? Jag har fönster jag kan öppna för att få ett skapligt inneklimat på sommaren.
P patriklarsson skrev:
Ovan är fullständigt skitsnack. Payofftid på en LLVP är 2-3år. Rätt installerade (och servade) funkar de i 15-20år. Jag sparar omkring 10k per vinter, så totalt omkring 150.000. Farsan har haft sin IVT (Bosch) i 14år, jag har en Mitsubishi som är 6år och en Panasonic som är 7år. Dessa tre pumpar ger alltså en möjlig besparing omkring 270.000, installationskostnad under 50.000.
Vad sparar ni med andra alternativ? Pellets, Bergvärme, LVVP? FLVP?
useless useless skrev:
Ja, det stämde så till vida att tillverkaren anger SCOP till 5,1 för din pump. Men jag skulle gissa att ett verkligt värde ligger närmare 3-3,5 om man skulle mäta producerad och konsumerad energi under ett år...
Det verkar nera rimligt. Tillverkarnas värden är framtagna under optimala förhållanden
 
S
S Stugmannen skrev:
Så du förordar att slänga i en pelletskamin i ett 20kvm attefallshus som TS har? blir la enna lite trångt va?
Jag förordar inget. Det var ett förslag.
 
S
N Nadasurf_ skrev:
Hur kyler du sen med din pelletsbrännare?
Aporopå ditt svar om kostnad osv. Jo jag vet att en luftvärmepump kostar det du säger och att den går att återbetala på 3-5 år. En bergvärmepump blir det lite annorlunda siffror med. En parameter somska med i bilden är hur mycket ditt hus drar från böjan.
Du säger att du sparar 10 000 tkr om året. Jag gör inte av med pellets för 10 000 på ett år. För min del kan jag inte använda en värmepump av din typ. Jag har inte bra plats för den. Hade jag haft det hade jag nog investerat i en. Men nu har jag ett vattenburet system som fungerar utmärkt. Då är pellets det bästa alternativet om man nu inte vill pytsa in 150-200 000 tkr i investeringskostnad. Då blir återbetalningstiden betydligt längre, åtminstone för mig. Ju mindre energibehov huset har desto längre blir återbetalningstiden.
 
Fairlane
S Stego1 skrev:
Jag gör av på pellets för 8-900 sek i månaden utslaget över hela året.
S Stego1 skrev:
Jag gör inte av med pellets för 10 000 på ett år.
Antingen räknar jag dåligt, eller så går ovanstående inte ihop.
 
  • Gilla
FaffeF och 1 till
  • Laddar…
S
Fairlane Fairlane skrev:
Antingen räknar jag dåligt, eller så går ovanstående inte ihop.
Du räknar säker rätt. Jag har räknat in allt som har med elkostnad att göra för min del och skulle jag satsa på bergvärme så kommer det att ta ca 13 till 15 år för mig att gå plus. Det är ganska lång tid tycker jag.
 
S Stego1 skrev:
Vad ska jag kyla för? Jag har fönster jag kan öppna för att få ett skapligt inneklimat på sommaren.
Vad hjälper det att öppna fönster när det är över 30 grader utomhus i skuggan? Blir det en behagligare inomhustemperatur då?
Du kanske inte använder ac eller klimat i bilen heller?
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Min luftvärmepump har ett Scop värde på 5,1 .
SCOP står för seasonal coefficient of performance och är ett genomsnittsvärde för värmefaktorn under ett helt år, så kallad årsvärmefaktor.

Mitt elpris var i Nov 2020 48,35 öre / kwh , i detta är det inräknat Årsavgift , Elhandelspris , Spotpåslag , Elcertifikatskostnad och Moms .
Men inte energiskatt 43 öre/ kWh! Och inte heller fast nätavgift på ett antal tusenlappar per år.

Grattis du får vara med och bidraga till samhällsbygget!
 
En luftvärmepump är inget annat än en split A/C som kan inverteras, så erfarenheterna från luftkonditionering kommer till godo. Med något års intervall bör man också göra ren coils utvändigt, förutom den regelbundna rengöringen av filtret invändigt. Vad beträffar ekonomin så ser jag nu luftvärmepumpar för under 5.000:- inkl moms och till och med under 4.000:-, och när det gäller kostnad för installation så är nog 75% att borra, montera fästen och dylikt som nog alla på det här forumet kan klara själva och sedan förhandla om ett specialpris för installationen. Det är ju rent löjligt att betala 6.000:- för något så enkelt.
 
Tomture61
B Boende45 skrev:
Men inte energiskatt 43 öre/ kWh! Och inte heller fast nätavgift på ett antal tusenlappar per år.

Grattis du får vara med och bidraga till samhällsbygget!
När man ska jämföra äpplen och päron (biobränsle + hushållsel kontra värmepump + hushållel)
Vilka delar ska tas med i kostnader för uppvärmningen av respektive bostad ?
Obs , en vedpanna använder el likså en värmepump .

Vad konsumerar en pellets / ved panna kontra vad konsumerar en värmepump för att tillföra 1 kwh energi , i kronor / ören ?
 
Redigerat:
D Danville skrev:
Jag köpte nyligen en minivilla/attefallshus på 20 kvm med 3 m högt tak. Den har endast en Panasonic luftvärmepump som värmekälla. Jag vet inget om uppvärmning av hus då jag endast har bott i lägenhet tidigare.

Huset byggdes 2017 så pumpen är inte äldre än så. Jag har läst runt och som jag har förstått det ska den inte ha problem att värma upp huset då det är ett litet hus. Jag har testat sätta den på Heat, 30 grader (max), fläkt på max, men det är fortfarande svinkallt i huset efter 1-2 dagar. När jag känner med handen vid utblåset känner jag att luften är varm, men inte sådär jätte varmt, t.ex. så är luften från en hårtork mycket varmare.

Jag bor i centrala Stockholm och här är det just nu ca 1 grader utomhus. Ska det vara så här?
Tacksam för hjälp. Jag funderar på att köpa ett oljeelement men vill helst slippa ha fler saker i huset om inte nödvändigt.
Har ni dammsugit ur den? De blir fort igensatta av damm. Har man hund eller katt får man dammsuga ur dem 1 ggn/vecka.
 
  • Ledsen
FaffeF
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.